Europese bedrijven moeten de kans grijpen om gewaagde aanpassingen te doen aan hun ict om succesvol te blijven in het veranderde economische klimaat. Daarvoor zal dan de houding van de ict-verantwoordelijke moeten veranderen, vinden analisten van onderzoeksbureau McKinsey. Bij de inzet van ict in hun organisatie, leggen de cio's namelijk steevast de lat te laag. 'It moet op allerlei vlakken uitblinken om een succesvol bedrijf te ondersteunen', aldus de onderzoekers.
Het economisch klimaat is volgens de analisten veranderd. Het is niet een ommekeer van de conjunctuurcyclus, maar een herschikking van de economische orde, vinden zij. 'Bedrijven moeten verder kijken dan alleen het op korte termijn verlichten van de kostendruk, zodat ze goed kunnen inspelen op langetermijnveranderingen. Het huidige economische klimaat moet worden gezien als nieuwe normale omstandigheden', schrijven de onderzoekers. Zij noemen deze nieuwe situatie de 'new normal'.
Veel Europese organisaties zien wel de noodzaak in om zich aan te passen. Een op de drie managers stelt dat de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten een prioriteit is als antwoord op veranderende consumptiepatronen. De analisten zijn van mening dat veel Europese bedrijven echter genoegen nemen met ict die 'enig succes heeft geboekt in de verbetering van de productiviteit een het realiseren van innovatie'. De lat ligt tegenwoordig echter veel hoger, vinden ze.
Niet belangrijk
Een derde van de Europese ict-managers gelooft niet dat ict een belangrijke rol speelt bij het succes van hun bedrijf. Ict zou volgens hen niet bij de belangrijkste drie middelen behoren waarmee concurrentievoordeel kan worden behaald.
De onderzoekers hebben enkele adviezen om als bedrijf succesvol te zijn in de 'new normal'. Zo moeten ict en bedrijfsactiviteiten meer op elkaar worden afgestemd door verbeterde bestuursmodellen. Ook roepen ze op om meer bedrijfsprocessen te automatiseren en om ict-gedreven innovaties te identificeren.
Dit is toch wel erg triest eigenlijk…
“Een derde van de Europese ict-managers gelooft niet dat ict een belangrijke rol speelt bij het succes van hun bedrijf. Ict zou volgens hen niet bij de belangrijkste drie middelen behoren waarmee concurrentievoordeel kan worden behaald.
Tijd voor die managers om eens te bekijken wat ICT en IV voor impact hebben op hun organisatie.
Het antwoord is heel simpel:
Ict uitschakelen, kijken of het belangrijk is voor het succes van het bedrijf!? Denk dat vrijwel geen een onderneming (groot of klein) zonder ict kan. Met andere woorden…
Dat is zeker een trieste zaak.
Als het bedrijf zijn IT-omgeving niet op orde heeft, laat staan dat die innoverend is, kan het bedrijf zich ook niet richten op de core business.
Een bedrijfsleven zonder ICT is ondenkbaar vandaag de dag.
Ik ben het er niet mee eens dat IT alleen maar ondersteunend is, het speelt wel degelijk een rol bij innovatie.
Het is maar welke CIO je er neerzet. In mijn visie draait het succes van een bedrijf vooral om het succesvol organiseren van de core business. De misvatting is vaak dat ICT niets met de core business te maken heeft. ICT wordt op global company niveau vaak gezien als iets infrastructureels: het wegennet binnen het bedrijf om het simpel te zeggen. Ja, dat is zeker een aspect van ICT en als je alleen daar naar kijkt valt er weinig te winnen: proven technology. Waar je wel kunt winnen is in het afdwingen en automatiseren van de vele bedrijfsprocessen, zorgen dat de juiste info bij de juiste mensen terecht komt, niet overinformeren, maar informatie afstemmen op de rollen die er voor de medewerkers zijn vastgelegd. Dat is een hele kluif, want hoe stuur je dat aan op CIO-niveau als je werkt voor een multinational met tien duizenden medewerkers? Het is veel gemakkelijker om in je ivoren toren te blijven zitten, wat de doen op infrastructureel niveau, mogelijk nog je ERP-systemen normaliseren en centraliseren (wat al hoog gegrepen is). Dat vergt gewoon een CIO met een lange adem, die weet hoe hij de company strategy kan vertalen in een ICT strategy en bereid is om risico’s te nemen. Daar mag van mij een flinke bonus tegenover staan.
Tja het geeft wel het bedenkelijke niveau van menig ict-manager aan… omhoog gevallen vanwege hun leeftijd, maar niet vanwege de beschikbare capaciteit.
Bovengenoemde bonussen zij ze gegund vermits ze zo zijn opgebouwd dat ze de lange termijn strategie dekken, niet de korte termijn. Dan komen die goed haalbare strategische voordelen wellicht ook beter uit de verf, maar dat suggereert wel kennis van zaken en die ontbeerd vaak.
@Johan:
Is dat een (nieuwe) norm? Een CIO (of ongeacht welke andere functie) doet alleen z’n best als hij een flinke bonus krijgt?
Triest, dat die perceptie nog steeds leeft. Juist dat bonus gezever heeft alle ellende veroorzaakt. Alsof de chirurg alleen z’n uiterste best doet, tijdens de open hart operatie, als hij een bonus krijgt. Hoop voor jou dat je dan nooit patient zult zijn.
In het bedrijfsleven zou het eens afgelopen moeten zijn met hielenlikkers en napraters! Zeg waar het echt op staat, en durf achter je mening en beslissing te staan. Geen zoete lieve broodjes bakken om je bonus veilig te stellen, maar doen wat nodig is om de organisatie op een integere manier vooruit te helpen.
Volgens mij moet er wel meer veranderen dan de “houding van de ict-verantwoordelijke”. De manier waarom er omgesprongen word met werknemers is de laatste tijd steeds verder naar een dieptepunt gezakt, met als excuus de kredietcrisis.
Bij het inzetten van ict in hun organisatie, zou het goed zijn voor cio om eerst eens een paar weken mee te lopen op de werkvloer. Hierdoor kunnen ze zelf de materie ervaren waarover ze beslissingen gaan nemen in de toekomst.
Vraag:
Hoe kun je succesvol zijn, de lat hoger liggen, en zelfs uitblinken als je niet eens een flauw benul hebt wat er aan ict(skills) in huis is en wat je er werkelijk mee kunt bereiken?
[Niet belangrijk]
“Een derde van de Europese ict-managers gelooft niet dat ict een belangrijke rol speelt bij het succes van hun bedrijf”
De mensen die dit soort uitspraken hebben gedaan, weten waarschijnlijk ook niet wat je echt met ict kunt. Op een gegeven moment in de groei van je bedrijf, kun je je niet meer door ict-onwetendheid heen bluffen. Dan zul je daadwerkelijk kennis van ict_zaken in huis moeten hebben, of in staat zijn te kunnen communiceren met een ict expert in je bedrijf, die dat wel heeft.
“Ict zou volgens hen niet bij de belangrijkste drie middelen behoren waarmee concurrentievoordeel kan worden behaald.”
Wedden van wel? Kijk eens of bedrijf nog enig concurrentie voordeel kan behalen als de ict-servers uit staan of de ict afdeling zwaar onderbevrouwd /mand raakt. Dan moeten je werknemers zelf weten hoe alles werkt… Zie je het al voor je?
Om het simpel te houden, voor deze management types:
“In hedendaagse bedrijven is ICT het cement tussen de bouwblokken die je onderneming vormt. Haal je de ict weg, stort je business-blokkendoos in elkaar”
Do you get the ict_picture now?