Met een jong bedrijf de markt opschudden, dat is de beste strategie om jezelf als innovator geliefd te maken. Google kan daarover meepraten en weet ook dit jaar nog de titel van meest innovatieve bedrijf te bemachtigen. Maar hoe lang weet de zoekgigant die geliefde koppositie nog te handhaven?
Moet Google voor zijn positie als meest innovatieve bedrijf vrezen? Voorlopig nog niet. Vorig jaar haalde het bedrijf met grote overmacht de koppositie in deze lijst, dit jaar is die voorsprong op de concurrentie nóg groter. Apple, dit jaar nummer twee in de lijst, haalt nog geen 54 procent van de indrukwekkende score van Google. TomTom was vorig jaar de nummer twee, met 56 procent van Googles score. Net als vorig jaar is er geen enkel onderdeel waar de nummer één van de Computable 100 zo overtuigend op weet te scoren. Wat moet je doen om een imago als vernieuwer te krijgen of te behouden? In het geval van Google vooral nieuwe producten blijven ontwikkelen om de gevestigde orde dwars te zitten. Ook Apple lijkt van dat imago te profiteren, terwijl TomTom, een van de lievelingen van de vorige jaren, met weinig nieuws dit jaar twee plaatsen moet prijsgeven. Opvallend genoeg hebben ook bedrijven die juist bewust bij hun core business blijven succes in de lijst, zoals NetApp, dat de op één na hoogste nieuwe in de top 20 van vernieuwers is.
Microsoft terug in top 3
De hoogste binnenkomer in de top twintig stond vorig jaar al te trappelen. Ziggo staat op zestien en wordt aanmerkelijk innovatiever gevonden dan bijvoorbeeld concurrerend kabelbedrijf UPC, dat in dit lijstje niet verder komt dan de 53e plek. Ook Siemens en Surfnet komen in de top twintig binnen. Atos Origin, Logica en Gartner, die vorig jaar wel de bovenste 20 haalden, vallen er nu buiten. Ook TeleAtlas staat niet meer genoteerd, omdat het een onderdeel van TomTom is geworden.
Net als Apple op nummer twee stijgt ook Microsoft weer een plaatsje en keert zo terug in de top drie. Cisco doet goede zaken door twee plekken te stijgen en net de top vijf te halen. De grootste stijger in de top twintig is Intel (van negentien naar zeven). Bedrijven die zich langzaam zorgen moeten gaan maken om hun innovatieve imago zijn IBM, HP, Oracle, KPN, SAP en vooral Capgemini, dat vier plaatsen daalt. EMC gaat zelfs vijf plekken achteruit een haalt nog maar net de top twintig.
Google: in de wolken
Door de aankondiging van Chrome OS en communicatieplatform Wave wist Google ook in 2009 de kolommen van Computable te halen met nieuwe producten. Als je zijn bedrijf in één woord zou moeten beschrijven, zou het dan ook 'innovatief' zijn, volgens Territory Manager Enterprise Benelux Erik de Muinck-Keizer. Juist in tijden van economische tegenspoed is het belangrijk innovatief bezig te zijn. ‘We voelen absoluut dat er een crisis is, maar er is licht aan de horizon. De ict-wereld lijkt langzaam maar zeker weer op te krabbelen. Er wordt weer voorzichtig geïnvesteerd en innovatie is daarbij extra belangrijk. 70 procent van de bedrijven zoekt besparingen aan de ict-kant. Google speelt in op de drive om geld te besparen en te innoveren met Google Apps, dat in veel bedrijven niet meer weg te denken is.' Ook verwacht De Muinck-Keizer het komende jaar veel van Google Wave, een online platform voor communicatie en samenwerking, dat de komende tijd naar het bedrijfsleven wordt gebracht. ‘Het project verkeert nog in een erg vroeg stadium, maar we zijn het momenteel aan het testen bij zakelijke klanten. Ook Chrome OS en Android zijn nog sterk in ontwikkeling, maar ook voor de zakelijke markt zeker interessant.' Hoewel Google de naam heeft zijn projecten tot in lengte van dagen in bèta uit te brengen, is Google Apps inmiddels uit bèta gehaald. De Muinck-Keizer: ‘In de zakelijke markt word je toch wat raar aangekeken als je producten in bèta aanbiedt. Dat neemt natuurlijk niet weg dat juist producten volgens het SaaS-model constant in ontwikkeling zijn. Van onze applicaties verschijnen juist steeds vaker updates.' Wat betreft die SaaS-applicaties lijkt het Google niet ver genoeg te kunnen gaan. Met Chrome OS wordt een compleet besturingssysteem 'in de wolken' gelanceerd. ‘Ik geloof in een operating system in de cloud. Het is een monumentale verandering die tal van mogelijkheden biedt en in feite voortborduurt op onze applicaties en Gmail.' De impact van Gmail is al zo groot dat de halve ict-wereld op zijn koop staat als de service een paar uur uit de lucht is. Een uitdaging? ‘De downtime van Outlook bij bedrijven is ongeveer vijf keer zo groot als die van Gmail. Ondanks dat het zelden gebeurt, heeft het wel een enorme impact als Gmail tijdelijk niet beschikbaar is. Ook de uptime van onze Apps is extreem hoog.'
