Een groot deel van de werkgevers is huiverig voor het aannemen van autistische ict'ers. Vooral nu het economisch minder goed gaat, zien zij dat niet zitten. Dat laten de werkgevers weten naar aanleiding van de nieuwe ict-klas voor autistische leerlingen op het Rotterdamse Albeda College.
De klas, die bestaat uit twaalf leerlingen, is bedoeld voor autistische scholieren voor wie het reguliere onderwijs ongeschikt is. De speciale lessen van het Albeda College zijn afgestemd op deze groep scholieren. Zo worden de lessen altijd op dezelfde tijd in hetzelfde lokaal gehouden en is de lesruimte sober ingericht. De scholieren worden in ongeveer twee jaar opgeleid tot systeembeheerder.
Of deze ict'ers daarna een baan kunnen vinden, is de vraag. Werkgevers zitten in economisch moeilijke tijden niet te wachten op een werknemer met een stoornis in het autistisch spectrum.
Aandacht
Volgens directeur Jeroen Kruk van leverancier van opensourcesoftware Madcap is bijvoorbeeld de aandacht die de werknemers nodig hebben een probleem. 'Starters in het algemeen hebben veel aandacht nodig en dat geldt extra voor autistische starters', zegt hij. 'Bovendien werken wij met een agile-ontwikkelmethodiek waarbij heldere communicatie erg belangrijk is.' Al met al vreest Kruk dat een autistische werknemer meer kost dan hij opbrengt. 'Ik acht de kans klein dat wij een autistische starter zouden aannemen, hoe moeilijk ik dat ook vind', concludeert hij.
Ook Ben Alfrink, directeur van ict-programmabureau Skillcity, denkt dat de leerlingen van het Albeda College het moeilijk krijgen. 'Ik zou in het huidige tijdsgewricht ook wat terughoudender zijn', zegt hij. Alfrink voorziet vooral problemen doordat er volgens hem nu minder vraag is naar testers, terwijl autistische ict'ers juist voor die functie vaak geschikt zijn.
Systeembeheerder
Dat zou best kunnen, erkent beleidsmedewerker Jan van der Staaij van het Albeda College. Hij is een van de initiatiefnemers van de nieuwe ict-klas. 'Er is misschien minder vraag naar testers, maar werkgevers willen ook langer doen met hun software. Wij leiden onze studenten op tot systeembeheerder en daarnaar is nu juist meer vraag.' Bovendien denkt Van der Staaij dat het volgen van een studie hoe dan ook de beste optie is voor de autistische leerlingen. 'Wat moeten ze anders?', vraagt hij zich af. 'Ze zitten nu niet thuis op de bank en straks hebben ze in elk geval een diploma.'
Stichting Autest, die bemiddelt tussen autistische testers en het bedrijfsleven, stopte onlangs met opleiden. Door de economische crisis kan de opleider niet garanderen dat de cursisten een baan vinden. Bedrijven die ict'ers op de bank hebben zitten, zouden eerst deze mensen inschakelen als er moet worden getest. Daardoor vallen de testers van Autest buiten de boot.
Peter, iemand hoeft niet van te voren aan te geven dat hij/zij bijvoorbeeld autistisch is. Wel moet die persoon bekijken wat dit betekent als deze de aangeboden functie zou gaan vervullen. Zou men wel de proeftijd door kunnen komen? Een Helpdesk medewerker die met veel emoties om moet kunnen gaan, moet niet al te autistisch zijn.
Bij een sollicitatiegesprek wordt trouwens ook naar dit soort factoren gekeken. Dan komt men vanzelf wel tot een conclusie of een handicap of stoornis bij een concrete functie een te groot obstakel is of niet.
Ik kan vanuit de praktijk getuigen dat het tegendeel waar is. Begin 2008 heb ik een softwaretestbedrijf in Belgi? opgericht, genaamd Passwerk, waarvan alle test engineers een autismespectrumstoornis hebben en beschikken over een normale tot hoge begaafdheid. We hebben inmiddels 22 test engineers in dienst die we via jobcoaching de gepaste begeleiding geven. Onze klanten zijn zeer tevreden over de performantie van onze test engineers. Zij geven ons als feedback dat onze test engineers sneller en accurater werken … dus ook effectiever en goedkoper. Er is wel een beetje “koudwatervrees” alvorens de klanten met ons gaan samenwerken, maar van zodra ze dat hebben gedaan zien ze de voordelen ervan maar al te goed in en vragen ze naar extra resources.
Neem eens een typische ICT-er in gedachten. Waarschijnlijk denk je dan aan iemand die achter zijn computer, rammelend op zijn toetsenbord de meest moeilijke en geweldige dingen voorelkaar krijgt.
