Onlangs vond het 2nd International SOA Symposium in Rotterdam plaats en werd door zeventien erkende thoughtleaders een 'SOA Manifesto' gepubliceerd. De totstandkoming van het manifest was minstens zo interessant als het manifest zelf…
Het SOA Manifesto is geïnspireerd op het Agile Manifesto, dat in 2001 werd gepubliceerd. Een aantal bekende ict'ers vond toen dat het tijd was voor verandering: traditionele systeemontwikkelmethoden bleken immers overduidelijk te falen, het was tijd voor meer iteratieve methoden! Het was een historisch moment; niet dat alle projecten nu van de ene op de andere dag anders gingen ontwikkelen, maar de jaren erna bleek dat wel degelijk het gebruik en succes van iteratieve methoden sterk toenam.
Eenzelfde gevoel begon dit jaar ook in de SOA-community te leven. SOA zelf begint volwassen te worden, het paradigma van serviceorientatie is gemeengoed, de serviceplatformen/technologie/standaarden hebben inmiddels enkele releases gehad, er komt steeds meer nadruk op business value en het verbeteren van bedrijfsprocessen. Toch zijn er in de praktijk nog steeds te weinig succesverhalen, de discussie gaat nog teveel over de technologie, implementeren duurt lang en er zijn mensen die SOA daarom al weer dood verklaren. Grote onzin, vond een aantal thoughtleaders, tijd dus voor een statement!
Dit leidde tot het inrichten van een werkgroep, die tijdens het 2nd International SOA Symposium in Rotterdam is gekomen tot een 'SOA Manifesto'. Als dagvoorzitter mocht ik het manifest live presenteren aan de wereld en heb ik de totstandkoming nauw gevolgd. Leuk en fascinerend tegelijk! Stel je een groep topexperts voor, van alle grote ict-bedrijven ter wereld (IBM, Oracle, Microsoft, Sun, …) , die onder hoge tijdsdruk bezig zijn met een manifest waar ze allemaal achter moeten staan. Immers, het zou wereldwijd worden gepubliceerd met hun naam eronder. Met allemaal een eigen, relevante mening. Met veel respect voor elkaar en ontzettend veel humor. Soms fel discussiërend over elk woord, zoals je je voorstelt bij de totstandkoming van politieke verdragen. Maar toch waren ze het verbazingwekkend snel eens over de ‘values' en ‘principles'. Hoewel, verbazingwekkend?
Nee, eigenlijk niet! Als je het manifest leest zie je de weerslag van de steeds meer gangbare mening over nut en noodzaak van SOA, dat het vooral gaat om het serviceorientatie-paradigma, dat services belangrijker zijn dan de technologie, dat de business value en agility in bedrijfsprocessen leidend moeten zijn, etc… Dus is het manifest een kleine teleurstelling? Ja, het is niet wereldschokkend, maar nee, ik denk dat dit manifest wel degelijk meerwaarde heeft! Het markeert het moment in de tijd dat we het minder over technologie en meer over het bruikbaar toepassen van het paradigma gaan hebben. Voor het eerst in de geschiedenis komen de thoughtleaders en practitioners op dit gebied, van verschillende bloedgroepen, tot een gezamenlijk statement. SOA is dood, lang leve services en serviceorientatie! Het feit dat ze er zo snel uitkwamen, betekent dat de mening eenduidig is. Het betekent dat we er nu zo ongeveer wel zijn met de technologie en de standaarden en dat we het vooral nu met elkaar nuttig moeten gaan toepassen. Het manifest markeert dus de stap naar 'next generation SOA' en geeft houvast voor iedereen die met SOA bezig is.
Het 2nd International SOA Symposium is overigens ook duidelijk een platform geworden waar deze experts graag komen, een 'practitioners community' om elkaar weer eens te zien, samen te werken en om ‘ruzie' te maken: zo is de felle strijd tussen David Chappell en Jim Webber in het ESB-panel inmiddels al een traditie geworden… Dat straalt ook af op de bezoekers: het symposium was weer druk bezocht, ongeacht de economische crisis: zo'n vijfhonderd deelnemers, van wie de helft uit het buitenland, kwamen luisteren naar de sprekers en gingen in discussie. SOA komt er wel…
Ik was ook op het SOA Symposium (net als vorig jaar) en hoop en denk dat dit symposium over een aantal jaren niet meer nodig zal zijn en dat het paradigma van service orientatie volledig ingeburgerd zal zijn. Als dit Manifesto mede helpt “de business” er van te overtuigen: prima. Er ligt hier nog veel pre-sales werk, waarbij de CEO, CFO en CIO van elk bedrijf overtuigd moet worden van het feit dat als men “agile” wil zijn als onderneming, SOA een belangrijk puzzelstuk is in het geheel van service oriented denken en werken.