Met welk bedrijf zouden ict-professionals het liefst zaken willen doen? Vorig jaar ging HP er met de eerste prijs vandoor. Dit jaar moet dat bedrijf flink inleveren, ten gunste van IBM, Microsoft en Google, dat ook in deze lijst aardig begint op te vallen. Detacheerders en consultancybedrijven hebben als zakenpartner een minder goed imago dan in 2008.
Net als vorig jaar is de strijd tussen de nummers één en twee in de lijst van favoriete zakenpartners spannend. Ging het in 2008 nog tussen HP en IBM, deze keer mengt Microsoft zich in de strijd. Vorig jaar was HP op het nippertje de meest geliefde zakenpartner, maar nu zakt het bedrijf naar de vierde plaats. De eindstrijd werd uiteindelijk beslecht in het voordeel van IBM, de nummer twee van vorig jaar. Microsoft moet het doen met ruim 97 procent van de score van IBM. We hebben hier te maken met de enige van de drie imagolijsten waarop Google niet domineert. Dat zou volgend jaar wel eens anders kunnen zijn: nu het bedrijf zich met zijn Apps steeds meer in de zakelijke markt begeeft, is samenwerking met allerlei mogelijke partners steeds belangrijker. De nummer één van de Computable 100 is in ieder geval al aardig op weg: dit jaar wordt de top drie alvast gehaald.
Verlies voor HP
Op de vierde plaats staat Cisco, dat vijf plaatsen de goede kant op gaat. De daling van HP naar de vijfde plaats is opvallend. Het bedrijf weet maar 72 procent van de nummer één te halen, terwijl het vorig jaar de lijst aanvoerde.
In de gids van 2008 werd nog opgemerkt dat de detacherings- en consultancybedrijven gemiddeld een paar plaatsen stegen. Er lijkt sprake te zijn van een jojo-effect: Capgemini, Atos Origin, Logica en Ordina zakken alle vier enkele plaatsen, waarbij Atos Origin met vier plekken verlies de grootste daler is. Ook Oracle en TomTom doen het minder goed dan vorig jaar. De hele top 4 bestaat uit stijgers, daarbuiten gaan KPN/Getronics (1 plaats winst), SAP (3 plaatsen), Apple en Citrix (beide 4 plaatsen) de goede kant op. Accenture en, opvallend, Vodafone, komen de top 20 binnen.
IBM: Smarter Planet
Vorig jaar lukte het net niet, dit jaar is IBM dan toch de meest geliefde zakenpartner geworden. Paul de Vin, Director Business Partner Organisation Benelux is erg tevreden met de eerste plaats. ‘Ik geloof sterk dat de manier waarop wij met onze partners werken ons deze positie heeft bezorgd. Het samenwerken met partners is voor ons het model waar we ons sterk aan hebben verbonden. We zijn dan ook continu bezig om de relaties met de partners zo goed mogelijk te maken en ondersteunen ze daar waar mogelijk. Verder helpt het dat wij als IBM alles, techniek, consultancy, financiering enzovoort, onder één dak hebben en daarmee dus totaaloplossingen kunnen bieden. Dit versterkt de propositie van onze partners.'
Google: partnerschappen worden steeds belangrijker
In het streven naar totale alleenheerschappij in de Computable 100 moet Google nog een hindernis overwinnen: als meest geliefde zakenpartner haalt het 'slechts' een derde plaats. Is die eerste plaats volgend jaar misschien binnen handbereik? Of hebben we toch te maken met een bedrijf dat zich erg op technologie en, daardoor, minder op partnerschappen richt? ‘Natuurlijk, we zijn begonnen met het brengen van oplossingen naar de markt. De volgende stap in het proces is dat je een groter ecosysteem aan partners gaat krijgen', zegt Eric de Muinck Keizer, Territory Manager Enterprise Benelux. Het bedrijf wil de zakelijke markt gaan opschudden en is daar naar eigen zeggen al goed mee bezig. Wereldwijd zouden al meer dan anderhalf miljoen bedrijven de online software van Google gebruiken, waarbij steeds meer grote ondernemingen kiezen voor Apps, waarbij de bestaande software vaak overigens nog niet compleet de deur uit gaat.
