Ict-dienstverlener dienstverlener Ctac boekt over het derde kwartaal van 2009 een verlies van zeshonderdduizend euro. De omzet daalde ten opzichte van dezelfde periode in 2008 met 13 procent en kwam uit op vijftien miljoen euro. Zonder de financiële resultaten van overgenomen bedrijven is de omzet met 25 procent gedaald. Ctac behaalt vooral minder omzet uit adviesdiensten. Bovendien werd in het derde kwartaal vijfhonderdduizend euro afgeschreven door het faillissement van een klant.
De dalingen worden vooral veroorzaakt door een lagere bezettingsgraad en lage marges op projecten bij de consultancy-divisies van Ctac. De divisie voor managed services (hosting en technisch beheer SAP-systemen) en de divisie gericht op het mkb hebben minder last van tegenvallende resultaten.
Naast de teruggelopen vraag naar diensten drukken hoge personeelkosten de resultaten van de dienstverlener. Door overnames groeide het aantal fulltime-medewerkers van 401 in de eerste drie kwartalen van 2008 naar 464 over de eerste drie kwartalen van 2009. Dat komt onder andere door de overname van softwareontwikkelaar Crossverge en de inlijving van adviesbedrijf Core Consulting in de tweede helft van 2008 en begin 2009.
‘Geen reorganisatie’
Volgens financieel directeur Jan-Willem Wienbelt is een reorganisatie niet aan de orde. ‘Bij ons bedrijf gaat het juist om de inzet van goede mensen. Onze uitdaging is om de bezetting te verhogen en personeel voldoende omzet uit de markt te laten halen.’ Het bedrijf wil vooral kosten besparen door verschillende divisies efficiënter te laten samenwerken. Het gaat bijvoorbeeld om een betere coördinatie van de verkoopafdeling.
Directeur Bart Hogendoorn voorziet voor het vierde kwartaal 2009 en de eerste helft van 2010 geen grote opleving van de markt voor ict-dienstverlening en wil de komende maanden kostenbesparingen doorvoeren en de samenwerking tussen de verschillende bedrijfsonderdelen verbeteren. Ctac boekte in 2008 recordcijfers maar zag in het eerste kwartaal van 2009 de omzet uit adviesdiensten halveren.