Mobiele belkosten bij (internationale) bedrijven nemen hand over hand toe. Reden temeer om te kijken hoe deze kosten kunnen worden verlaagd. Een van de mogelijkheden om te besparen op mobiele belkosten is vast/mobiel-integratie met 'forced on PBX'. Daarbij worden mobiele gesprekken via het goedkopere vaste net geleid. De vraag is of dit wat oplevert.
De eerste opmerking is dat er veel opties zijn die het antwoord op deze vraag beïnvloeden, het is daarom niet gemakkelijk een eenduidig antwoord te geven. Om te beginnen kunnen twee invalshoeken worden gekozen, qua functionaliteit en het kostenaspect.
Qua functionaliteit gaat een gebruiker erop vooruit. In veel oplossingen krijgt de gebruiker telefoniefunctionaliteiten ter beschikking die voorheen alleen weggelegd waren voor het vaste toestel dat aangesloten was op de bedrijfstelefooncentrale. Het mobiele toestel wordt onderdeel van de bedrijfstelefooncentrale, met de bijbehorende voordelen.
Hoe zit het dan met de kostenbesparingen? Om deze vraag te beantwoorden is het nodig uitgebreid inzicht te krijgen in het belgedrag van mobiele gebruikers en de kosten van deze gesprekken op het vaste net. Alleen dan is uit te rekenen welke opties kostenbesparingen opleveren. Het kostenniveau en daarmee de besparingen hangen daarnaast sterk af van de afgesloten vaste en mobiele telefoniecontracten. Mobiele gesprekken en bijbehorende kosten moeten kunnen worden uitgesplitst naar nationaal vast en mobiel, internationaal vast en mobiel per land en roaming per land. In veel gevallen zullen de roamingkosten het grootste deel van de factuur bepalen. Helaas blijkt dat daar niet de meest eenvoudig te realiseren kostenbesparingen liggen.
Het is belangrijk te constateren dat vast/mobiel-integratie zonder maatregelen dubbele belkosten oplevert. Namelijk een gesprek van het mobiele toestel naar de bedrijfstelefooncentrale en vervolgens een gesprek vanuit deze telefooncentrale over het goedkopere vaste net. Sommige gesprekken worden daardoor duurder, met name de nationale gesprekken naar vast en mobiel. Voor mobiele gebruikers die alleen maar nationaal bellen, heeft deze vast/mobiel-integratie vanuit kostenperspectief dus geen zin. Anders wordt het als met de mobiele provider afspraken gemaakt worden over de kosten van dit verkeer. Dan kunnen er toch kostenbesparingen worden gerealiseerd.
Voor gebruikers die veel internationaal bellen vanuit het land waar het mobiele abonnement is afgesloten, ligt het duidelijker. Daarvoor rekenen mobiele providers aanzienlijk hogere belkosten vergeleken met de belkosten via het vaste net. In veel gevallen echter zal slechts een beperkt aantal mobiele gebruikers voldoende internationaal bellen om te gaan besparen.
Hoe kunnen deze besparingen worden gerealiseerd? Er zijn oplossingen die uitgaan van gebruikersinteractie; een gebruiker moet een code intoetsen voordat het daadwerkelijke telefoonnummer wordt gebeld. Dan wordt het gesprek via een goedkopere weg gedirigeerd. Uit de praktijk blijkt dat deze oplossingen niet werken, het kost de gebruiker teveel moeite.
Om een gebruiksvriendelijke oplossing voor de gebruikers te realiseren, moet er een softwareclient geïnstalleerd worden op het mobiele toestel. Deze client dirigeert automatisch de telefoongesprekken naar de bedrijfstelefooncentrale en daarmee naar het vaste net. In de praktijk betekent dit dat de gebruiker een smartphone moet hebben. Moet deze smartphone nog worden aangeschaft, dan doet deze investering de kostenbesparing weer deels of geheel teniet. Hadden deze gebruikers al een smartphone waarop een client kan worden geïnstalleerd, dan worden daadwerkelijk besparingen gehaald.
De conclusie is dat op diverse manieren besparingen haalbaar zijn door vast/mobiel-integratie. Maar er zijn veel opties en niet elke oplossing is goedkoper voor iedere mobiele gebruiker. Het is daarom zaak vooraf een gedegen business case te maken voordat wordt besloten uit kostenoverwegingen naar vast/mobiel-integratie met 'forced on PBX' over te gaan. En mobiele gebruikers dienen te worden gecategoriseerd en ingedeeld in een oplossingsrichting. Dan is vanuit kosten geredeneerd de meest optimale situatie te bereiken.
En dan te bedenken dat KPN “forced on PBX” niet meer voeren in hun aanbod (als een bedrijf zijn internationale communicatie over een concurrent voert , ziet KPN een deel revenue door zijn neus geboord). Het is wachten op een operator (mobiel/vast) die ook de signalisatie info aanbiedt zodat bedrijven hun PBX ( al dan niet IP) met de mobiele netwerken kunnen koppelen (iets voor een MVNO Corporate misschien?).