De meeste werknemers beseffen niet hoeveel gevoelige informatie zij onbewust prijsgeven via LinkedIn, FaceBook en Twitter. Dat zegt Herbert Thompson van People Security, een New Yorks bedrijf dat trainingen geeft om werknemers meer bewustzijn bij te brengen op het gebied van beveiliging. Het overmatig delen van informatie via sociale netwerken vormt volgens hem de voedingsbodem voor een nieuw type aanvallen op bedrijven.
‘De engste methode is het verzamelen van kleine beetjes informatie over een groep mensen die tot één groep, bijvoorbeeld een bedrijf behoort.’ Oplettende toeschouwers kunnen volgens Thompson veel leren van het bestuderen van bijvoorbeeld LinkedIn-profielen.
‘Als tien mensen uit het management van één bepaald bedrijf opeens via LinkedIn allerlei anderen aanbevelen of zelf aanbevelingen krijgen, dan zegt dat iets over de stabiliteit van dat bedrijf’, zo vertelt hij op een beveiligingsconferentie van RSA in Londen. ‘En als tien mensen van bedrijf X plotseling met tien mensen van bedrijf Y zijn verbonden, allemaal tijdens de laatste maand, dan kan dat wijzen op een naderende fusie of overname.’
De aanwezigheid van tools, die speciaal gebouwd zijn om relatienetwerken grafisch weer te geven, vergemakkelijken dit soort analysewerk volgens Thompson nog eens.
Werknemers ontberen paranoia
Daarnaast ontberen Thompson veel werknemers een gezonde dosis paranoia, als het gaat om het gebruik van sociale netwerken. ‘Werknemers weten dat ze informatie over bijvoorbeeld het aannamebeleid en de gezondheid van hun bedrijf niet naar buiten mogen brengen, maar plaatsen wel teksten als ‘we verliezen klanten, daarom moet ons bedrijf mensen ontslaan’ op FaceBook of Twitter.’
Volgens Thompson is er over individuen online allerlei informatie te vinden, die ogenschijnlijk onschuldig is, maar door kwaadwillenden kan worden gecombineerd om illegaal toegang te krijgen tot bijvoorbeeld online mailaccounts. Vooral wachtwoord-resetschema’s – persoonlijke vragen die gebruikers van online diensten moeten beantwoorden om een nieuw wachtwoord toegestuurd te krijgen – zijn hem een doorn in het oog. ‘Dat was van oorsprong een goed idee. Want bijna niemand kon de naam van je eerste huisdier of favoriete restaurant kennen. Alleen is die informatie nu vaak op FaceBook te vinden. En als je zelf wel een goede datahygiëne hebt, dan hebben je familie en kennissen dat misschien wel niet.’
Goed punt van Thompson en interessant dat Jolein de Rooij dit in CRN ter sprake brengt. Ook voor job-orienterende managers en professionals is het oppassen geblazen. Het komt nogal eens voor dat zij gedurende hun contacten met headhunters en recruitmentagencies hun contactpersoon linken aan hun LinkedIn profiel. Dit kan ertoe leiden dat alle contactpersonen in het aangesloten netwerk van de kandidaat via een automatisch gegeneerde update op de hoogte worden gebracht van het nieuwe contact met de betreffede headhunter of recruiter. Dit zal zeker niet in alle gevallen de bedoeling zijn van de kandidaat en oplettendheid is dan ook op zijn plaats. Kijk uit met wie met name op WELK moment je linked!
Richard Gerestein, managing consultant Avouch Recruitment