Vorige week lanceerde de gemeente Den Haag haar nieuwe website, die is opgewaardeerd tot interactieve stadsportal. Volgens wethouder Frits Huffnagel is www.denhaag.nl nu de meest klantvriendelijke en toegankelijke site van Nederlanden is Den Haag met het stadsportaal klaar voor de toekomst. Een beetje opportunisme is deze enige wethouder van Citymarketing, zoals hij zichzelf noemt, niet vreemd. Ik moet ‘m echter complimenteren met deze site.
Op de nieuwe site vinden bezoekers de gebruikelijke informatie over hun stad. Daarnaast biedt de site enkele nieuwe functies. Zo kunnen Hagenaars hun eigen foto's uploaden of zich abonneren op een nieuwsbrief, waarvan ze zelf de inhoud samenstellen. Visueel gehandicapten kunnen de teksten op de site laten voorlezen. Een site die stadspromotie en digitale dienstverlening van het stadhuis uitstekend combineert.
Wat mij betreft een voorbeeld voor heel veel andere gemeenten. Het grootste deel van de gemeenten beperkt zichzelf namelijk door alleen informatie van het digitaal stadhuis te ontsluiten. Een supergemiste kans waardoor deze risicomijdende gemeenten ook nog eens veel digitale bezoekers mislopen.
Binnen het vakgebied overheidscommunicatie is citymarketing steeds meer een hot item. Overheden willen zich onderscheiden om meer inwoners, toeristen en ondernemers aan zich te binden. Ondanks dat veel gemeenten en regio's erg op elkaar lijken is dit een loffelijk streven. Concurrentie tussen gemeenten is prima, daar hebben alle doelgroepen belang bij. De adviseurs citymarketing pakken de handschoen op en krijgen wel steeds meer invloed, maar laten wat mij betreft nog veel liggen. Wat is nu makkelijker om je eigen gemeente te promoten, te beginnen op internet? Digitaal kun je veel sneller resultaat halen dan in de fysieke wereld.
Het is ongelofelijk jammer dat sommige webmasters gemeentesites in de lucht houden die alleen maar informatie van het stadhuis ontsluiten. De stadsinformatie is goed te gebruiken om bezoekers te verleiden naar de regelgevende informatie. Daarnaast ligt het aantal bezoekers van een overheidsportaal ook veel hoger dan een digitaal stadhuis.
Welke gemeenten hebben nog meer het lef om een stadsportal te beginnen?
Robert van Vliet is adviseur e-overheid.