OneXS, aanbieder van innovatieve communicatieoplossingen voor bedrijven, kondigt vandaag de resultaten aan van een onderzoek onder 500 Nederlandse telecombeslissers. Uit dit onderzoek blijkt dat MKB-ondernemingen slecht zijn voorbereid op een uitbraak van de Mexicaanse griep. Bij 49% van de bedrijven is de telecominfrastructuur niet ingericht op het op grote schaal thuiswerken.
Influenza A (oftewel H1N1 – de officiële benaming van de Mexicaanse griep) kan in de milde variant op het hoogtepunt een half tot anderhalf miljoen mensen vellen, zo becijferde het ministerie van Volksgezondheid (VWS) deze zomer. Omdat de griepgolf nu substantiële vormen aanneemt zal een groot deel van de beroepsbevolking mogelijk vroeg of laat ziek worden; hoge gelijktijdige absentie wordt met de dag reëler. Dit kan het bedrijfsleven miljoenen euro’s kosten.
Het onderzoek van OneXS toont aan dat de gemiddelde MKB-onderneming slecht is voorbereid op een uitbraak van een dergelijke massale griepgolf. Slechts de helft van de ondervraagden (51%) biedt medewerkers alle faciliteiten om vanuit huis te opereren. Eenzelfde verdeling is te zien bij de vraag of er een noodplan is dat voorziet in de bereikbaarheid van medewerkers. Maar liefst 52% geeft aan dit niet te hebben.
Jan Peter Kalksma, directeur van OneXS: "Veel MKB-bedrijven kunnen door een flexibele telecominfrastructuur de griep niet voorkomen, maar de nare consequenties voor het bedrijf wel aanzienlijk verminderen. Een audit kan bedrijven helpen om bij hoge absentie inzicht te krijgen in de bereikbaarheid. Dit kan door te analyseren welke medewerkers hun taken vanuit huis moeten kunnen vervullen. Met een scan weet je snel of bedrijfs- en telefonienetwerk voldoende voldoet. Hieruit zal ook blijken dat alle kantoorwerkzaamheden prima via telewerken kunnen worden gedaan. Daarnaast kan het goed van pas komen een noodplan op te stellen op basis van een ‘worst case scenario’. Als de receptioniste/telefoniste ziek thuis zit, is er meestal in het bedrijf wel iemand die kan invallen. Maar wat als het leeuwendeel van het personeel thuis zit? Met een noodplan kun je vooraf inzichtelijk maken welke maatregelen genomen moeten worden om niet ‘het contact te verliezen’.Veel telecomzaken zijn vooraf al af te spreken en in te stellen. Als de nood aan de man komt kan het noodplan direct operationeel worden, dat scheelt tijd en dus geld."
De hosted telefonieoplossingen van OneXS bieden veel mogelijkheden voor ‘business continuity’. Door de flexibiliteit van de OneXS telefonieoplossing maakt de werklocatie niet uit. Inkomende oproepen worden naar mobiele telefoon of thuiswerkplek doorgerouteerd en medewerkers kunnen van huis uit bellen via het bedrijfsnummer. Met een ‘self service webportal’ kunnen medewerkers op detailniveau hun eigen bereikbaarheid managen. Voor maximale bereikbaarheid volstaat bijvoorbeeld de softphone-software die eenvoudig op laptop of pc geïnstalleerd kan worden of het koppelen van de mobiele telefoon aan het kantoornummer. OneXS biedt oplossingen voor iedere ondernemingsvorm.
Het Multiscope-onderzoek in opdracht van OneXS is in oktober 2009 gehouden onder 500 telecombeslissers werkzaam bij organisaties met meer dan 25 medewerkers.