Door de overname van 3Com wordt HP een belangrijke speler op de markt voor netwerkapparatuur. Dat verwachten Computable-experts van het topic Netwerken. Toch krijgt de ict-leverancier er een grote kluif aan om daadwerkelijk zijn naam als netwerkleverancier in de markt te vestigen. 'HP is niet de eerste keuze bij bijvoorbeeld dedicated routers of firewalls', zegt projectleider Arjan Anthonisse van IeTee Solutions.
Netwerkspecialist Bart van den Berg van CCV vindt dat de ict-leverancier moet uitkijken dat het geen ondefinieerbare reus wordt en afdwaalt van zijn kernactiviteiten. 'Als ik aan HP denk, dan denk ik aan bladeservers en niet aan routers, switches en firewalls.'
Als de ict-leverancier zich daadwerkelijk kan profileren als netwerkpartij, dan is dat goed voor de markt, denkt eigenaar Joost Tholhuijsen van Tholhuijsen Consultancy. 'Het lijkt erop dat er een derde hoofdrolspeler aan het ontstaan is, naast Cisco en Juniper. Als dat lukt is het goed nieuws voor de markt.' 'Als de concurrentie tussen de ict-leverancier en de netwerkleverancier verhevigt, zal dit leiden tot goedkopere prijzen in het corporatesegment en voor het midden- en kleinbedrijf, met mogelijk verlies aan marge voor resellers', zegt country manager Richard Jonker van Netgear.
Verrassend
De experts vinden de keuze voor 3Com verrassend. Van den Berg: 'Voor het marktaandeel zal HP het niet hoeven doen. Sinds de nog steeds onbegrijpelijke zet van 3Com een aantal jaren geleden om de zakelijke markt de rug toe te keren, zijn klanten massaal overgestapt naar Cisco. Deze klanten zijn nog steeds niet vergeten dat ze zich destijds opeens op een doodlopende weg bevonden.'
Regional manager Benelux Stefan van Hoof van Lifesize denkt dat de eindgebruiker op korte termijn weinig merkt van de overname. 'Als HP en 3Com daadwerkelijk de krachten technologisch bundelen, kunnen er in de toekomst waarschijnlijk wel interessant en onderscheidende producten ontstaan. Dat zal voorlopig wel even duren.'
Wellicht gaat het hier om de JV van H3C die 3Com en Huawei gestart hebben. En HP daarmee, via een sterke naam, toegang biedt tot de Chinese markt?
@dvdc: ik weet ’t wel zeker!
@Stef, naar mijn mening ook, ik verbaasde me dan ook dat de “experts” daar niks over zeggen in welke zin dan ook?
Ik ben blij dat mede-expert dvdc deze aanvullende informatie verstrekt; velen weten meer dan enkelen..
Dit werpt een nieuw licht op de zaak; 3Com mag dan in Europa en de VS veel marktaandeel hebben verloren..
Toegang tot de Chinese markt zal dat ruimschoots kunnen compenseren..
De actie die we (3Com) 10 jaar geleden hebben uitgevoerd was op dat moment de juiste actie gezien het barsten van de internetbel. Achteraf is de beslissing niet juist en we hebben hier zeker van geleerd. Het is alleen jammer om te horen dat deze actie ons nog steeds achtervolgt, terwijl we sinds vier jaar een verse start hebben gemaakt en een volledige focus hebben op Enterprise (getuige het marktleiderschap in China).
Ik zou iedereen die twijfelt adviseren om gewoon eens een kijkje te nemen op de H3C website en te zien wat onze propositie is. We worden overgenomen door HP om bepaalde redenen (lees alle nieuwsberichten hieromtrent).