Dat we het na al die jaren nog steeds over eHRM hebben is op zijn minst opvallend te noemen. Want wie spreekt er nog over over eCRM, eFinancials of eLogistics?
In meer of mindere mate hebben de functionele gebieden zoals eCRM, eFinancials en eLogistics allang hun plek op het web gevonden en zijn nauw verweven met bestaande erp-systemen of hebben deze zelfs voor een deel vervangen. Toch blijven we in het HR-werkveld volharden met eHRM en constateren we dat het er al jaren maar niet echt van wil komen.
Hoe komt dat nu eigenlijk? Om een antwoord te geven op die vraag is het interessant om te bekijken wat er nodig is om dit wel mogelijk te maken. Welke hordes dienen genomen te worden om eHRM nu van de grond te krijgen en wie zijn daarbij de belangrijkste direct betrokkenen. Dat zijn er eigenlijk maar twee: de business en ict.
Business drivers hebben ervoor gezorgd dat er vraag is ontstaan naar online crm-producten. We willen tenslotte allemaal dat onze verkopers verkopen en om dat proces zo optimaal mogelijk te ondersteunen is het online beschikbaar hebben van relevante informatie een must. Hierdoor kwamen al jaren geleden de eerste online crm-producten op de markt. De logistieke wereld begrijpt als geen ander dat het buitengewoon interessant is om internet te gebruiken ter optimalisatie van je supply chain en beheersing van je kosten en voorraden. Dat terwijl het technologisch nog niet zo eenvoudig is om dit allemaal geïntegreerd te krijgen. Doordat business en ict elkaar vonden en de baten de investeringen ruimschoots overtroffen ontstonden er oplossingen die de performance van de operatie verbeterden.
En daar zit nu net de kneep. In algemene zin kun je stellen dat HRM en ict niet altijd even goed met elkaar uit de voeten kunnen. We hebben het enerzijds over de HRM'er die de mens centraal stelt in het proces en anderzijds de ict'er, die met name oog heeft voor structuren en systemen. Daar gruwelt menig HRM'er van, werk aanpassen aan systemen? Nee liever niet. Van de andere kant is het voor ict buitengewoon moeilijk om zonder een duidelijke structuur borging van online HRM-toepassingen in bestaande systemen te realiseren. En die borging is belangrijk. We begrijpen allemaal dat je efficiënter en effectiever kunt werken met simpele oplossingen als 'employee self service', echter zonder borging verlies je al het rendement wat je als HRM'er wel degelijk behaalt.
Door ervoor te zorgen dat online HRM-toepassingen goed geborgd kunnen worden in de totale ict-infrastructuur, zonder dat hier enorme investeringen mee zijn gemoeid, zullen we ook hier zien dat HR (business) en ict elkaar gaan vinden. Met andere woorden, zorg ervoor dat in je keuze voor eHRM-systemen en -oplossingen het volgende laat meewegen:
1. Flexibiliteit aan de businesszijde om HRM optimaal te ondersteunen.
2. Cloud-oplossingen, die pay per use-modellen hanteren om kosten en baten te balanceren.
3. HRM-oplossingen die zijn ontwikkeld op basis van een SOA-grid en BPMS-platform.
Deze drie uitgangspunten zorgen ervoor dat HR goed uit de voeten kan met de door haar gekozen oplossing. Het groeiende aanbod in de cloud, gebaseerd op een SOA-grid en BPMS-platform, zorgen daarbij voor borging in je ict-infrastructuur tegen een redelijke prijs. Op deze wijze is je HRM embedded en zijn we eindelijk van die hatelijke 'e' verlost.