Ik hoorde laatst op BNR Nieuwsradio iemand zichzelf 'social media strateeg' noemen. Ik vraag me af hoe lang je er over moet doen om strateeg te worden genoemd. Volgens mij moet je toch wel een paar jaartjes meelopen voordat je op strategisch niveau denkt te opereren. Het woord social media zal al een tijdje bestaan, maar is pas echt een item de laatste twee jaar. Het blijft daarom een bijzondere titel met weinig waarde, want volgens mij ligt het accent van social media vooral nog op experimenteren en leren door doen.
Ik ben dan ook benieuwd welke functie ik mezelf kan toedichten op social mediavlak. Zo heb ik in augustus een eerste opdracht via Linkedin binnengehaald. Dat vind ik heel bijzonder omdat mijn bedrijf tot een jaar geleden nog helemaal niets met dit medium deed.
Vlak daarvoor, in juni, heb ik via Facebook mijn vader in het buitenland gevonden. De afgelopen 35 jaar kon ik hem niet vinden omdat hij in het buitenland woont. Nergens ter wereld is de bevolkingsadministratie verfijnder dan in Nederland. Als je een geboortedatum van iemand hebt, heb je de betreffende persoon in Nederland zo gevonden. In bijvoorbeeld Engeland is dat dus een stuk lastiger. Maar, het is gelukt en ik ga ‘m spreken in december. Maakt me dat nu ook een 'experience advisor social media family affairs'?
Deze waarde-erosie van functienamen doet me denken aan het begin van het internettijdperk bij de overheid, zo rond 1996/1997. In januari 1998 richtte ik, samen met een paar collega's van grote steden, stichting GemWeb op om de beperkte kennis die over internet en overheid bestond te bundelen. Binnen drie maanden werd ik gevraagd om lezingen te komen geven bij allerlei landelijke platforms van de overheid over succesvolle digitaal stadhuizen. Men beschouwde mij na drie maanden al als een expert, terwijl ik zelf ook nog volop aan het zoeken was naar de meerwaarde en de zinvolle toepassingen.
Deze ‘early adaptors' vraag je eigenlijk niet om hun kennis, maar meer om hun nieuwsgierige houding en de wijze waarop ze met nieuwe ontwikkelingen omgaan.
Robert van Vliet is adviseur e-overheid.
Het is inderdaad maar een naam die er aan gekoppeld wordt. echter, naar mijn mening, is het veld zich zeker verder aan het ontwikkelen, maar de mensen die ik van een bedrijf in dat veld ken, zijn wel bijzonder op de hoogte van de manier waarop social media ingezet kan worden en zijn hier al langer mee bezig dan de afgelopen paar jaar.
Dit aangezien de ontwikkeling van sociale interactie gedreven marketing geen nieuw concept is, de inzet van technologie wel.
Volkomen verward, wat is dan “niet-sociale interactie” – “gedreven marketing” of moet ik asociale interaktie zeggen?
Nederlands, een spannende taal.
Sociale interactie bestaat al heel lang, zoals mond-op-mond-reclame, maar door technologie te gebruiken wordt die reclame makkelijker door de mensen verspreid.