Computable berichtte eerder dit jaar dat de mobiele datanetwerken de explosieve groei van het dataverkeer niet meer aankunnen. De komende vier jaar groeit dat dataverkeer ook nog eens met een factor twintig. Valt Nederland massaal voor de dongel (van welke aanbieder dan ook)? Experts roepen al jaren dat mobiel werken de toekomst heeft. De techniek is er en de voordelen zijn legio. Toch kwam mobiel werken moeizaam op gang. Zou dan toch één reclamespotje het verschil maken?
Ik betwijfel het. Andere aanbieders adverteren er al jaren mee. Er zijn wel drie redenen aan te wijzen waarom het mobiele dataverkeer zo explosief stijgt. Op de eerste plaats de voorspelbaarheid van de kosten; een ondernemer wordt niet meer iedere maand verrast door honderden euro's aan dataverbruik. De aanbiedersmarkt is volwassen geworden met een overzichtelijk aanbod aan abonnementen met een vaste kostenstructuur (flat fee). Dat zien ondernemers graag. Het tweede element is het enorme aanbod aan slimme telefoons waarmee de moderne arbeider toegang heeft tot zijn e-mail, adressenbestand en agenda. En daarna, dat is de derde oorzaak, gaat die moderne mobiele arbeider het internet op om te twitteren of andere sociale zaken te doen. En mocht hij in het gelukzalige bezit zijn van een iPhone, dan zorgen zijn apps wel voor een continue datastroom. Kortom, dit toenemende datagebruik komt vooral voort uit het eigen gedrag van de mobiele arbeiders. Maar wordt dit ook institutioneel gestuurd of gesteund door hun organisaties?
Die vraag is een stuk lastiger te beantwoorden. Ik doe een poging, maar ik beperk me daarbij tot de grote lijnen. Aan de onderkant van de markt zien we het groeiende leger zzp'ers. Zij hebben geen kantoor en geen bedrijfsnetwerk. Ze doen alles via internet. Voor hen is mobiel internet ideaal om overal hun werkzaamheden te kunnen verrichten. Aan de bovenkant van de markt zitten de middelgrote en grote organisaties. Zij ondersteunen niet alleen de mobiele arbeiders met het beschikbaar maken van e-mail en agenda, zij investeren ook in het beschikbaar maken van bedrijfsapplicaties zodat de ambulante werkzaamheden veel efficiënter kunnen worden verricht. Het probleem zit vooral in de enorme laag hiertussen in; het mkb. Het ontbreekt de kleine ondernemer aan tijd, kennis en ondersteuning om zijn moderne arbeiders ook de mobiele faciliteiten te bieden die zij zo node missen. Maar we kunnen wel tijd voor ze maken om kennis over te dragen en ondersteuning te bieden! Die ondersteuning moet letterlijk dicht bij de ondernemer staan. Gelukkig zijn er onlangs weer verschillende lokale initiatieven genomen om de mkb'ers bij te staan. In de regio Amsterdam hebben verschillende organisaties de krachten gebundeld in het programma "Digitale Mobiliteit" en in Den Haag is de Haagse Hogeschool gestart met het innovatieprogramma "KITE120", waarin onder meer mkb-ondernemers worden ondersteund op het vlak van ict en media.
Het blijft belangrijk om die mkb-ondernemers mee te nemen naar de toekomst van onze kenniseconomie. Toegang tot mobiel internet betekent toegang tot elkaars kennis. En open kennisdeling is cruciaal voor de ontwikkeling van de concurrentiepositie van Nederland. Met de hulp van de genoemde programma's (en er zijn er veel meer in Nederland hoor) moet ook de 'banenmotor' van Nederland een sprong voorwaarts kunnen maken. Iedereen een dongel!
Ed Magnée
Innovatie adviseur
Alares
Goed artikel. Vooral het combineren van online diensten zoals ZOHO, Google, hosted exchange, etc. met mobiele internettoegang maakt MKB bedrijven zeer flexibel. Een starter kan op deze manier kortlopende huurcontracten afsluiten zonder allerlei infrastructuur aan te hoeven leggen en servers te hoeven plaatsen.
Elwin Brouwer, http://www.compass-ict.nl
Het leveren van ondersteuning aan de ?kleine ondernemer?, voorafgaand aan de inzet van welke mobiele ict-middelen dan ook, is natuurlijk een must. Ondersteuning is vanaf het eerste moment nodig: elke ondernemer, groot of klein, zou eerst een analyse uit moeten laten voeren om te bekijken of het bedrijfsproces tot op resultaatniveau daadwerkelijk verbeterd kan worden met een mobiele ict. Het is belangrijk deze analyse onafhankelijk van leveranciers van software, communicatietechnologie of hardware uit te laten voeren.
Het komt helaas maar al te vaak voor dat organisaties de analysefase en het begeleiden van de ontwikkeling en implementatie, aan de voor hun gevoel juiste leverancier overlaten. Dit betekent dat men vanaf het prille begin al min of meer aan die leverancier is overgeleverd. Er is dan vaak geen weg terug!
Ook moet voorkomen worden dat men start met het kopen van hardware (gadgets) die niet per definitie de beste oplossing voor het specifieke proces bieden. Dat geldt ook voor de dongel (umts+) of welke techniek dan ook. Tenslotte moet elk bedrijf, klein of groot, zich realiseren dat verandering van bedrijfsmiddelen een andere werkmethode betekent, dus een vorm van reorganisatie, met alle consequenties van dien.
Overigens is een dongel maar een rare en breekbare toeter aan een laptop. Er zijn gelukkig voldoende hardware oplossingen waar een SIMmetje in geschoven kan worden, zodat het apparaat, ruggedized of niet, in zijn geheel zonder problemen deel uit kan maken van de standaarduitrusting, desnoods de gereedschapkist, van de mobiele werker.
Keimpe Bleeker
http://www.ynform.nl
Mooi artikel, en ik zie al staan dat het MKB altijd ondersteund moet worden, de kleine ondernemer, maar waar kunnen die terecht? Is voor de MKB erg moeilijk om betrouwbare ICT partners te vinden, en voor die bertouwbare partners is het weer moeilijk om binnen te komen bij die kleine ondernemers. Maar zeer zeker zitten daar de voordelen in de kosten.
Ronald
@Ronald,
Met een dongel kun je ook onderweg je website bijvoorbeeld afmaken.