Belgacom ICT, het vroegere Telindus zag zijn omzet tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar met ruim 12 procent dalen. De inkomsten van de totale bedrijfsafdeling gingen met meer dan 7 procent omlaag.
De Enterprise Business Unit lijdt onder de economische crisis. De jongste negen maanden haalde het een omzet van 1,8 miljard euro. Dat is bijna 150 miljoen euro minder dan dezelfde periode van vorig jaar. Opvallend is trouwens dat de inkomsten van de consumentendivisie met 8 procent stijgen, waardoor het bijna even belangrijk wordt als de bedrijfsafdeling. Beiden staan voor respectievelijk 40 en 42 procent van de totale Belgacomomzet van 4,4 miljard euro.
De bedrijfsafdeling verliest op alle vlakken terrein. Enkel mobiele data zit in de lift met een groei van 14 procent tot 137 miljoen euro tijdens de laatste negen maanden. In het derde kwartaal steeg het zelfs met 33 procent. Dat is ongetwijfeld te danken aan het toenemende gebruik van smartphones zoals Blackberry en iPhone op het 3G netwerk. ‘Geavanceerde data’ (niet sms) staat voor 68 procent van de mobiele data-inkomsten.
De ICT-afdeling boekte 489 miljoen euro omzet tijdens de eerste 9 maanden. Telindus België blijft wel stabiel, maar de internationale filialen scoren zwak. Grotere it-projecten worden uitgesteld of in de tijd verspreid. Sommige diensten doen het wel goed zoals datacenteroplossingen voor hosting en housting, maar wegen volgens het Belgacom kwartaalverslag te weinig op het resultaat.
De binnenkomende orders voor de bedrijfsafdeling in het derde kwartaal bedragen 167 miljoen euro. Dat is zwakker dan de twee voorgaande kwartalen. De zomermaanden spelen een rol, alsook de economische crisis, aldus Belgacom. De divisie telde in september 5.311 werknemers, zowat 500 minder dan een jaar geleden, vooral wegens desinvesteringen bij de buitenlandse filialen van Telindus.