Softwareleverancier Accountview komt met een toevoeging voor zijn software voor relatiebeheer. Per december 2009 is voor de 9.0 versie van de crm-software een module beschikbaar die de toestemming voor het sturen van e-mail registreert. Die toevoeging sluit aan op nieuwe wetgeving. Bedrijven die zakelijke email versturen zonder dat de klant daarvoor toestemming heeft gegeven, kunnen een boete krijgen.
Met de nieuwe module kan een gebruiker in het klantrelatiebeheersysteem vastleggen of de contactpersoon al toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van mail met een zakelijke boodschap. Contactpersonen waarvan dit nog onbekend is, kan via de telefoon, e-mail of reguliere post alsnog om toestemming worden gevraagd. Wanneer een contactpersoon telefonisch toestemming geeft, is het mogelijk om dat per e-mail te laten bevestigen.
Bij het selecteren van adressen voor een e-mailing geeft de crm-software een waarschuwing om alleen die adressen te kiezen waarvoor toestemming is ontvangen. Daarnaast biedt de toevoeging extra rapportagemogelijkheden om onregelmatigheden op te sporen. Bijvoorbeeld wanneer wel toestemming is ontvangen van enkele medewerkers van een bedrijf, maar nog niet van de organisatie zelf.
Sinds de nieuwe Telecomwet die vanaf 1 oktober 2009 van kracht is, kunnen bedrijven die zonder toestemming van klanten commerciële e-mails en nieuwsbrieven versturen een boete krijgen. Volgens de softwareleverancier kunnen bedrijven met de update gemakkelijker aan die wettelijke bepalingen voldoen.
Leuke gimmick and meer voor de media aandacht en de checklist dan de praktijk. Iedere CRM consultant heeft met de meeste CRM systemen/modules in 3 klikken een anti-spam regeling geinstalleerd.
Ik ben het eens met Arthur. Dit dien je gewoon in te kunnen stellen in een CRM applicatie. Een CRM applicatie is er op gemaakt om flexibel te zijn, om zo in te springen op een bewegende markt, veranderende organisatie en nieuwe regelgeving.
Ook ik ben het eens met de bovenstaande reacties, ieder CRM-systeem zou een mogelijkheid hiervoor moeten hebben. Wij zelf werken met een e-marketing service welke is ingebouwd ons ACT! CRM-systeem, deze service zorgt ervoor dat het niet mogelijk is een mailing te verzenden aan relaties die zich (elektronisch) hebben afgemeld zelfs wanneer het CRM niet zou worden bijgehouden is het technisch niet meer mogelijk de mail te versturen.