Ict-dienstverlener Atos Origin heeft het aantal bankzitters sinds het begin van dit jaar met een derde teruggebracht. De dienstverlener heeft wereldwijd voor 999 werknemers geen opdracht. In het begin van dit jaar waren dit nog 1606 werknemers. Dat schrijft de dienstverlener bij de publicatie van de cijfers over het derde kwartaal. De afname komt doordat onderaannemers zijn vervangen door eigen personeel en doordat het personeel is omgeschoold.
Het bedrijf maakt niet bekend hoeveel werknemers er in Nederland op de bank zitten. 'Dat is moeilijk te voorspellen door de veranderende markt. We kunnen wel aangeven dat het aantal bankzitters relatief laag is doordat we tijdig maatregelen hebben genomen', zegt een woordvoerder van de dienstverlener.
Het bedrijf schrijft in de toelichting op de kwartaalcijfers dat de afname komt doordat werknemers zijn omgeschoold naar andere functies waar wel vraag naar is. Daarnaast werkt de dienstverlener met minder onderaannemers. In januari 2009 had het bedrijf nog 3900 onderaannemers op de rol staan, dat is nu teruggebracht naar tweeduizend. Taken die eerder door een onderaannemer werden verricht, worden nu door een werknemer van de dienstverlener uitgevoerd.
Onderaannemers
Atos Origin stuurde eind 2008 een brief naar zijn onderaannemers met de vraag het tarief te verlagen. Ook de andere vier grote dienstverleners in Nederland vroegen hun onderaannemers om een lager tarief. De onderaannemers waren niet blij met de manier waarop de bedrijven om een lager tarief vroegen. Zij dachten dat het een manier was om het aantal onderaannemers te verlagen.
Bij het bedrijf werken nu wereldwijd 48.884 mensen. Dat waren er eind 2008 nog 50975. De dienstverlener zegt een aantal maatregelen te hebben genomen om het aantal werknemers te verminderen. 'Dat hebben we gedaan door natuurlijk verloop, onderaannemers door onze eigen werknemers te vervangen, werknemers op een andere plek in het bedrijf neer te zetten en door de verkoop van de divisie Technical Automation. Ook hebben we een aannamestop. Mensen die vrijwillig vertrekken worden niet meer vervangen', zegt een woordvoerder.
Moeilijk te voorspellen?? Je kan toch prima zien wat je beschikbaarheid is in de cijfers van je bedrijf? Of je wil het niet zeggen of je mag het niet zeggen. Het wordt tijd dat de grotere IT bedrijven eens naar zich zelf gaan kijken en dan pas naar de “markt”.
Voor sommige mensen is het nooit goed.
Waarom moeten ze eerst naar zichzelf kijken en dan naar de markt ? Misschien is andersom verstandiger. 1 ding is langzaam wel duidelijk geworden.
Na keer op keer negatief nieuws te lezen over collega ICT bedrijven in de media onderscheiden de “Crisis Proof” bedrijven zich van de rest. AtosOrigin mag zich Crisis proof noemen doordat massa ontslagen zijn uitgebleven. De grootste klappen zijn bij de inhuur gevallen. Dat wisten de inhuurders in de goede tijden ook. Ze namen een dik salaris mee naar huis maar wisten ook dat ze in slechtere tijden een hoger risico liepen.
Leuke combi van berichten.
1900 man eruit sinds begin van het jaar https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/outsourcing/3117253/1276946/atos-origin-laat-1900-medewerkers-afvloeien.html
En dan nu dit bericht. Lijk mij een logisch gevolg van het eerste.. 😛