Zware tijden voor TomTom, de bekendmaking van Google dat Maps wordt uitgebreid met turn-to-turn navigatie heeft het aandeel stevig gedrukt. In 2007 deelde ik met de Computable-lezers mijn dagdromen en voorspelde Googles introductie in de echte routenavigatiemarkt. Wat duurde het toch nog lang!
Voor degenen die het naast TomTom ook hadden gemist, hier de link.
Natuurlijk had TomTom niet al te beste ervaringen met het uitbrengen van de navigatiesoftware op pda's en smartphones. Het downloaden en installeren van de applicatie via Bittorrent ging immers sneller dan de installatie uit de officiële doos. Heeft de focus op de combinatie van hard- en software de optie van een cloudservice uit het zicht gehouden? Of wordt er te lang vastgehouden aan het bestaande verdienmodel (hardware, software, kaarten en betaalde services).
Google toont wederom een mooi voorbeeld van een cloudservice, altijd up-to-date, lastig te hacken (en waarom zou je een gratis product hacken by the way, hebben we straks nog de stichting Brein nodig?) en een enorme innovatiesnelheid. Ik kan niet wachten op al het moois dat we zullen krijgen als we alle layars gepresenteerd krijgen over de weginformatie….Rechtsaf bij dat mooie huis dat te koop staat…
(Klein) minpuntje vind ik toch wel dat er altijd vanuit de VS gestart wordt en dat sommige services (zoals file-informatie) wel erg lang op zich laten wachten. Maar ja, met dat wachten spaar ik toch wel mooi zeventig euro uit voor een applicatie die ik niet op de iPhone hoef te installeren…
Een flinke schouderklop op je eigen schouder, omdat 2 jaar geleden een zinnetje werd geschreven over google en navigatie op een pda. Knap hoor! En om nog even terug te komen op de titel van je artikel, waarom moet TomTom dan beter Computable lezen? Wat had TomTom dan moeten doen naar aanleiding van dat ene zinnetje? Dat lees ik graag nog even in een reactie.
Het business model van Google is een van platforms creeren waarop ze advertentie ruimte kunnen verkopen. Die van TomTom is om betrouwbare navigatie systemen aan te bieden en daar een goede marge op te maken. De kaarten die Google gebruikt voor deze navigatie oplossing komen niet van Tele Atlas en het is nog maar de vraag in hoeverre deze zich lenen voor ’turn-by-turn’ navigatie. Daarnaast dient een gebruiker altijd verbinding te kunnen maken met een mobiel netwerk want het betreft een ‘off-board’ oplossing, er staan dus geen kaarten op je apparaat. Heb je dus even geen signaal, is er ook geen navigatie meer mogelijk.
Daarnaast is het begrip gratis in deze niet terecht. De oplossing is niet gratis. Consumenten zullen over moeten stappen naar een telefoon met een Android platform (in ieder geval op dit moment) en daarbij komen de kosten van de telefoon, het abonnement en het data pakket dat nodig is om elke maand data te kunnen downloaden voor het gebruik van Google navigatie.
Ook wordt er gedaan alsof de dienst van Google iets compleet nieuws is. Nokia doet al langer hetzelfde met Nokia maps, ook turn-by-turn navigatie. Ook andere aanbieders doen hetzelfde. Ik begrijp dat wanneer Google een dergelijke dienst introduceert dit een grotere impact heeft, dit bedrijf heeft meer capaciteit om een industrie te veranderen.
Maar, TomTom heeft een ander business model dan Google heeft. TomTom biedt betrouwbare navigatie oplossingen waar de consument voor betaald, de dienst van Google is een alternatief maar het is als iemand die een oude kever koopt in plaats van een nieuwe volkswagen golf. Beiden brengen je van A naar B, maar de volkswagen zal toch echt iets betrouwbaarder zijn, voor beiden zal vraag zijn.
Dus of het zware tijden voor TomTom zijn? Wellicht voor de aandeelhouders die de waarde van hun portefeuille zien dalen, TomTom gaat ondertussen door met waar ze goed in is.
Elke zich zelfbenoemde ICT en-beurslanalist zou eens beter moeten nadenken. Tom Tom levert een zeer goed navigatie product. Helder, duidelijk en voor een vaste aanschafprijs. Het Google navigatie systeem voor mobiele telefoons lijkt goedkoop maar is dat niet. Los van de praktische bezwaren zoals een klein scherm en de te verwachten reclameboodschappen dienen er telefoonkosten betaald te worden. Rij bijvoorbeeld vanuit Breda naar een adres in de Elzas. Van de gemaakte telefoonkosten koop je zomaar een Tom Tom, vooropgesteld dat je het hele traject bereik hebt gehad. Technisch gezien kan er heel veel op de nieuwe smart phones maar of het voor de consument wenselijk en gebruiksvriendelijk is blijft echter de vraag.
“Technisch gezien kan er heel veel op de nieuwe smart phones maar of het voor de consument wenselijk en gebruiksvriendelijk is blijft echter de vraag.”
Dat blijft de vraag niet. Natuurlijk is dat wenselijk (al was ’t maar vanwege de concurrentie), en Google kennende zal ’t ook gebruikersvriendelijk zijn.
Wat wel klopt, is dat er goed naar gekeken moet worden dat er geen (ongewenste) telefoonkosten worden gemaakt. Als je bij elk gebruik telefoonkosten moet maken, schiet ’t inderdaad niet veel op…
Ik verwacht niet dat Google veel zal worden vergeleken met een Volkswagen Kever….(ofschoon ik er altijd met veel plezier in heb gereden)
Natuurlijk moet je naar het totaalplaatje kijken, maar als ik naar de nieuwe generatie smartphones kijk met aanzienlijke (HD) displays en flat fee contracten (in NL)dan blijf ik erbij dat routenavigatie uit de cloud een zeer aantrekkelijk alternatief is. En reis je veel naar het buitenland, inderdaad, dan is op dit moment een cloud service niet de juiste keuze. Maar ook dit zal een kwestie van tijd zijn.
En reis je veel naar het buitenland, inderdaad, dan is op dit moment een cloud service niet de juiste keuze
Nou dat denk ik dus niet. Kosten in het buitenland blijven altijd. Overigens is het UMTS-netwerk in Nederland behalve dan alles dekkend en dat zal het verlopig niet worden ook. Er zijn hele delen die nog op GPRS lopen. Leuk als je een mooie kaart met tig layers hebt die dan vervolgens niet willen laden.
Google nav is een flop vergeleken bij echte NAv. De turn by turn is een niet echt geweldige toepassing binnnen het kader waar het moet gaan werken en zal zeer vaak haperen.
Aanpassingen van het netwerk zullen heus niet omwille van NAV gemaakt worden. Een hoop tamtam en geen tomtom.