Acer, leverancier van pc’s, notebooks, servers en beeldschermen, zei een jaar geleden geen last te hebben van de economische crisis in Noord-Amerika en de hoge olieprijzen. Volgens Gianfranco Lanci, president en ceo van Acer, groeit zijn bedrijf dankzij de ‘multibrand strategie’.
Hierbij verkoopt Acer niet alleen pc’s onder zijn eigen naam, maar ook onder de merknamen eMachines, Packard Bell en Gateway. Volgens Marc Pauly, directeur Acer Benelux, heeft de crisis wel impact, maar niet zo erg op Acer. "We halen in 2009 dezelfde omzet als in 2008. We verkopen meer units en groeien in marktaandeel." Distributeurs zeggen over Acer ‘niet ontevreden’ te zijn.
Acer is de een na grootste pc-leverancier en moet alleen HP voor zich dulden. Wat betreft notebooks staat Acer inmiddels op de eerste plaats. De financiële crisis had halverwege 2008 impact op Amerikaanse markt, maar niet in Europa en Azië, aldus Lanci. Dat is nu wel anders, meldt Pauly. "De hele markt voor pc’s staat enorm onder druk. Er is een druk op omzet en op marge. Dat komt door de prijserosie. In het tweede en derde kwartaal van 2009 werden in de hele markt minder pc’s verkocht. In het zakelijke segment is geen enkele groei." Een 25-30 procent groei in de EMEA-regio, zoals Acer haalde in 2008, ziet Pauly in 2009 niet gebeuren: "Dat komt ook vooral door een verminderde vraag in Groot-Brittannië en het Oostblok, waar overigens veel marktpotentie zit." Acer verwacht echter wereldwijd eind 2009 meer omzetgroei te halen, dankzij een aantrekkende economie en de introductie van Windows 7.
350 miljoen
Acer Benelux groeit dit jaar volgens Pauly door de verkoop van meer units, zowel notebooks als netbooks. "De groei zit in de consumentenmarkt en het mkb. Zelfs de verkoop van zakelijke Acer desktop pc’s deed het beter dan de gemiddelde markt. De groeicijfers worden bevestigd door de onderzoeksbureaus Gfk, IDC en Gartner. Ons marktaandeel wordt dit jaar dus groter." Pauly verwacht door de crisis en de prijserosie ongeveer eenzelfde omzet te halen als een jaar eerder. "In 2008 was de omzet van Acer Benelux 350 miljoen euro. Voor 2009 verwacht ik hetzelfde. We hebben in 2009 echter wel meer units verkocht, mede dankzij de inzet van onze distributeurs. Zij kopen flinke voorraden van Acer op en verkopen die dan in samenwerking met ons door. "
Stabiel
Eric Segers, directeur van distributeur van Ingram Micro, zegt redelijk tevreden te zijn met Acer. "Ze hebben een stabiel en duidelijk kanaalbeleid, waarbij ze duidelijk zeggen wat ze doen. Acer netbooks en notebooks worden vooral in de consumentenmarkt en de retail verkocht. Ook het onderdeel Packard Bell doet het dankzij stabiele prijzen goed in de retail."
Egbert Putmans, directeur van Actebis, dat sinds 1 augustus 2009 Acer distribueert, zegt tevreden te zijn met de eerste twee maanden. "Wij mogen niet mopperen en zijn tevreden met de omzet die we halen uit de verkoop van notebooks voor consumenten. Ook de verkoop van tft-schermen gaat goed. Wel is er meer tijd nodig rond de verkoop van zakelijke notebooks. Acer is voor ons een belangrijke ‘win’ in het portfolio."