Grote kans dat die ICT-er een autisme heeft…..
Mensen met Autisme Spectrum Stoornis hebben met dingen die het leven voor andere mensen juist betekenis geven: het sociale aspect. In een werkomgeving komt dat sociale aspect ook terug: pauzes, begroetingen, interactie met mensen (soms heel subtiel), borrels en het afdelingsuitje.
Ik heb zelf een vorm van autisme en merk in mijn werkomgeving dat het een voordeel is als je een beetje sociaal bent. Hier kan ik vrij goed in meekomen. Maar als je echt moeite hebt met sociale contacten, kost adequaat functioneren veel energie, omdat het sociale aspect altijd wel aanwezig is. Zolang er geen genezing voor autisme is, zullen deze moeilijkheden blijven spelen.
Het artikel op de website is iets langer en daardoor wat genuanceerder dan de versie die afgelopen week in het blad werd afgedrukt.
Toch proef ik een vooroordeel waarin mensen met een Autisme Spectrum Stoornis worden afgeschilderd als ernstig contact-gestoorde einzelgangers. In elke groep zijn er uitersten, maar ook voor autisten is de wereld minder zwart-wit.
Uit onderzoek van Arbo-diensten blijkt dat met name in technische richtingen als ICT het percentage mensen met aan autisme gerelateerde aandoeningen bovengemiddeld is. Daarbij gaat het om een breed scala aan symptomen.
Een manager van een beheer-afdeling die ik kort geleden sprak schat het aantal medewerkers op zijn afdeling die aan enige vorm van ASS lijden zelfs op 30-50%.
Veel mensen functioneren jarenlang uitstekend in de ICT zonder er ooit achter te komen dat zij ASS hebben. De hoeveelheid begeleiding die nodig is varieert dan ook van persoon tot persoon. Ondanks dat recent bij mij ASS geconstateerd werd, ben ik al sinds 1991 binnen de ITC-sector. De laatste jaren in de functie van solution architect.
Mensen met ASS hebben enkele valkuilen (o.a. overzicht, planning en tijdsdruk) maar bezitten ook eigenschappen waar zij beter in zijn dan de gemiddelde Nederlander. Ik pleit ervoor om hier de focus op te leggen, en niet zozeer op de punten waar zij “minder” in zijn.
Overigens een hele foute foto bij dit artikel. “Ict’ers met een stoornis in het autistisch spectrum zijn vaak geschikt voor een baan als tester.” als onderschrift bij een foto van crashtest dummies.
Ik realiseer me dat dit waarschijnlijk grappig bedoeld is, maar verwacht wat meer niveau van een blad als Computable!
30-50 procent… lijkt me dat de criteria voor ASS worden zo wel heel sterk naar beneden bijgesteld. Autisme is een serieuze stoornis en gaat vaak gepaard met preoccupaties, overprikkeling en weinig inlevingsvermogen. Het is meer dan introvert zijn of wat langzamer praten.
Ik vind dat mensen die gewoon vrij goed functioneren het stempeltje ASS niet verdienen. Het lijkt me beter dat er een nieuwe DSM-IV diagnose komt voor deze tussengroep en behoud autisme voor aan mensen die zeer moeilijk in staat zijn om mee te komen in de maatschappij.
ik ben M. ik zit in deezen klas waar dit artiekel over gaat. ik heb dislexiq & Autistische.
waarom dit ik heb moejte met contackt legen in real live.
dat hout in. ik spreek moorlijk iemand die ik niet ken aan. dus wat julie zien als sosjalieseeren Sry. komt er niet echt van + je zal ons niet snel nep zien lachen.
dit is iets waar veel mensen niet mee kunen om gaan.
wij lachen als het echt grapig is maar voorderest heben wij een nutraal gezicht ook al hebben we het naar onze zin. dit woort vaak als negatief ge zien. en ik hoop dat ik een baan kan krijgen daalijk. ik heb dit noodeg enkijld voor de ekstraa help. (Help?) ja in deezen klaas is het als de kluiter school les niet maar voor help wel
wat huit dit in heb je een vraag roep of steek je hand op en de leeraar komt naar je toe en helpt je.
dit is erg handig en zoregt er voor dat iemand niet door isulement achter komt te lichen omdat hij te bang is om een vraag te stelen.
(Nogmaals ik heb zeer veel last van dislexiq CRY)
end ik zit nu in jaar 1 Rotterdamse Albeda College ict klas.
Zou een dyslectische ict-er in spe de spellingscontrole niet weten te vinden en dus dit soort fouten maken? Grapjas.