‘Dankzij Google Apps benaderen steeds meer partners ons. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld grote service integrators en consultancybedrijven, zoals Capgemini en Atos Origin. De partners zijn cruciaal voor de implementatie van de applicaties.' Het aangaan van zo veel mogelijk partnerschappen is nu een speerpunt in de strategie van Google. ‘Dienstverlener E-office had bijvoorbeeld al een eigen Google-BV, andere bedrijven volgen nu ook. Het kanaal is voor ons heel belangrijk. Het is mooi dat onze inspanningen op dat gebied al worden gezien, maar het kan altijd nog beter.' Als Google net als dit jaar ook volgend jaar twee plaatsen stijgt, heeft het ook de nummer 1-positie op dit onderdeel van het imago-onderzoek op zak.
SAP: vinger aan de pols bij klanten
Directeur Angelique de Vries van SAP Nederland wist een flinke discussie op gang te brengen door te stellen dat het mislukken van implementaties vaak aan de klant zelf te wijten is. Niet bepaald een uitspraak om je bedrijf geliefd mee te maken, zo bleek uit de discussie op www.computable.nl naar aanleiding van dit bericht. Dat is niet te merken in de lijst van favoriete zakenpartners, die natuurlijk op meer is gebaseerd dan op één uitspraak of enkele minder gunstige nieuwsfeiten. SAP haalt de top tien met een stijging van drie plaatsen ten opzichte van vorig jaar. Het is nu de nummer acht op dit onderdeel van het imago-onderzoek.
Bij Free Record Shop en de provincie Noord-Holland mislukte de SAP-implementatie. Daar staan vele honderden goedlopende projecten tegenover, die vanzelfsprekend zelden het nieuws halen. Deze worden waarschijnlijk gewaardeerd door veel ict-professionals die aan het imago-onderzoek meededen.
Om een vinger aan de pols te houden bij de implementatie de ERP-leverancier vorig jaar gestart met het Quality Insurance Programma. Daarbij wordt in samenwerking met de partners continu in de gaten gehouden of de implementatie wel goed verloopt. Het effect van een SAP-implementatie is volgens de directrice immers groter dan veel bedrijven zich vooraf realiseren.
Naast de klanten bij wie SAP-implementaties plaatsvinden werkt het bedrijf ook nauw samen met zakenpartners die aanvullende of zelfs concurrerende diensten aanbieden. Zo maakte het bedrijf bekend met IBM samen te zullen werken om klanten te ondersteunen bij de inzet van SPSS-software. SAP en SPSS hebben al lange tijd een samenwerkingsverband en IBM heeft kenbaar gemaakt SPSS te willen overnemen.
Accenture: projecten met een kop en staart
‘Onze ambitie is toch wel om volgend jaar wat hoger in de lijst te eindigen', is de eerste reactie van Ernst-Jan Bergman, hoofd van de groep Systems Integration & Technology van Accenture Nederland. Een vijftiende plaats, terwijl het bedrijf vorig jaar de top 20 nog niet haalde, is volgens hem nog niet goed genoeg als je afgaat op de waardering onder de klanten van zijn bedrijf. ‘Ik kan het wel plaatsen in de historie in Nederland. Hier zijn we sinds een jaar of acht steeds bekender geworden.' In Nederland geniet Accenture van oudsher vooral bekendheid vanuit de activiteiten rond managementconsultancy, terwijl het in de VS en het Verenigd Koninkrijk traditioneel juist meer op IT is gericht. Bergman: ‘Zo'n vijftien jaar geleden zaten we nog met name op het snijvlak van IT en business. We doen nu steeds meer ook de ‘harde IT', zoals infrastructuur, datacenters en beveiliging.'