TomTom: minder innovatief?
De afgelopen jaren was TomTom de rising star in de Computable 100. Dit jaar is daar verandering in gekomen: het bedrijf daalt vijf plaatsen in de eindlijst en haalt de top tien zelfs niet meer. Dat is deels te verklaren door de minder goede financiële cijfers die de overname van TeleAtlas met zich meebracht. Ook wordt het bedrijf als minder innovatief gezien dan de voorgaande jaren. Vorig jaar stond TomTom nog één plaats achter Google, dit jaar moet de fabrikant twee plaatsen prijsgeven en niet alleen de zoekgigant, maar ook Apple en Microsoft voor zich dulden als meest innovatieve bedrijven. TeleAtlas zelf was vorig jaar nog goed voor een twintigste plaats, maar wordt nu vanzelfsprekend niet meer apart vermeld.
Net als 'googelen' is de 'tomtom' een algemeen Nederlands woord geworden. Daarmee is het bedrijf tot de gevestigde orde gaan behoren, maar waar Google nog als zeer innovatief wordt gezien, geldt dat in mindere mate voor TomTom. Het feit dat navigatiesystemen gewoon zijn gaan worden en de markt wat dat betreft zijn verzadigingspunt nadert, zal daaraan bijdragen. Ook kan het feit dat TomTom minder als een ict-bedrijf wordt gezien een rol spelen. Het bedrijf is het afgelopen jaar niet met grote noviteiten naar buiten gekomen. Het kwam in 2009 vooral in het nieuws door de aanklacht van Microsoft omdat de navigatiespecialist een aantal patenten zou hebben geschonden. Ook in de lijsten met de beste werkgevers en zakenpartners daalde TomTom overigens licht: één plaats in iedere lijst. De financiële resultaten zullen TomTom wellicht komend jaar weer een paar plaatsen in de goede richting brengen, de vraag is of het bedrijf de komende tijd met nieuwe producten en diensten komt, zodat het ook in de lijst van meest innovatieve bedrijven weer de top drie haalt.
Intel: besparen zonder concessies
Vorig jaar boekte chipfabrikant Intel een flink verlies in de lijst van vernieuwers. Het daalde toen van de negende naar de negentiende plaats. In deze gids werd opgemerkt dat het groene datacenter met zuinigere chips wellicht zou kunnen bijdragen aan een hernieuwd innovatief imago. Dat imago is dit jaar inderdaad weer aanmerkelijk positiever. Sterker nog, het verlies van vorig jaar is meer dan goedgemaakt: Intel bezet de zevende plaats in deze lijst. Algemeen directeur van Intel Noord-Europa Roger Benson denkt dat de inspanningen op het vlak van besparing inderdaad aan het imago hebben bijgedragen. ‘Energie-efficiëntie zonder dat het ten koste gaat van de prestaties, dat is een cruciale innovatie. De Xeon 5500-processors passen bijvoorbeeld automatisch de prestaties van servers aan op basis van de toepassingen die er gebruik van moeten maken. Dat zorgt niet alleen voor een grote kostenbesparing, maar maakt het datacenter ook een stuk groener. Ook voor consumententoepassingen zijn besparende processors gewoon geworden, bijvoorbeeld de Atom-processor voor notebooks en consumentenelektronica, die ook geen concessies aan de prestaties doet.' Het innovatieve karakter van Intel zit volgens Benson ook in de marktwaarde die het bedrijf voor alle verschillende groepen klanten creëert, met speciale energiezuinige processors voor desktops, notebooks en servers. De fabrikant wil zijn boodschap nadrukkelijk duidelijker overbrengen, ook door duidelijker met klanten en met het partnerkanaal te communiceren. De inzet van social media maakt Intel daarbij volgens Benson ook innovatief. Een voorbeeld is IT Galaxy (www.intel.nl/itgalaxy). Met dit platform, dat bestaat uit blogs van Intel-experts met een koppeling naar andere social media wil Intel een community van gebruikers creëren.
