Ict-dienstverlener Logica presteert in de Benelux beduidend slechter dan in de andere regio's waarin het bedrijf actief is. In het derde kwartaal van 2009 boekte de automatiseerder in die regio 23 procent minder omzet dan in dezelfde periode in 2008. Dat komt volgens het bedrijf door achterblijvende resultaten van de dienstverlening in de financiële sector en in de industrie-, distributie- en transportsector. De omzet bleef in de Benelux steken op ongeveer 141 miljoen euro.
Bedrijfsbreed daalde de omzet van het Brits-Nederlandse concern in het derde kwartaal met 4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2008. De beperkte omzetdaling is voornamelijk te danken aan de werkzaamheden in het Verenigd Koninkrijk. Daar groeide de markt voor Logica met 7 procent. In Scandinavië en Frankrijk daalde de omzet met respectievelijk 2 en 5 procent. Voor heel 2009 verwacht het bedrijf een omzetdaling van ongeveer 3 procent.
Outsourcing
Vooral de divisie Outsourcing groeide in het derde kwartaal. Bedrijfsbreed werd met uitbestedingswerkzaamheden 329 miljoen pond (371 miljoen euro) omgezet. Dat is 11 procent meer dan vorig jaar. Volgens de dienstverlener toont dit de markttrend om kosten te besparen door ict uit te besteden. De twee andere divisies, Consulting en Professional Services, zetten in dezelfde periode 12 procent minder om. Dat zou vooral te wijten zijn aan kleinere opdrachten en lagere tarieven.
Om het tij in de Benelux te keren, gaat Logica door met het bezuinigingsprogramma dat eerder dit jaar werd gestart. Als onderdeel van dat programma kondigde de dienstverlener in het tweede kwartaal ontslagen aan. Die maatregel werd in juli van kracht, vertelt een woordvoerder van de automatiseerder. Logica verwacht ook in de het laatste kwartaal van 2009 zijn kosten verder te beperken en sluit nieuwe ontslagen niet uit.
Het bedrijf doet geen mededelingen over het nettoresultaat in het derde kwartaal van 2009.
Ooit was CMG een fijn, mensgericht bedrijf. Hard werken, maar daarbij een passende beloning en goede opleidingsmogelijkheden. Steeds meer en meer gaat, over de rug van het personeel, het geld naar de aandeelhouders (fijn dat je de meest winstgevende consultant van de groep bent maar er niets voor terugziet). De goede consultants zitten allang elders en ook Paul S. is gesneuveld.
Een story van hoe help je, ten gunste van de ‘shareholders-value’ een goed bedrijf naar de bliksem?