‘We hebben de zaken de laatste jaren niet fundamenteel anders aangepakt. Wel belangrijk is dat we projecten met een kop en een staart oppakken, in tegenstelling tot de 'mensenschuivers'. Bij die groep dienstverleners is het lastiger mensen op resultaat af te rekenen. Als je een compleet project aanneemt, kun je dat evalueren. Wat ook in ons voordeel werkt, is dat het Nederlandse bedrijfsleven steeds meer openstaat voor bewezen oplossingen uit een internationale organisatie. De wereld is meer open gegaan, zelfs de overheid is meer internationaal georiënteerd en toont meer interesse in onze internationale ervaring.'
Accenture werkt veel samen met collega-dienstverleners, wat onder andere leidde tot onderscheidingen als de Best Teaming Partner van SAP en Best Consulting Partner van Oracle. Ook met HP en IBM werkt het bedrijf samen. ‘IBM zit bijvoorbeeld voor een deel in onze business. Je moet dan goede afspraken maken. Het scheelt dat we elkaar aanvullen. Zo maken wij natuurlijk geen hard- en software. Misschien gaan andere bedrijven in hun dienstverlening meer onze kant op, maar dat moet wel in de cultuur zitten. Onze accountmanagers zijn gewend aan het met de klant bespreken van complete projectvoorstellen.'
De economische crisis heeft de manier van zakendoen volgens Bergman wel veranderd. ‘We hebben scherpere discussies. Er wordt meer naar de toegevoegde waarde gevraagd en de businesscases zijn vaak niet meer automatisch voor vijf jaar maar eerder voor twaalf maanden.'
Imtech ICT: opmars ondanks recessie
Imtech lijkt uitsluitend met positieve berichten het nieuws te halen. Het gaat dan meestal om de gunstige financiële cijfers van het Goudse moederbedrijf, dat zelfs van de recessie tot nu toe niet al te veel last lijkt te hebben. Imtech ICT is een onderdeel van het 150 jaar oude bedrijf. Bij de Nederlandse tak werken zo'n 850 mensen. Dit onderdeel presteerde net als het moederbedrijf de laatste tijd uitstekend, maar heeft wel enige last van een dalende omzet. Overigens was de financiële gezondheid van het bedrijfsonderdeel volgens de analyse van Mazars Berenschot nog prima op orde: het staat op plek 34 in de lijst met financiële resultaten. In de lijst met meest geliefde zakenpartners doet Imtech ICT het steeds beter en valt het met een 23e plaats nog net buiten de to p20.
Ondanks teruglopende resultaten in Nederland en Duitsland in het eerste halfjaar van 2009 ging het in andere Europese landen beter met de ict-activiteiten. In Nederland doet het bedrijfsonderdeel de laatste tijd vooral zaken op het gebied van ict-netwerken en communicatie, business intelligence en embedded software. De afnemende waarde van ict-uitbestedingsprojecten drukt niet zo zwaar omdat dit aandeel in de bedrijfsvoering relatief klein is. Imtech ICT werkt veel samen met grote spelers als IBM, Microsoft en Cisco. Voor zijn partnerschappen kreeg het bedrijfsonderdeel verschillende awards, waaronder die voor Best IBM Lotus Partner. Onlangs haalde het bedrijf een grote opdracht voor de Landmacht binnen, onder andere voor het inrichten van een basis-IP-infrastructuur.
De nummer 1 van nu is wat mij betreft nooit een andere geweest.
Erkenning van de gedegenheid en kennis van IBM is nu eindelijk een feit.
Voor alle partijen een partner as solid as a rock.
Na 38 jaar automatiserings ervaring een goed teken dat we steeds meer oog krijgen voor de kwaliteit van de dienstverlening, waar ik al 38 jaar van overtuigd ben.
Proficiat IBM.