Ict-dienstverlener en adviesorganisatie Capgemini breidt het aantal consultants uit dat zich bezighoudt met business intelligence (bi) en enterprise content management (ecm). Wereldwijd gaat het om drieduizend man; in Nederland om vijftig tot honderd extra consultants. De directie stelt tot doel om de omzet uit bi- en ecm-diensten met een vijfde deel te verhogen. Het bedrijf speelt in op de toenemende vraag van organisaties om door analyse meer informatie te halen uit bedrijfsgegevens.
Wereldwijd wordt het aantal consultants dat zich met ecm en bi bezighoudt uitgebreid met drieduizend man. Daaronder zijn duizend medewerkers van een nieuw in te richten ontwikkelcentrum in India. Capgemini telt op dit moment ongeveer vijfduizend consultants die zich bezighouden met het beheren en analyseren van bedrijfsinformatie.
Bij de Nederland organisatie gaat het om vijfhonderd consultants. Dat aantal wordt naar verwachting met vijftig tot honderd uitgebreid. Het gaat om werving van nieuwe adviseurs met specifieke kennis van bi en ecm en het overplaatsen van eigen werknemers, bijvoorbeeld erp-analisten.
Volgens Forrester zal tussen 2009 en 2014 de wereldwijde omzet uit bi-oplossingen wereldwijd verdubbelen tot 14 miljard dollar. Om in die toenemende vraag te kunnen voorzien versterkt Capgemini zijn bedrijfsonderdeel Business Information Management (BIM). Dat is de naam die de dienstverlener hanteert voor zijn bi- en ecm-dienstverlening. Het gaat onder andere om strategisch informatiemanagement, datawarehousing, data-analyse, prestatierapportages, bestandsbeheer en dataherstel.
BIM
De BIM-divisie bij de Nederlandse tak van de dienstverlener is goed voor ongeveer een kwart van de omzet in Nederland en is naast de ontwikkeltak voor bedrijfssoftware en de erp-divisie de derde belangrijkste tak van het bedrijf.
Lotte van Lidth de Jeude van Capgemini Nederland ziet twee trends in het beheer en de analyse van bedrijfsgegevens. ‘Veel grote bedrijven beschikken inmiddels over meerdere bi-systemen en draaien duizenden rapporten. De directie wil juist toewerken naar één blik op de organisatie. Daar is voor ons een rol weggelegd.' Daarnaast ziet Van Lidth de Jeude de vraag naar diepgaande analyse van bedrijfsgegevens toenemen omdat het management die gegevens wil gebruiken als sturingsinformatie.
Capgemini levert BIM-diensten aan grote bedrijven en overheidinstellingen. Het gaat onder andere om marktspecifieke oplossingen voor de financiële sector, de farmaceutische industrie, energiebedrijven, detailhandel en telecom. Het bedrijf heeft vestigingen in meer dan dertig landen en heeft wereldwijd 90.000 medewerkers in dienst. De organisatie boekte in 2008 een omzet van 8,7 miljard euro.
Is dit niet de dame bij Capgemini die met een zeer laag dagtarief en een volle bank deze uitspraak doet??
eerst maar een heldere propositie ontwikkelen zullen we maar zeggen.
Bedrijfsgegevens zijn op zich niet interessant. De beoordeling (kennis/opinies/ervaring)ervan wel. Door deze drie variabelen te beschouwen als essentiele onderdelen van een kennis economie zoals in consultancy termen voorgesteld door Cap Gemini wordt erkend dat een intelligente “bottom-up” benadering een interessante benadering is. Intelligente dialoog software zou hiervoor een uitkomst kunnen bieden.
Uit een ander gelijksoortig bericht bleek ook al een vrij sterke focus op het Business Intelligence domein. Voor daadwerkelijk Enterprise Information Management (Capgemini is een tikje eigenwijs, zowel Forrester als Gartner hanteren al sinds 2006/2006 de term EIM i.p.v. BIM) is een meer geintegreerde benadering nodig, waarin content management een evenredig belangrijke rol speelt. Daarvoor is een technische bottom-up visie nodig (waar liggen de mogelijkheden tot koppelen van de informatiesilo’s), maar ook een top-down visie op een aanpak tot het bepalen en verbeteren van het rendement op informatie. Het bericht hierboven leest als een aankondiging van een BI-consolidatie service offering.
Capgemini kiest wel een goed moment. Al enige tijd is het wachten op uit de markt als EIM identificeerbare vraagstukken. Dat moment lijkt aangebroken. De vraag is of Capgemini de onderliggende competenties organisatorisch snel en goed genoeg aan elkaar gekoppeld krijgt om het de echte specialisten in dit vakgebied nog moeilijk te maken. “Bert In Mooi” kon wel eens een gevoelige snaar raken qua achterliggende doelstellingen van deze BIM lancering.
Uitbreiding of het bestaande personeelvoorzien van een nieuwe sticker?
Dag Mike,
‘Het gaat om werving van nieuwe adviseurs met specifieke kennis van bi en ecm en het overplaatsen van eigen werknemers, bijvoorbeeld erp-analisten.’
Dus het zal van beide kanten komen.
Wan Chi,
Met een hele lage utilisatie gaat er geen enkele adviseur toegevoegd worden. Eerst de eigen overvolle bank ‘butsen’ zal het credo zijn.
Dus deze hele lap tekst kan eigenlijk vervangen worden met: ‘Cap vervangt naamkaartjes bankzitters’.
Goed om te weten Bert, bedankt.
Bert in Mooi,
Get your figures right, before judging!