Terwijl er voldoende ‘clouddiensten’ worden aangeboden die robuust genoeg zijn voor ook de grootste bedrijven om te gebruiken, schiet in Nederland de kennis over mogelijkheden en kundigheid over implementeren zwaar tekort. Bedrijven gaan deze diensten versneld implementeren, maar zullen buiten Nederland moeten zoeken voor diensten en implementatieexpertise. Kunnen Nederlandse ict-providers het gewoon niet?
Begin november werd de Storage Expo, Linux World en Infosecurity.nl in de Utrechtse jaarbeurs gehouden. Een ideaal moment om eens te bekijken wat de vendors ‘hot’ vinden. De officiele cijfers weet ik niet, maar ik vond het niet druk. Er was ruim de gelegendheid om op de vendors (standhouders) af te stappen en direct uitgebreid met ze te praten. Met ZEER opmerkelijke resultaten.
Geen wolkje aan de lucht Welgeteld één keer heb ik het woord ‘cloud’ horen vallen. En dan van een Engels bedrijf, in een presentatie in het Engels. Ik vroeg specifiek aan securityvendors wat voor oplossingen of advies zij hadden voor klanten die naar ‘clouddiensten’ (Salesforce, Amazon, BPOS, iNotes etc.) over willen stappen, of wat hun productstrategie is. ‘Erm… eigenlijk… er .. wacht effen…’ – niets dus.
Bij de storagebedrijven was het niet veel anders: ‘Wat is jullie oplossing voor de Nederlandse markt en ‘cloudstorage’?’ De meeste: ‘niets’, een paar ‘binnenkort’ en eentje ‘in pilot’. Ik maak mij hier zorgen over. En dan niet zozeer voor de storage-, networking- of securitybedrijven, maar voor de inzetbaarheid van ict’ers in Nederland in het algemeen. Als de vendors geen producten aanbieden, doen de grote Nederlandse ict-firma’s het ook niet. En dus moeten bedrijven voor diensten wel uitwijken naar het buitenland.
In Nederland heerst een cultuur van ‘wij werken met producten van bedrijf X’, veel ‘strategische allianties’. Win-win, of in dit geval, verlies-verlies. Merkwaardig genoeg laten bedrijven zich nu ook door die allianties grotendeels op een zijspoor zetten, zie bijvoorbeeld bedrijven die Microsoft-aanhanger zijn en dus niet bijvoorbeeld Google of hun eigen ‘cloudoplossingen’ bieden. Met BPOS gaat het partnermodel subtiel veranderen, want ook Microsoft weet dat de winst in de services zit, niet in de software.
Waar blijven de pilots, aangekondigde diensten en producten?Ik las in de Computable van begin november een stuk over een tekort in 2011 aan datacenters in Nederland. Meer bijbouwen in een land met dure grond, dure energie en dat voor een deel onder de zeespiegel ligt, klinkt niet erg logisch. Nu versneld werken aan diensten en producten om zonder datacenters ook verder te komen, kan alleen maar de positie van de Nederlandse ict’ers zowel in Nederland als daarbuiten versterken.
Doen we niets, dan gaat het toch naar de ‘cloud’. Maar dan weet je zekere dat die wolken niet in Nederland te vinden zijn. Mooi weer dus, en verplicht omscholing voor alle ict’ers.
Pauwl Lonuw, hoofd innovatie KThirteen