Outsourcer BancTec gaat de komende vijf jaar de aanvraagformulieren en serviceformulieren voor de ov-chipkaart verwerken. Daartoe heeft het bedrijf met Trans Link Systems (TLS), de organisatie achter de ov-chipkaart, een overeenkomst gesloten. Het gaat om de verwerking van ongeveer tweeduizend formulieren per dag. De partijen maken de waarde van de overeenkomst niet bekend. Er gaan geen werknemers over van TLS naar BancTec.
BancTec verwerkt de papieren aanvraagformulieren voor een ov-chipkaart en de serviceformulieren voor aanvullende diensten, zoals automatisch opladen of het doorgeven van een adreswijziging. De twee partijen sloten de overeenkomst na een langdurige testperiode. Eerst werden er twee verschillende opzetten bekeken. Van januari 2008 tot november 2008 is het specifiek hiervoor ontworpen systeem getest. Daarna werd vanaf december 2008 tot september 2009 de operationele kant getest.
In eerste instantie zou BancTec alleen de software en hardware (zoals scanners) leveren. De bediening ervan zou dan het personeel van TLS doen. Als er meer capaciteit (mensen, hardware en software) nodig was zou de outsourcer extra capaciteit leveren. Tijdens de testperiode bleek dat de vewerking efficiënter door BancTec verzorgd kon worden. Uiteindelijk is gekozen voor een complete uitbesteding waarbij BancTec zowel het systeem beheert als de verwerking van de aanvraagformulieren verzorgt.
Persoonlijke OV-chipkaart
De OV-chipkaart is de vervanger van de strippenkaart, het treinkaartje en de papieren abonnementen. De reiziger kan een anonieme ov-chipkaart kopen of een persoonlijke kaart. BancTec verwerkt de aanvragen voor de persoonlijke ov-chipkaart. Door geld te zetten op deze kaart, kan de reiziger gebruik maken van het openbaar vervoer.
TLS faciliteert de introductie van de kaart en is een joint venture van de Nederlandse Spoorwegen en de regionale vervoersmaatschappijen Connexxion, RET, GVB en HTM.
Gisterenavond maar eens geprobeerd de OV voordeelurenkaart te activeren voor OV chip gebruik. Is gelukt. Vervolgens twee bedragen besteld om te laden op OV chip. 15 min later naar het station om Saldo op kaart te laden, maar producten staan niet op het lijstje, je kan dus niet je bestelde saldo laden. Wel twee orderbevestigingen ontvangen in PDF vorm. Zou vertraging computersysteem kunnen zijn. Dus volgende dag op 2 stations op automaten geprobeerd, maar saldo nergens te vinden. In trein gecontroleerd door vriendelijke dame die vraagt wat je hebt geprobeerd te doen met je kaart. Nou eh gewoon op station geprobeerd bestelde saldo te laden. Dus op mobiel apparaat van controleur zijn je pogingen met het apparaat op het station terug te lezen. Aangegeven dat Saldo niet kon worden geladen. En wat kunnen we er aan doen? Nou geeft dame aan ik kan het aan mijn baas doorgeven. Verder geeft ze aan waren er vandaag nog meer mensen met problemen. Punt. Dat is het dan. Oh ja er waren vandaag ook nog computerproblemen. Vervolgens helpdesk gebeld van NS die geven aan dat je bij ov-chip moet zijn en ze doen een poging om te kijken of ze info over je kaart uit hun systeem kunt halen. Lukt niet, ik zeg er waren toch computerproblemen? Ja wordt er gezegd zou kunnen kloppen ik kan niet bij de kaart. Ik zeg ja logisch dat systeem werkt niet. Maar informeren ze de NS-helpdesk daar dan niet over? Stilte. ’s avonds maar eens op website van OV chip gekeken, maar alhoewel wel orderbevestigingen ontvangen staan de te laden saldo’s niet in het overzicht. Logisch dat er dan bij die apparaten op het station ook niets in het overzicht staat. Die overzichten worden gewoon niet bijgewerkt. De helpdesk van OV-chip eens gebeld met de vraag hoe ik mijn geld terug kan krijgen. Tja zegt die jongen gewoon je order cancellen, via een link meegegeven in bevestigings mail van de order. Ik zeg je krijgt gratis en voor niets info die je door kunt geven om de boel te verbeteren. Totale onbegrip aan de andere kant. Weet hij veel, zal hem een rotzorg zijn, het werkt gewoon niet. Op de annuleren knop gedrukt en vervolgens geen boodschap, nee je wordt uit het scherm geknikkerd. Paar seconden later nog eens geprobeerd wat status is en staat nog ” open” en wat later “gannuleerd”. Zit een vertraging in. Nog niet gechecked of bedragen zijn bijgeschreven op rekening. Maar 50/50 kans. Toch jammer voor NS, ik blijf tot uiterste datum met kaartjes rijden. Vrijdag een kindle bij AMAZON gekocht, dag later geleverd. Via whispernet kan je boeken laden werkt gewoon geen gezeur. Daar weten ze wel wat automatiseren is.
14 december bedragen van giro rekening afgeschreven
15 december producten bij OV chipkaart gannuleerd
16 december nog geen bijschrjivingen ontvangen nav annulering.
ov-chipkaart telefonisch ondersteuning geeft 10 minuten wachttijd a 0,10 per minuut. Vervolgens geeft men aan dat de bedragen pas na 30 dagen worden teruggestort.
Reden weet medewerker niet moet hij eerst aan zijn teamleider vragen. Terugstorting moet handmatig plaats vinden. Ze gaan kijken of de transacties kloppen? Met de hand. Je kan als klant niet controleren waar en bij wie deze handmatige actie in behandeling is. Er wordt dus geen record aangemaakt dat het bij iemand in behandeling is. Als over 1 maand er niets is gebeurd kan ik weer gaan bellen.
Ik begrijp inmiddels waarom in dit land geen tekort is aan IT personeel, ze worden gewoon niet ingezet.