PC-, notebook- en serverleverancier Lenovo committeert zich nauwer aan partners. Dat moet onder andere gebeuren met een dedicated Lenovo partnernetwork en special bids die door de distributeurs kunnen worden gedaan. Naast de zakelijke markt wordt er verder nu ook in de retail verkocht.
Rene Hendriks, channel director Benelux en general manager van Lenovo Nederland zegt dat Lenovo ‘de nieuwe vendor of choiçe’ moet zijn voor channelpartners. In principe richt Lenovo zich met de nieuwe strategie op zijn 40 premium partners, maar elke business partner is welkom om zaken te doen met Lenovo. Er is nu een toegewijde channel partner organization (cpo) in de Benelux met kantoren in Amsterdam en Brussel, met in totaal 15 mensen die channel partners helpen. Levering gaat altijd via een business partner, aldus Hendriks.
"Lenovo hoopt met zijn nieuwe channelorganisatie te groeien rond de verkoop van Thinkpad, Thincenters en ThinServers. Ook levert Lenovo sinds kort aan de retail en start met de verkoop van notebooks en netbooks. Doel zijn consumenten en small office/home office klanten", aldus Hendriks. De producten worden verkocht onder de naam IdeaPad en IdeaCentre. Deze bestaat uit de S-serie netbooks (met en zonder 3G connectie), de G-serie notebooks en U-serie ultra portables. De producten zijn in Nederland verkrijgbaar via Tech Data, Copaco en ETC. Met Ingram Micro wordt nog gesproken, want die samenwerking zit op een laag pitje. Partners kunnen volgens Hendriks extra verdienen met options en services, protection services, onderhoud en support, pc disposal & recycling en deployment.
Verder kunnen resellers sneller kortingen achteraf krijgen, binnen een maand. Hendriks: "De rebate payment is een marge die is opgebouwd op verkoop van product waarop je een transactie haalt. Nu geldt de rebate op de hele omzet van de business partner. Resellers hebben toegang met online tool hoeveel rebates ze halen en wat ze verdienen. Er zijn maximaal 4 procent marge op een rebate op notebooks en netbooks. En maximaal 7 procent op een server. Dat zijn hoge rebates."
Hendriks zegt dat de markt aantrekt en bedrijven weer durven aanvragen te doen. Verder hoopt Hendriks dat gebruikers, dankzij de komst van Windows 7, hun pc’s gaan upgraden. "In 2010 komen de echte aanvragen. Dan kunnen we samen met partners profiteren van de stap die gebruikers naar Windows 7 maken. Dat is een goed verdienmodel."
Meer info:
http://www.pc.ibm.com/partnerworld/europe/index.html?europe&cc=europe