Ict'ers kiezen niet voor een baan bij het UWV omdat de uitkeringsinstantie hen te weinig salaris biedt. 'We ervaren dat de markt voor ict'ers nog steeds lastig is door het verschil in arbeidsvoorwaarden en de aarzeling van mensen om over te stappen', zegt een woordvoerder van de uitkeringinstantie. De uitkeringsinstantie wil het aantal externe ict'ers vervangen door personeel in vaste dienst. Dat lukt echter maar moeizaam.
De uitkeringsinstantie heeft zich ten doel gesteld het aantal externen dat wordt ingehuurd door de ict-afdeling terug te brengen naar 15 procent. Dat zou aan het eind van dit jaar gebeurd moeten zijn. De organisatie verwacht echter dat aan het einde van het jaar nog 25 procent van de ict'ers ingehuurd is. Wanneer de doelstelling van 85 procent eigen personeel wel gehaald wordt, kan de uitkeringsinstantie niet zeggen. 'Daarbij zijn we afhankelijk van het succes van de werving', aldus de woordvoerder.
UWV zoekt vooral ervaren ict'ers. 'Het betreft vooral senior projectmanagers, senior ontwerpers en senior contractmanagers. De wens is om nog dit jaar enkele tientallen ervaren ict'ers aan te trekken', zegt de woordvoerder.
Mislukken
Het UWV wilde het aantal externe ict'ers terug brengen na het mislukken van de implementatie van een nieuw systeem voor de Wia, de opvolger van de Wet Arbeidsongeschiktheid (WAO). Het project mislukte doordat de instantie te afhankelijk is van inhuurkrachten, stelden minister Donner en de leden van de vaste Kamercommissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Het aantal externen bij de organisatie is hoog, doordat de organisatie in 2002 tot stand kwam uit de samenvoeging van vijftien verschillende uitvoeringsinstanties. 'De meesten hadden hun ict-systemen ondergebracht bij diverse leveranciers en verschillende rekencentra. De kennis binnenhuis was daardoor onvoldoende', aldus Donner.
De minister vindt de instantie te afhankelijk van uitbesteders. 'Er is een blinde vlek op dat punt. De organisatie dacht dat die situatie kon worden verholpen door inhuurkrachten. Daarvan is nu echter toch besloten dat het niet werkt.'
Debacle
Het Wia-project, waarbij automatiseerder Logica ruim 2,5 jaar bouwde aan een ict-systeem dat de opvolger van de WAO in goede banen moest leiden, werd half juni 2008 definitief stilgelegd. De kosten waren toen opgelopen tot 89,6 miljoen euro.
Minister Donner van Sociale Zaken schreef op 17 juni 2008 in een brief aan de Tweede Kamer dat doorgaan met het project ‘steeds hogere kosten met zich zou meebrengen, zonder dat het resultaat daarmee zou worden zekergesteld'. De 'risicobeheersende maatregelen' hadden namelijk 'onvoldoende gewerkt' en het ambitieniveau lag volgens externe onderzoekers te hoog. Hierdoor werd het project 'te complex en technisch en financieel onbeheersbaar'.
Het UWV verklaarde aan Computable het mislukken van het Wia-project juist aan de vele wetswijzigingen waarmee de organisatie te maken kreeg. De door Computable gesproken ict'ers die bij het project betrokken waren, legden de schuld bij de niet-onafhankelijke projectaansturing, te krappe budgetten en het ontbreken van goede specificaties.
Overigens koos UWV in 2005 uit tijdsoverwegingen voor maatwerk in plaats van een standaardoplossing. De instantie hoopt reeds gebouwde onderdelen van het systeem te hergebruiken, om zo de financiële schade te beperken.
Het najaar van 2008 was voor UWV een herbezinningsperiode. De organisatie keek onder meer naar de herbruikbaarheid van de opgeleverde producten (slechts vier procent) en naar een noodvoorziening (die nog vijf jaar kan worden gebruikt).
