Kaseya, leverancier van IT-automatiseringssoftware voor IT-dienstverleners en zakelijke IT-afdelingen, heeft een uitvoerig pan-Europees onderzoek gedaan naar managed IT-services in het MKB. De resultaten wordt gepubliceerd onder de titel “Van garage tot garantie”.
Kaseya, wereldwijd leidende leverancier van IT-automatiseringssoftware voor IT-dienstverleners en zakelijke IT-afdelingen, heeft een uitvoerig pan-Europees onderzoek gedaan naar managed IT-services in het MKB. De resultaten wordt gepubliceerd onder de titel "Van garage tot garantie". Een paar verrassende uitkomsten van de enquete zijn de voortrekkersrol die Europa en Benelux specifiek spelen op het gebied van managed services ten opzichte van de Verenigde Staten en de positieve houding van de IT-dienstverleners over de omzet in het jaar 2009. Van alle onderzochte partijen wereldwijd geeft meer dan zestig procent aan te verwachten dezelfde omzet of meer te behalen als in 2008.
Ruim tweeduizend zakelijke IT-dienstverleners uit de Benelux, Duitsland en Groot-Brittannië met een bedrijfsomvang van één tot honderd werknemers gaven antwoord op vragen als ‘Hoe ziet uw omzetverdeling eruit?’ en ‘Wat zijn uw verwachtingen qua omzet dit jaar?’. Dit onderzoek, dat in navolging van eenzelfde excercitie in de Verenigde Staten plaatsvond, geeft Kaseya een goed beeld van de markt voor managed IT-services en sluit aan bij het profiel van de leverancier van proactieve marktspeler. De resultaten dienen niet alleen als opbouw van business intelligence voor Kaseya zelf, maar kunnen ook door IT-dienstverleners gebruikt worden als toetssteen om hun eigen positie te evalueren.
Voor Kaseya bevestigt het onderzoek de eigen bevindingen uit de praktijk. De leverancier is via haar Revolution Sessions en individuele gesprekken regelmatig in gesprek met haar doelgroep, de IT-dienstverleners in het MKB. De thema’s die daar spelen, blijken ook in een bredere context opgeld te doen en menig partij in het IT-kanaal bezig te houden.
"Dit onderzoek is voor ons een perfect medium om nog dieper in de managed services-markt te duiken. Gezien het belang van dit businessmodel voor IT-dienstverleners en hun afnemers in het MKB, was het ook noodzakelijk dat er een dergelijk onderzoek kwam", aldus George van Bruggen, vice president Continental Europe bij Kaseya. "De cijfers zijn een bevestiging van een belangrijke trend in de markt. Tegelijkertijd vormen de resultaten het bewijs dat er nog veel werk moet gebeuren, voordat het managed services-model overal echt goed geïmplementeerd is."