Arbeidsbemiddelaar Rulersgroup gaat ict'ers helpen bij het maken van een goed curriculum vitae. Medeoprichter Marcel Teunissen ontvangt dagelijks cv's die niet aantrekkelijk zijn voor opdrachtgevers. 'Toen de ict'ers nog schaars waren, was een opgepoetst cv niet belangrijk', zegt hij. 'Maar nu moet je ervoor zorgen dat je opvalt.'
Volgens Teunissen ontvangt de arbeidsbemiddelaar veel goede, maar ook veel slechte cv's. Teunissen: 'Soms zijn het complete boekwerken.' Het initiatief van Rulersgroup moet daaraan een einde maken. De freelancer die een cv naar de bemiddelaar opstuurt, kan deze laten beoordelen door een van de medewerkers van het bedrijf. Volgens de medeoprichter wordt dat gedaan door iemand met minimaal tien jaar ict-ervaring en verstand van recruitment.
Kleur
Teunissen vindt vooral dat de werkzoekende zelfstandige niet moeten vergeten om een profiel van zichzelf in het cv te zetten. Het gaat daarbij om een tekst waaruit blijkt wat de kwaliteiten van de freelancer zijn. Nu zouden freelancers daar vaak terughoudend in zijn. Teunissen: 'Met een profiel kun je jezelf scherper neerzetten. Het geeft kleur aan het cv.'
Ook recruiter Daniëlle Tolhuisen vindt dat ict'ers niet bang moeten zijn zichzelf op de kaart te zetten. Nu het minder goed gaat met de economie, zouden werkgevers juist personeelsleden zoeken die hun mening durven te geven, aldus de wervingsmedewerker van SAP-dienstverlener Perfect for People. 'De arbeidsmarkt voor professionals zit op een dieptepunt waardoor er alleen mogelijkheden zijn voor ict'ers die echt iets toevoegen', zegt Tolhuisen. 'Je moet daarom weten wat je wil en wat je te bieden hebt.'
De mening van Teunissen sluit daarop aan. 'Een nieuwe baan of een volgende opdracht vinden is geen vanzelfsprekendheid meer. Daarvoor moeten ict professionals alles uit de kast halen', zegt hij. 'Zij moeten zich meer dan ooit onderscheiden van hun concurrenten. En dat kan. Met een onweerstaanbaar goed cv vergroot je de kansen enorm.'
Dit is een goed inititatief maar het besef dient breder te zijn. Je “online social identity” is het beeld van anderen van jou hebben.
Na de eerste selectie van CV’s verwacht ik dat de meeste mensen daarna de persoon online googlen en even de LinkedIn pagina bekijken.
Tijd investeren zodat men een juist beeld van je “social identity” vindt kan het verschil maken!
@ Dennis: helemaal mee eens. Dat is ook een belangrijke vervolgstap die we gaan doorvoeren in de Expert Review. Bedankt voor de bevestiging!
Goed punt, ook wij starten binnenkort met een initiatief om aan je c.v. en personal brand te werken. Immers hoe wordt jij uit die stapel met honderd c.v.’s gekozen? Volg ons via http://www.lifebrander.nl