P-Direkt heeft softwareleverancier Genesys geselecteerd voor het leveren van de software voor het contactcenter. P-Direkt is het shared service center voor personeelsdiensten voor de ministeries. De leverancier van het telefonieplatform werd gekozen na een Europese aanbesteding uit drie leveranciers.
De contractwaarde is 300.000 euro. Daarin is ook het beheer bij beheerorganisatie Match meegenomen. Het ministerie zegt niet welk bedrag Genesys krijgt voor de geleverde software en welke bedrag naar Match gaat. Match is het samenwerkingsverband van Logica, BT en HP. Deze drie bedrijven beheren voor zeven jaar de infrastructuur van P-Direkt.
Open source
In de aanbestedingsdocumenten zegt P-Direkt een voorkeur te hebben voor een opensourcesysteem. Op verzoek van het shared service center onderzocht adviesbureau Gartner welke mogelijkheden er zijn om een opensourcepakket te kiezen.
Het onderzoeksbureau zegt dat er geen systemen zijn die aan de eisen van P-Direkt voldoen. 'Het is aannemelijk om open source te gebruiken als telefonieplatform om spraak te distribueren naar agents, maar qua skill-based routeringsalgoritmen, management- en rapportagemogelijkheden, robuustheid van het platform, volwassenheid van het product, beschikbaarheid van trainingen en andere belangrijke aspecten komt open source niet in de buurt van de gevestigde en leidende leveranciers.'
Contactcenter
Het contactcenter is het centrum waar ongeveer vierhonderd hr-medewerkers komen te werken. Zij verzorgen de personeels- en salarisadministratie voor de verschillende ministeries. Bij het contactcenter kunnen medewerkers van de overheid terecht voor vragen en ondersteuning.
Het contactcenter is nog niet klaar. De eerste hr-medewerkers zijn in juli 2009 overgeplaatst naar hun nieuwe werkplek bij P-Direkt. De rest volgt voor eind 2011. Die medewerkers gaan gefaseerd over.