NetApp: één ding uitmuntend doen
Heel opvallend vindt hij de hoge entree van zijn bedrijf niet. Theo van Teylingen, Country Director Benelux van NetApp is blij verrast, maar niet verbaasd. In de Computable 100 komt de storageleverancier binnen op de 31e plaats. In de lijst van innovatieve bedrijven snelt het direct de top 20 in en belandt het op nummer 17. NetApp kan volgens Van Teylingen zo innovatief zijn omdat het een pure player is. ‘We hebben de problematiek van datamanagement en storage van oudsher altijd anders aangevlogen dan onze concurrenten. Wij kiezen bewust voor een technische, innovatieve aanpak. We moeten het hebben van de oplossing zelf en kunnen ons niet achter iets anders verstoppen. Klanten willen hun datacenter steeds efficiënter inrichten, daarbij is innovatie leidend. We houden niet voor niets een Europees evenement dat de naam Innovation draagt.'
Andere aanbieders als EMC en IBM mogen dan een meer integrale oplossing bieden, volgens Van Teylingen is de kern voor klanten een flexibele datamanagement-oplossing. ‘Opslag wordt goedkoper, maar het moet wel gemanaged worden. De kern van het probleem is dat de opslagcapaciteit omhoog moet en we in de dynamische behoeften van de klant moeten voorzien. Servervirtualisatie is nu een hot topic, maar bij storage is dat niet anders. Wij bieden van oudsher al gevirtualiseerde storage-omgevingen. Dat staat garant voor meer functionaliteit terwijl er minder fysieke opslagruimte nodig is.'
Of er nu een recessie is of niet, er blijft sowieso behoefte aan opslag. ‘We moeten de economisch mindere tijden juist benutten. Alles wordt weer vloeibaar: mensen staan open voor nieuwe oplossingen en zoeken naar leveranciers die significant voordeel bieden én de omgeving dynamischer maken. De cloud biedt een mooi alternatief tegen een acceptabele prijs. Natuurlijk merken we dat de budgetten onder druk staan. Het inkoopgedrag is nog niet gestabiliseerd en hoe de economie zich de komende tijd ontwikkelt, is voor niemand nog duidelijk.'
T-Mobile: het succes van Android en de iPhone?
Waarschijnlijk heeft KPN zijn succes in deze lijst voor een groot deel aan zijn telecomdiensten te danken, en de andere grote telecomaanbieder Vodafone doet het met een 23e plaats ook niet slecht. Toch zijn ook de resultaten van T-Mobile opvallend. De top twintig wordt (nog) niet gehaald, maar het bedrijf doet in de lijst van vernieuwers niet veel onder voor zijn concurrenten. Dat succes zou het bedrijf wel eens vooral te danken kunnen hebben aan de nummers één en twee in deze lijst. Het is nog altijd de enige officiële operator in Nederland voor Apples iPhone. Daarnaast was het de eerste aanbieder die een Android-telefoon lanceerde, met de G1.Googles besturingssysteem wint langzaam aan populariteit en mogelijk heeft die lancering bijgedragen aan een innovatief imago. Beide mobiele platforms zijn nog sterk in ontwikkeling, maar lijken zich steeds meer op de zakelijke markt te richten. Daarnaast is T-Mobile door de overname van de mobiele activiteiten van Orange natuurlijk een stuk groter geworden, wat flink kan helpen om hogerop te komen in de imagolijsten.