De organisatoren van het evenement De Onderwijsdagen richten zich dit jaar op het gebruik van ict-toepassingen op scholen. De conferentie wordt gehouden door de stichtingen Surf en Kennisnet. Beide richten zich op ict en onderwijs. Het evenement is op dinsdag 10 november en woensdag 11 november in de Jaarbeurs in Utrecht.
Volgens de initiatiefnemers weten veel onderwijzers niet hoe zij ict kunnen gebruiken tijdens het lesgeven. Toch krijgt technologie als serious gaming, videoconferencing en het gebruik van e-boeken een steeds belangrijkere plek in het onderwijs, aldus de bedenkers van De Onderwijsdagen. Ook open access, waarbij bijvoorbeeld lesmateriaal gratis online beschikbaar gesteld wordt, zou steeds meer gebruikt worden.
Plezier
Het gebruik van ict op scholen zou niet alleen voor meer gemak bij de leerkrachten zorgen, ook de leerlingen zouden er baat bij hebben. 'Studenten die plezier hebben tijdens de les nemen de stof beter op', aldus de organisatoren.
Tijdens het evenement kunnen bezoekers onder andere luisteren naar een lezing van ict-coördinator Ton Koenraad van Hogeschool Utrecht. Hij vertelt over het gebruik van virtuele werelden tijdens de les. Verder spreekt voorzitter Hans Reiber van het Innovatie Platform Voortgezet Onderwijs over de open leermaterialenbank. Docenten kunnen dit zoekportaal sinds 1 oktober gebruiken.
Het zal tijd worden dat de leraar, docent eindelijk eens meester word in de ict-lesstof. Of laat deze mensen na de Pabo verplicht een of meerdere jaren STAGE lopen in een echte ict onderneming, voordat ze voor de klas gaan staan. Dan weten ze tenminste waar ze over praten.
Je rijbewijs ontvang je ook pas na een aantal rijlessen in de praktijk en een geslaagde toetsing van je opgedane RIJ-ERVARING.
Waarom kun je in dit land dan wel een LESBEVOEGDHEID krijgen als je nog nooit bewezen hebt in de praktijk dat je weet waar je over praat en erover succesvol ge-examineerd bent in de praktijk?????
Theorie lesgeven uit een boekje kan iedereen.
RV: nou, nou, wat een verontwaardiging. Volgens mij is het niet meer dan logisch dat onderwijzers die al 30 jaar in t vak zitten weinig weten van hoe ze ICT kunnen gebruiken op school. Dat hebben zij destijds gewoon nooit geleerd. Het was er namelijk niet.
@Docent:
Heeft u ooit wel eens van bij-scholing gehoord?. Volgens mij hebben die mensen dan 30 jaar stilgestaan, want de tijden en kinderen op hen heen zijn wel veranderd ;-).
Dat je iets nooit geleerd heb – is inmijn ogen geen excuus – om je hoofd op een bepaald terrein in het zand te steken. Ik doe ook heel veel dingen die er vroeger niet waren, simpelweg omdat ik er wel het belang van ingezien heb en ze vervolgens mezelf wel heb aangeleerd.
Bijleren:
Dat moeten beroeps-ict-ers(v/m) ook doen, tot ze met pensioen gaan. Het liefst geheel op eigen kosten en in hun eigen tijd. Anders kunnen ze worden ontslagen door hun baas (onder het mom van kredietcrisis) of kunnen ze niet ingezet worden bij “de klant” die up-to-date diploma’s verlangd.
“Life is one everlasting learning experience”
Kennisnet? Het menu voor de leerlingen trekt een basis configuratie PC nagenoeg plat. Laat kennisnet eerst maar gaan propageren ‘Flash’ liever maar niet te gebruiken.
http://kids.kennisnet.nl/flash/#/thema/doelgroep/
@RV: het lijkt mij logischer wanneer de ict’er zich zou verdiepen in wat de docent nodig heeft, dan andersom.
Ben zelf docent en zeer ict-vaardig.
De reden waarom ik in mijn lessen nauwelijks ICT kan toepassen ligt in het feit dat er veel te weinig computers in de school aanwezig zijn.
Veel collega’s willen ook graag aan de slag met ICT, maar de faciliteiten ontbreken. Ik beschik in mijn lokaal nog steeds alleen over een bord met krijtjes en de weinige computerlokalen zijn vol continu in gebruik.
Kom maar eens kijken in de scholen naar de armoedige omstandigheden waaronder wij werken (gebouw, infrastructuur, materialen) en vorm je mening dan opnieuw.