@dirk ‘Een externe kost 3 tot 7 keer zoveel als een interne’
Kun je daarvoor een rekensom laten zien?
@tester. Een voorbeeld:
Een programmeur schaal 9 kost UWV 3400 bruto per maand.
Daar komen vakantiegeld en div. werkgeverslasten bij. Dan kost hij bij elkaar netto ongeveer 50.000 per jaar, daarvoor werkt hij 40 weken en kost dan zo’n 250 per dag. Een programmeur krijg je voor 125,- per uur is dan 1000 euro per dag en dat is een factor 4. Een manager is een stuk duurder.
Bijna alles wat hierboven is/werd geroepen klopt wel een beetje. Ik heb wel het gevoel dat bedrijven misbruik maken van de huidige marktsituatie. Elk bedrijf/instantie wil ervaren IT?ers, maar wel voor een lager salaris. Het valt gedeeltelijk te begrijpen, maar hoe moeten ICT-studenten die binnenkort van de collegebanken afkomen, een baan bemachtigen die goed aansluit aan de afgeronde studie? Zelf ken ik genoeg afgestudeerde hbo?ers die momenteel functie als helpdesk medewerker vervullen, omdat bedrijven nu eenmaal ervaren iemand willen in een bepaalde functie.
Ik snap wel dat de UWV nu weinig heeft aan starters, maar daardoor zijn ze niet anders aan het opereren als een profit organisatie.
De oorzaak van mijn reactie is niet omdat ik geen baan kan vinden. Ik ben momenteel aan het afstuderen en ga hierna een vervolg studie doen. De keus om verder te gaan studeren is ook niet vanwege de crisis. Ik had al paar jaar gelden mijn huidig besluit genomen, plus dat ik al tevreden ben met mijn huidige bijbaan waar ik als student zijnde wel van rond kan komen.
Te weinig willen betalen voor oprecht goede ict-kennis is natuurlijk een hele mooie – en diplomatieke – manier om de echte experts buiten de deur te houden. Zij die zouden kunnen onthullen hoe groot de UWV puinhopen op ictgebied werkelijk zijn 😉 Das volgens mij het laatste wat ze willen dat er naar buiten komt.
Zo zie je maar weer “Ieder nadeel heeft zijn voordeel”
1 – Misschien zou het helpen om van het UWV een daadwerkelijk commerci?le club te maken i.p.v. een overheid instelling. KPN – voormalige overheids telecom bedrijf – doet het nu ook aardig zelfstandig?
2 – Of het UWV gewoon geheel opdoeken en samen laten fuseren met de Belastingdienst tot een groot overheids inkomsten departement? “Het ministerie van werk-verschaffing en inkomstenplukkerij”. Mooie reductie van een hoop overhead kosten, minder papierwerk, automatisch doorsluizing van inkomstengegevens naar de belastingdienst… dus waar wachten we nog op?
Zo kan staatsecretaris Jan Kees “De (belasting) Jager” ook meteen beter (uwv)uitkeringsfraudeurs opsporen…als ie geleerd heeft hoe je databases aan elkaar kan knopen 🙂
Of is het UWV en haar huidige zelfstandigheid verworden tot werkgelegenheid-project op ictgebied of aftrekpost van slechte investeringen op de overheids balans?
UWV betaalt wat mij betreft helemaal niet zo goed voor ervaren ICT-ers. Senior mensen hebben al een baan van 4K+/maand, met auto en nog prestatieafhankelijke beloning. Aangezien daar ook meestal het uitgavenpatroon op gebaseerd is kunnen die mensen niet bij UWV gaan werken, want de schoorsteen moet blijven roken (aka de hypotheek betalen 😉
Dirk,
Waar maak je je druk over? Mijn ervaring is dat een externe die een factor vier duurder is, minimaal zes keer zo goed presteert, veel productiever is en niet constant zeikt, waardoor ie niet productief is.
Wel eens van een business case gehoord?
