De daling van de omzet bij ict-dienstverlener Atos Origin Benelux zet zich door in het derde kwartaal van 2009. De landenorganisatie maakte een omzet van 231 miljoen euro bekend. Een jaar eerder noteerde het bedrijf nog een omzet van 282 miljoen euro. De omzet daalt daarmee het hardst van alle landenorganisaties. De dienstverlener zegt dat veel activiteiten in de Benelux, zoals adviesdiensten, te lijden hebben onder de slechte economische situatie. In het tweede kwartaal van 2009 daalde de omzet ook.
Wereldwijd daalde de omzet van Atos Origin naar 1,2 miljard euro. Vorig jaar werd er in het derde kwartaal nog 1,3 miljard euro omzet geboekt. De dienstverlener maakt de winst over de kwartalen niet bekend.
Ceo Thierry Breton verwacht in een toelichting op de kwartaalcijfers dat zijn bedrijf de jaardoelen gaat halen. Maar hoe die doelsteling eruit ziet wordt niet bekendgemaakt. De hoogste manager verwacht ook dat zijn bedrijf de winstmarge in 2011verbetert.
Atos Consulting
De omzet daalde het hardst bij de divisie Consulting. De dienstverlener boekt daar een derde minder omzet in vergelijking met een jaar eerder. 'In april hadden we voorspeld dat de lastige marktomstandigheden bij Consulting het komende jaar zouden aanblijven. We hebben daarom het aantal werknemers bij de divisie omlaag gebracht om de winstmarge te beschermen', schrijft de dienstverlener in een toelichting. De eerste drie kwartalen van 2009 maakte Consulting een omzet van 187 miljoen euro, een daling van 26 procent vergeleken met 2008.
Ook bij de divisie Systems Integration daalde het aantal werknemers, zegt Atos Origin. Vooral in Nederland en Spanje is het aantal medewerkers sterk gereduceerd. De omzet bij deze divisie daalde met 14 procent vergeleken met een jaar eerder.
Benelux
De Benelux-organisatie heeft al lange tijd last van een dalende omzet. Nederland had over 2008 als enige een daling van de omzet ten opzichte van 2007. De dienstverlener zegt dat de winstmarge van de Benelux-organisatie nog steeds een van de grootste is vergeleken bij de andere organisaties. De organisatie vertrouwt er op dat de winstmarge in de Benelux het komende jaar zal verbeteren.
Atos Origin maakte tot het tweede kwartaal van 2009 de cijfers per land bekend. Bij de halfjaarcijfers van 2009 en de cijfers van het derde kwartaal spreekt de dienstverlener alleen over de Benelux-organisatie. Voor de omzetvergelijkingen heeft de dienstverlener wel de omzetcijfers van de Benelux voor 2008 berekend.
Zo blijkt maar weer eens dat je niet ongestraft een kwart van de sales- & clientmanagementorganisatie de straat op kunt sturen …
@ Betweter:
Wat clientmanagers betreft, ben ik het volkomen met je eens. Wat dedicated sales betreft, totaal niet. Het was bedroevend hoeveel (of eigenlijk: hoe weinig) leads en projecten zij binnenhaalden. Zet dat af tegen het aantal FTE van toen en van nu en je zult zien dat de effectiviteit nu veel beter is.
Tja, het verbaasd natuurlijk niemand dat de omzet daalt als vertegenwoordigers van ATOS niet eens fatsoenlijk de Nederlandse taal machtig zijn…. ‘voorspelt’ hoort volgens mij nog steeds met een D: “In april hadden we voorspelt dat de lastige marktomstandigheden bij Consulting het komende jaar zouden aanblijven. ”
@ Slowhand
Ik denk toch echt dat die taalfout voor rekening van de Computable redactie komt….
@ Een AO medewerker:
Nu bog even werken aan klanttevredenheid (zie artikel Computable 100)- wellicht heeft dat ook met vertrek van clientmanager te maken
@ Slowhand
Hij die zonder zonde is……
Het verbaasD niemand moet volgens mij verbaasT zijn
@Slowhand en Betweter
Het verkeerd schrijven van voorspeld komt geheel voor rekening van de redactie. Ik heb het aangepast.
Beste AO Medewerker,
Het is begonnen met de reorganisaties van Client Management, daarna om Regiosales op te heffen die de business die niet tot de Fortune top 50 behoorde, en waar dus geen Client Management focus op was, nog enigszins oppakte met uiteindelijke resultante dat iedere Business Unit Manager verdeeld over alle regio’s een eigen sales wilde hebben! bijvoorbeeld Microsoft, Java, Testen, Oracle, etc. plus daarboven op nog eens sales managers van Consulting en Managed Operations.
Heel veel klanten werden dus opgescheept met een divers pluimage van Sales lieden die allemaal individueel iets kwamen verkopen. Zonder regie van Client Management en Regio Sales een grote bende dus waar Atos Origin klanten niet op zitten te wachten en uiteindelijk ook geen tijd (meer)voor hebben.
Dan zal ik het onderwerp Global Delivery maar niet eens aanroeren, omdat die paar delivery centers buiten Europa (China) helemaal niets voorstellen. Net als veel collega bedrijven is het huidige management allemaal veels te veel gefocussed op de lokale bank (zitters) en mooie spreadsheets.
Eigenlijk toch wel zonde van best een mooi bedrijf.