Pegasystems, leverancier in Business Process Management, kondigt uitbreiding van functionaliteit aan op het gebied van social media en collaboratie. Niet alleen proceseigenaren en cliënten, maar ook hun klanten kunnen via de marktleidende SmartBPM® oplossing ideeën en suggesties real-time delen. Process discovery wordt versneld en teams kunnen bij herhalingen van processen beter en dynamischer samenwerken.
Pegasystems’ SmartBPM gebruikt social media als een interactieve en real-time collaboratieve omgeving met behulp waarvan bedrijven hun (verbeterings)projecten gemakkelijker kunnen uitvoeren.
Door uitbreiding van bestaande middelen voor ad hoc samenwerking, maakt SmartBPM het voor projectteams nog eenvoudiger om onderling contact te hebben, content toe te voegen door gebruikers, te stemmen en prioriteitenlijsten op te stellen die kenmerkend zijn voor elk project. Daarmee strekt de functionaliteit van SmartBPM zich uit tot zowel partners als cliënten, en kan hun feedback real-time aan het proces worden geleverd.
Belangrijke kenmerken
• Proces memo’s, Wiki’s, en Chat – Nieuwe, real-time, elektronische memo’s bieden een snelle manier om opmerkingen, problemen of nieuwe mogelijkheden voor verbeteringen aan te geven. Proces wiki’s ondersteunen collaboratieve editing en voting bij groepsdiscussies. Via ‘instant messaging chat’ kunnen meerdere mensen deelnemen aan een discussie binnen de context van SmartBPM oplossingen.
• Team Nieuws – Deelnemers van een proces kunnen dynamische updates plaatsen en ontvangen voor leden van het projectteam. Herinneringen, update berichten via vertrouwde tools, zoals RSS-feeds, gezamenlijke discussies, stemmingen en peilingen zorgen ervoor dat teams goed geïnformeerd en gefocust blijven.
• Samenwerking via SmartBPM bronnen – Plugins voor populaire collaboration tools ondersteunen langlopende processen. Wanneer teams hulpmiddelen gebruiken zoals Facebook, LinkedIn of SharePoint kunnen ze links invoegen naar SmartBPM bronnen van Pegasystems voor uitbreiding van de samenwerkingsmogelijkheden.
• Cloud-gebaseerde samenwerking – Alle oorspronkelijke opties voor collaboration in SmartBPM zijn beschikbaar in de cloud-gebaseerde SmartPaaS TMoplossing.
Dr Setrag Khoshafian, Vice President van BPM Technologie bij Pegasystems: "SmartBPM en social networking tools zijn volledig complementair. Aan de ene kant biedt SmartBPM het kader voor samenwerking, zowel bij het ontwikkelen van oplossingen als bij het uitvoeren van SmartBPM procesapplicaties. Aan de andere kant gebruikt SmartBPM bestaande sociale netwerken om samenwerking binnen BPM-oplossingen te verbeteren."
Janelle Hill, Research Vice President bij Gartner: "BPM-initiatieven kunnen profiteren van het gebruik van sociale media om de samenwerking te verbeteren tussen zowel de betrokken bedrijfs- en IT-afdelingen als klanten, partners en andere externe belanghebbenden. Dit is belangrijk bij alle soorten processen en vooral bij ongestructureerde processen. Intensieve samenwerking gedurende de hele levenscyclus van een procesverbetering – van het moment van discovery tot en met de optimalisatie – binnen de huidige context zal bijdragen aan hogere procesprestaties. Sociale media dragen bij aan een aanpak waarbij de klant volledig is betrokken. Hierdoor wordt de mening van de klant gehoord door de juiste personen."