Ton Dobbe, erp-expert bij Computable, schreef op 27 oktober 2009 dat organisaties met name een streep zetten door investeringen in erp-systemen. Ik zie dagelijks het tegendeel bewezen, een uitspraak dus om even flink bij in de pen te klimmen, dacht ik. De cockpit waar ik realtime de verkoop van onze erp-software kan volgen, staat nu op +24 procent voor 2009 ten opzichte van 2008. Het stuk van Dobbe vraagt dus om een reactie. Toen ik verder las, zag ik de ware reden van zijn betoog bovendrijven. 'De kern van het probleem is dat traditionele erp-pakketten niet meer te verantwoorden zijn vanwege de hoge kosten en complexiteit. Implementaties zijn tijdrovend en supportkosten rijzen de pan uit, vaak ver boven de oorspronkelijke budgetten.'
Traditionele erp-systemen zijn niet meer te verantwoorden. Moderne erp-systemen ontspringen deze dans naar mijn mening. Juist in deze tijd dragen ze bij aan (kosten)besparingen. Dit zou in elke erp-business case dominant moeten zijn. Waarom tijd, geld en moeite spenderen en dus risico lopen, als er geen gegarandeerde besparingen te behalen zijn? Kennelijk is dit dus niet zo vanzelfsprekend bij traditionele erp-systemen. Wat kan één woord een verschil maken. Erp is dus niet altijd erp!
Een voorbeeld om de verschillen tussen traditionele- en moderne 'erp' duidelijk te maken speelt in de autobranche. 'Het gaat slecht met de autoverkoop in Nederland' koppen de kranten met dikke chocoladeletters dit jaar. Als je dieper de cijfers in duikt, dan zie je echter dat bepaalde auto's meer verkocht worden. Alleen niet meer van die ouderwetse modellen. Het aantal hybride auto's dat in Nederland rond rijdt, is vanaf 1 januari 2008 van 11.500 gestegen tot 23.000 op 1 januari 2009. Een verdubbeling dus. Hybride staat in dit geval voor modern, aansluitend bij de wensen en eisen van de berijder en kostenbesparend door de fiscaal gunstige bijtelling van 14 procent. Daarbij is een hybride model geïntegreerd samengesteld; de onderdelen zijn samen vanuit één visie ontwikkeld en precies op elkaar afgestemd.
Zo ook met moderne erp-systemen. Deze software is ontwikkeld met de (eind)gebruiker centraal. Het gebruik ervan is simpel en voelt logisch aan. Moderne erp-software is compleet, waardoor maatwerk overbodig is. Dit zorgt voor een forse vermindering van onderhoud, support, fouten en dubbele vastlegging. Doordat de software standaard, maar zeer flexibel in te richten is, kan deze meegroeien met de wensen en eisen van de gebruiker en de klant. In tegenstelling tot Dobbe ben ik wel een groot voorstander van het aanpassen van bedrijfsprocessen aan de best practices in de erp-software. Het is eenvoudig, vele malen goedkoper en toekomstproof. Van een hoge mate van standaardisatie profiteert namelijk iedereen. Dit geldt voor onze hybride auto en ook voor onze erp-software. Het blijft een middel en geen doel op zich.
Bij moderne software past ook een moderne leverancier van deze software. Deze zorgt ervoor dat zowel online als offline identiek dezelfde software worden aangeboden. Kiest de klant voor online werken, dan verdampen er werkzaamheden op het gebied van applicatie- en systeembeheer. Wederom een behoorlijke besparing en met name een grote ontzorging. Ook kan er bij deze moderne aanbieder per maand en per medewerker afgerekend worden, waardoor er gelijk al financiële ruimte ontstaat om te (blijven) ondernemen. Investeringen zijn simpelweg niet nodig.
Ik ben het dus grotendeels met Dobbe eens, ik voeg alleen nog graag het woord 'traditionele' aan zijn titel toe.
http://www.downwithbigerp.com