Twee belangrijke aankondigingen bij de derdekwartaalresultaten van Option: er verdwijnen nog eens 55 jobs in Leuven. Ook trekt het bedrijf z’n kapitaal op met 20 miljoen euro.
Zoals verwacht, sleutelt Option duchtig aan de strategie van het bedrijf. Dat om de concurrentie van Aziatische spelers te counteren. Om dat te kunnen doen gaat het bedrijf zo’n 20 miljoen euro ophalen.
De bedoeling is dat het bedrijf voortaan meer mikt op ‘innovatieve en geïntegreerde’ oplossingen en dus minder op ‘commoditized hardware’, lees: de erg ingeburgerde usb-modems die Aziatische concurrenten sowieso goedkoper kunnen produceren en aanbieden. Recent maakte Samsung nog z’n opwachting op die markt. Rond inbouwmodules gaat Option z’n dienstenaanbod optrekken naar ‘diensten met een hoge toegevoegde waarde’.
Daarnaast lanceert Option een kostenbesparingsplan. 55 mensen in Leuven zullen collectief worden ontslagen. Ook zal het bedrijf meer en meer evolueren naar een outsourcingmodel, waarbij specifieke opdrachten voor klanten in China zullen worden afgewerkt. Ook engineeringopdrachten zullen selectief worden uitbesteed. De R&D-faciliteiten in Duitsland worden gesloten en overgebracht naar Leuven. Die hele operatie moet eenmalig 7 miljoen euro kosten.
Option zag in de eerste 9 maanden van 2009, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, de omzet dalen met 35,5 procent tot 127,7 miljoen euro. Het maakte ook 25,8 miljoen euro verlies, tegenover 5,7 miljoen euro verlies vorig jaar.