Onlangs zag ik toevallig in een van de gratis kranten een paginagroot artikel over het Google-besturingssysteem (Google Chrome OS), een mogelijke Microsoft-concurrent. Die concurrent bestaat natuurlijk al jarenlang en wordt ook nog steeds beter: Linux (misschien met als belangrijkste distro voor de 'gewone consument' Ubuntu). Op de een of andere manier wil Linux echter maar niet mainstream worden. Is het dan toch de marketing die Linux ontbeert, die het verschil zou kunnen maken?
Om maar met de deur in huis te vallen: ik denk van wel. Google heeft een groot voordeel en dat is de naamsbekendheid. Die naamsbekendheid is uiteraard begonnen met de zoekmachine. We zoeken immers niet meer, we 'googlen' (in allerlei spellingsvarianten). Ook Gmail is heel bekend en Google timmert op nog veel meer gebieden aan de weg. Met hun browser, Chrome, gaat het niet snel, maar het gebruik stijgt wel, al is op dat gebied een andere grote Microsoft-killer, Firefox, veel bekender (met inmiddels een marktaandeel van bijna 50 procent).
Google zal het zich, op het moment dat het OS echt 'live' gaat, kunnen permitteren om een goede marketingcampagne neer te zetten. Het succes zal staan of vallen met de wil van de machineleveranciers om dat OS met nieuwe machines uit te leveren. Het gros van de computergebruikers blijft immers gewoon gebruiken wat ze uitgeleverd krijgen. Maar stel dat ze de keuze hebben? Een dure Microsoft of een goedkope(re) Google… Ik ben benieuwd.
Soms kom je leveranciers tegen die een of andere Linux-versie uitleveren met nieuwe machines. Linux heeft van oudsher nog de naam 'ingewikkeld' te zijn. Dat geldt eigenlijk al lang niet meer. Als je kijkt naar een distro als Ubuntu, is die uiterst gebruiksvriendelijk en er zijn duizenden programma's voor beschikbaar. Alleen wie, buiten de mensen in een redelijk beperkt wereldje, weet dat? Velen willen wat ze kennen (Microsoft dus) en wat iedereen heeft (Microsoft dus).
Als de verhalen waar zijn, is het Google Chrome OS voor netbooks; pc's die zelf weinig kunnen en alles verder van het internet halen, zowel de programma's die daar dan draaien, als de bestanden die daar opgeslagen worden. Het is maar de vraag of dat concept doorbreekt, maar als dat gebeurt, en er een wereldwijde campagne gestart wordt, zou het best een kans kunnen krijgen… Een kans die Linux nooit zal krijgen, omdat daar het geld voor dat soort marketing gewoonweg ontbreekt. Zonde!
@Henry. Je zegt “alleen met Open Source kunnen we innoveren”. Dat betwist ik.
Het gros van de OS applicaties is niets anders dan nagebouwd van closed source applicaties: OpenOffice is niets anders dan Office, en datzelfde geldt voor de Photoshop klonen en al die andere OS software.
De enige uitzonderingen zijn Linux en PHP, zonder welke de groei van het Internet niet mogelijk geweest zou zijn.
De enige innovatie van OS is het business model: de source is gratis en de inkomsten komen van services.
Maar het overgrote deel van de werkelijke innovatie komt nog altijd uit de CS sector waar business opportunities de driver zijn.
@Flippo: Je doet toch een paar honderdduizend OS-projecten tekort, vele daarvan hebben baanbrekend werk verzet en zijn later opgenomen/nagemaakt in closed source. Wat dacht je bv. van het project Ingres (BSD-licentie) waaruit o.a. Sybase (closed source), Microsoft SQL Server (closed source) en PostgreSQL (BSD) uit zijn ontstaan. Ik kan je met mijn beperkte kennis nog wel een tiental voorbeelden geven, kun je nagaan wat anderen nog aan voorbeelden kunnen ophoesten.
Je doet zowel open als closed source tekort. En daar komt nog bij, beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen!
Als ik kijk naar “mijn wereld”, ik kom uit de Java hoek, dan zie ik ook heel veel open source projecten die hun plek dubbel en dwars hebben veroverd. Denk bijvoorbeeld aan Spring of Hibernate (en legio andere zaken) die ook in de proprietary wereld worden gebruikt. Veel closed source producten maken er dankbaar gebruik van – ze zijn immers goed.
Het leuke in de Java wereld is dat ook bijvoorbeeld IBM ontzettend veel teruggeeft aan de Open Source Community – en dat zouden ze niet doen als het hen niet ook veel opleverde…
@Henry – lijkt me leuk, maar onbereikbaar. Maar zolang open source, open standaarden en open netwerken hun nut bewijzen, zullen ze steeds meer gebruikt gaan worden, en worden ook de proprietary producten gedwongen om zich hieraan te gaan conformeren!
Laten wij doorgaan met open whatevers te schrijven, te promoten en te gebruiken, dan blijft innovatie mogelijk vanuit die hoek. Wel hebben we kritische gebruikers nodig, die kijken naar de functionaliteit en de koppelvlakken, en niet naar de naam. Daar is nog een wereld te winnen…
@Frank – helemaal mee eens!!!