Uefa voert een strakke regie op technologie. Daarvoor heeft de Europese voetbalorganisatie de afgelopen jaren een dochteronderneming opgezet: Uefa Media Technologies. Die beheert een eigen softwareplatfom om onder andere het EK-voetbal te ondersteunen.
Waar de Uefa (Union of European Football Associations) een aantal jaren terug, zoals tijdens het Euro 2000-toernooi in Nederland en België, veel technologie-aansturing aan derden overliet, is in dit beleid een kentering gekomen. Via een speciaal daarvoor in het leven geroepen dochteronderneming, Uefa Media Technologies (Umet), houdt de Europese voetbalorganisatie de touwtjes tegenwoordig strak in handen. Het Uefa-onderdeel, met zo'n 130 medewerkers, is verantwoordelijk voor digitale media. Daaronder vallen tv-producties, websites (uefa.com en euro2008.com), mobiele content, ict-ondersteuning, het aansturen van partners en het samenwerken met andere voetbalorganisaties en mediabedrijven.
Euro2008
Tijdens het EK 2008 in Oostenrijk en Zwitserland zorgt Umet bijvoorbeeld zelf voor de distributie van het tv-signaal en het doorsturen van tv-beelden, waarbij het het Duitse Plazamedia als onderaannemer inhuurt. Daarnaast verkoopt de ict-tak van de Uefa in samenwerking met partners aanvullende diensten aan mediabedrijven zoals tv-graphics (van Delta Tre), commentaarboxen (van Glensound), camerasystemen en intranetcapaciteit voor het voorbereiden van live-uitzendingen.
Het Europese kampioenschap voetbal 2008 in Oostenrijk en Zwitserland is het op twee na grootste sportevenement ter wereld (na het WK voetbal en de Olympische Spelen), stelt de Uefa. Om dit soort grootschalige evenementen te ondersteunen, alsook andere competities zoals de Champions League, heeft de organisatie uit het Zwitserse Nyon geïnvesteerd in een eigen softwareplatform. Dit Fame (Football Administration & Management Environment) bestaat uit diverse systemen voor onder andere toernooiaccreditatie, (hotel)boekingen, ticketing, sponsorovereenkomsten, competitieregistratie en spelersinformatie. Gebruikers zijn bijvoorbeeld nationale voetbalorganisaties, clubs, scheidsrechters, coaches, media, sponsors en ticketbureaus.
Umet biedt speciaal voor Euro2008 ook nog werkplekdiensten en een infrastructuur voor audio-, video- en dataoverdracht aan. Daarvoor heeft het een aantal partijen ingehuurd, zoals Getronics Zwitserland (tien man sterk), NTT en Swisscom en Telekom Austria. Umet richtte met deze laatste twee partijen een tijdelijk redundant optisch glasvezelnetwerk in, gebaseerd op DWDM, dat de acht stadions in Oostenrijk en Zwitserland verbindt met het IBC (International Broadcast Centre), het zenuwcentrum in Wenen. Als extra backup is een satelliettransmissiesysteem actief.
Groeien
In vergelijking met Euro2004 in Portugal is het gebruik van draadloze technologie en IP-breedband bij Euro2008 fors gestegen. Ook het aantal computers steeg: van 595 naar 850, terwijl Umet ook nog zo'n 2000 nieuwe monitors liet installeren. Wel daalde het aantal printers: van 307 naar 200 stuks.
Op de officiële website euro2008.com verwacht Umet gedurende het toernooi één miljard 'page views', ruim honderd miljoen webbezoeken (is vier keer meer dan op euro2004.com) en tien miljoen unieke bezoekers in de maand juni.