Erp staat voor enterprise resource planning en werd als term rond 1990 geïntroduceerd door Gartner. De term komt voort uit MRP (material requirements planning en manufacturing resource planning), waarbij daadwerkelijk planningen worden gemaakt voor toekomstige behoeften. Erp-software zorgt voornamelijk voor de automatische afhandeling van bijvoorbeeld logistieke en administratieve bedrijfsprocessen. Gezien de 'P' in erp wekt het de verwachting dat het voornamelijk inzicht geeft in de toekomst, maar in werkelijkheid draait het in veel gevallen met name om het vastleggen van feiten en verslaglegging daarop.
Je zou dus kunnen stellen dat erp-software zijn belofte grotendeels (nog) niet heeft waargemaakt. Aan de andere kant: hoe erg is dat? Waren we ons niet al bewust van deze beperking? Af en toe steekt de discussie weer de kop op en wordt er een oproep gedaan om de 'P' uit erp te verwijderen. Maar hoeveel bedrijven hebben erp-software aangeschaft om enkel en alleen te plannen? Met bijna twintig jaar ervaring in erp en betrokkenheid bij honderden implementaties heb ik een duidelijk beeld gekregen van hoe erp beter kan worden ingezet. Planning was daar bijna nooit de enige insteek. Uiteindelijk is de discussie omtrent de belofte van de 'P' mijns inziens niet zo belangrijk, het gaat erom of een gekozen oplossing aan de verwachtingen voldoet.
Wanneer we kijken naar die verwachtingen, dan wil ik een onderscheid maken in de grootte van ondernemingen met het midden- en kleinbedrijf (bedrijven tot 250 werknemers) aan de ene kant en het grootbedrijf aan de andere. In Nederland vallen slechts drie per duizend bedrijven in die laatste categorie. Als het gaat om verwachtingen binnen het midden- en kleinbedrijf zien we hier wel een verschuiving plaatsvinden. Waar in het verleden de behoefte met name op het registratieve vlak en verslaglegging lag, zien we nu langzaam een aanvullende behoefte ontstaan naar de toekomst en managementinformatie. Dit betekent dan tevens vaak een verdere integratie met andere oplossingsgebieden zoals crm, waardoor een groter aantal medewerkers met bedrijfssoftware in aanraking komt. Ontwikkelingen in technologie stellen softwareleveranciers steeds beter in staat om het midden- en kleinbedrijf hiermee te helpen en ondersteunen.
Met moderne technologie kunnen softwareleveranciers ondernemers steeds meer inzicht verschaffen in de nabije toekomst van hun bedrijf. Hierbij doel ik niet alleen op informatie over bijvoorbeeld de goederenstroom, maar ook over de cashflow van een onderneming of inzicht in verkoopprognoses. Een voorbeeld van ontwikkelingen in technologie is dat steeds beter en intensiever moderne business intelligence-technieken op erp-software worden losgelaten. Op dat vlak is er nog veel te winnen, zowel voor softwareleveranciers als eindgebruikers. In het kader van de huidige economische situatie is het misschien ook interessant om af te vragen of er minder bedrijven tegen problemen zouden zijn aangelopen als de alarmbellen eerder zouden zijn gaan rinkelen.