@hans, Jij werkt zeker bij het UWV 😉 want dit is absolute onzin. Het is zinvol om een externe in te huren wanneer je een afgebakende tijd kennis in je organisatie wilt hebben waar je niet op korte termijn over kunt beschikken of een specialist wilt inzetten die specifiek voor een onderdeel nodig is. Het is niet zinvol om kennis die nodig is om een produkt draaiende te houden buiten je organisatie te leggen. De mensen waarmee ik mijn organisatie werk, gedragen zich over het algemeen zeer professioneel. Het “gezeik” ontstaat meestal door onrealistische planningen en het feit dat voor testen en opleiding nauwelijks tijd vrij wordt geroosterd. Het blijft belangrijk dat de organisatie zelf de regie over projecten blijft houden en dat is waar het o.a. bij het UWV mis gaat. Er is onvoldoende interne kennis en overzicht opgebouwd. Deze overdracht moet plaatsvinden en dat kost een jaar of twee. In ??n keer alle externen er uit gooien heeft weinig zin, maar dat betekent wel dat ze onmisbaar zijn gemaakt en dat is een indicatie van een slecht HR-management.
Het ICT gedeelte is toch uitbesteed aan Getronics/KPN?
De doelstelling is dus “maximaal 15% van de ICT-ers mag nog ingehuurd zijn”, maar welk probleem denken ze hiermee op te lossen? “De meesten hadden hun ict-systemen ondergebracht bij diverse leveranciers en verschillende rekencentra. De kennis binnenhuis was daardoor onvoldoende” (Donner, 2008)
Kortom: het samenvoegen van alle clubs onder ??n UWV-vlag leverde een verzameling losse ICT-eilanden op. Daarnaast hadden we ook nog het volkomen mislukte Wia-project. En deze problemen los je op door meer ICT-ers intern te hebben? Meer is beter? Vul het antwoord zelf maar in!
Zelfs als al het ICT-personeel van het UWV intern was geweest, waren deze problemen opgetreden. Het is nml geen kwestie van kwantiteit, maar van kwaliteit. Ik ken een aantal systemen die daar werden gebruikt. Systemen die door goedbedoelende mensen (zonder een gedegen ICT-opleiding) in elkaar zijn geknutseld met achterhaalde ontwikkeltools. Niet gebaseerd op een gangbaar ontwikkeltraject maar op basis van trial and error en naar eigen inzicht. Dergelijke systemen werden nog niet zo heel lang geleden tot nationale standaard verheven. Dat is niet de schuld van de handige knutselaar, maar van een management dat van ICT weinig kaas gegeten heeft. Wil je fundamenteel iets goeds doen bij het UWV, dan begint het met de kwaliteit van het management. Daarnaast heb je een club nodig die behalve visie en kennis ook de ballen hebben om een normalisatieslag door te voeren en dat soort mensen kosten geld, maar leveren dat geld dubbel en dwars op. Ik vind trouwens dat het UWV met gemak 75% van het ICT-personeel extern kan gaan halen. Alle operationele systeemfuncties (zoals dagelijks support) kunnen gewoon buiten de deur blijven. Dat kun je gemakkelijk formaliseren. De creatieve geesten die de kernprocessen modelleren en uiteindelijk vertalen naar implementatievormen op hoog niveau, die mensen moet je binnen de deur hebben zitten, want dankzij de afwezigheid van die mensen is het UWV een dankbare melkkoe; een melkkoe die wij met zijn allen betalen.
@Hans,
Kom maar op met die business case en manier waarop jij gaat aantonen dat blijkt dat die externe 6 keer zo goed is, 6 keer zo’n grotere bijdrage weet te leveren. Wat een kul man en wat vermoeiend om telkens weer dit soort reacties te moeten lezen. Waarschijnlijk ben je zo’n zelfingenomen zelfbenoemde halfgod der ict’ers: de zzp-er. Een boel uitzonderingen daargelaten, maar sommige hebben nogal eens de mond vol met zulke praat.
Ik ga nu eerst maar eens in mn eigen broek plassen, krijg ik eerder een warm gevoel bij.