Wie wil het niet, een content management-oplossing op basis van ‘pay as you use’. Niet hoeven nadenken over schaalbaarheid, beschikbaarheid en bovenal geen implementatietraject.
Basisbehoeften die door de meeste volwassen ecm-leveranciers als vanzelfsprekend worden beschouwd kunnen voor het gemiddelde midden- en kleinbedrijf voldoende zijn voor hun dagelijkse content management-behoeften. Een dergelijke oplossing is voor deze groep in veel gevallen echter te kostbaar.
Eigenlijk zou deze groep een Mercedes willen rijden, maar ze hebben maar een business case voor een Fiat. Zie nu even het Greenweels-concept voor je waarbij je ook nog eens in die gewenste Mercedes mag rijden. Daarbij heeft de Mercedes door zijn optimale resourcebeheer en ruimte de lage milieubelasting van een kleine Japanner.
De toegevoegde waarde van zo'n oplossing voor het mkb zit bijvoorbeeld in het verbeteren van de informatietoegang voor de thuis- en mobiele werkers, het altijd kunnen beschikken over de meest recente informatie en natuurlijk de verbetering van de vindbaarheid. Aangezien binnen de huidige ecm-oplossingen archiveringsfunctionaliteit ook tot de standaard behoort, kunnen nu ook mkb'ers zich eenvoudig compliant maken op het gebied van de archiefwet.
Gezien de verbeterde technieken binnen de werkplekautomatisering vormt het digitaliseren van ‘content' inmiddels geen drempel meer. Denk aan multifunctionals die kunnen mailen, ftp'en of faxen. De SaaS-provider hoeft alleen maar een persoonlijke inbox voor de betreffende afnemer op te zetten en ‘content' wordt vanaf de multifuntional direct het content management-systeem ingeschoten en gearchiveerd. Met de opkomst van digitale factuur-oplossingen is het tevens een kleine stap om hier de digitaal ontvangen factuur aan toe te voegen.
Maar content management as a service is niet alleen bruikbaar voor het mkb. Met de functiegerichte configuratiemogelijkheden van de huidige oplossingen kunnen eenvoudig verticale oplossingen worden geconfigureerd, zelfs specifiek per afnemer. Hierbij staat voorop dat de configuratiemogelijkheden onderdeel zijn van de algemene serviceaanbieding en niet specifiek voor een afnemer moet worden opgetuigd. Dergelijke serviceaanbiedingen kennnen extreem lage, vaste kosten. Daarbij kan de serviceaanbieder de dienst met minimale inspanning leveren en heeft de afnemer voldoende controle over zijn eigen informatie.
Als het gaat om informatiebeveiliging kun je de vergelijking maken met de huidige online back-upaanbieders op de markt. Zij geven de afnemers keiharde garanties, die ook voor content management zullen moeten gelden. De private cloud-infrastructuren waarvan deze back-upserviceaanbieders gebruikmaken, kunnen ook gebruikt worden voor een CMaaS-oplossing.
Binnen de ecm-markt worden op dit moment verschillende initiatieven genomen om content management as a service aan te bieden, waarbij integraties met andere diensten zoals Saleforce.com niet worden ontzien. Een nieuwe markt is geboren!
Lang leve de afkortingen en standaard naamgevingen 🙁
Het ondertussen ter ziele zijnde ICQ Noviq had een paar jaar geleden al CMaaS.
Alleen was dat Configuration Management as a Service.