Niet Microsoft, niet IBM, maar Google is het krachtigste ict-bedrijf van Nederland. Voor het tweede jaar laat het bedrijf de concurrentie ver achter zich met goede financiële resultaten en een uitstekend imago. De Computable 100 laat, op enkele grote verschuivingen na, een stabiel ict-landschap zien. Een overzicht van de vijf hoogste binnenkomers.
Google wordt het nieuwe Microsoft. Die kreet wordt al jaren gehoord onder analisten en op veel terreinen concurreren de bedrijven inderdaad flink met elkaar. In de Computable 100-lijst is de uitspraak al twee jaar bewaarheid. Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft het bedrijf dat bescheiden begon de ooit oppermachtige nummer één in de lijst verslagen. Google mag met zijn zoekmachine dan marktaandeel verliezen aan Microsofts Bing, op andere terreinen vaart het bedrijf wel. Daarbij heeft het ook nog een positief imago, wat onontbeerlijk is voor een hoge notering in de lijst van krachtigste ict-bedrijven van Nederland.
Sterke top 3
Het verschil tussen de nummers één en twee is zelfs nog iets groter geworden dan vorig jaar. IBM, de nummer drie in de lijst, komt overigens aardig in de buurt, daaronder zijn de verschillen in eindscore met de topbedrijven aanzienlijk. De top tien kent één spectaculaire stijger: Cisco gaat hard, van tien naar vier. Het bedrijf heeft kennelijk niet meer het imago van een relatief onzichtbare netwerkleverancier en wordt vooral als zakenpartner en als werkgever positief ervaren. Apple gaat twee plaatsen de goede kant op en komt op vijf. HP is na de flinke stijging van vorig jaar nu weer drie plekken gedaald. Cisco is gewaarschuwd!
Ook TomTom doet het minder goed en haalt zelfs de top tien niet meer. Naar verwachting zullen de financiële resultaten volgend jaar een positiever beeld laten zien en is een stijging weer mogelijk. Dan moet het bedrijf niet verder terugzakken in de imagolijsten.
De verschillen tussen de spelers in de bovenste regionen van de lijst zijn groot, daaronder zijn de verschillen in totaalscore soms erg klein. Desondanks is de Computable 100 weer een stabiele lijst, met desondanks een aantal verrassende verschuivingen en interessante nieuwe binnenkomers.
25 – Intel
Een Computable 100 zonder Intel lijkt merkwaardig. Toch viel de chipfabrikant vorig jaar door een ongelukkige samenloop van omstandigheden net buiten de lijst. Het bedrijf is in Nederland actief en heeft meer dan tachtig procent van de processormarkt in handen, het hoogste in de afgelopen vier jaar. Het profiteert waarschijnlijk van het feit dat de pc-markt weer licht aantrekt. Daarnaast zegt het bedrijf op schema voor te lopen in de nanometerrace, waardoor steeds meer en kleinere processors kunnen worden geproduceerd.
Dit jaar vielen de cijfers gunstiger uit voor Intel en is het de hoogste nieuwe binnenkomer in de Computable 100, op de 25e plaats. Roger Benson, algemeen directeur van Intel Noord-Europa is blij met de vele plaatsen winst. De gedetailleerde cijfers bevestigen zijn vermoeden dat Intel weer als een meer innovatief bedrijf wordt gezien. De goede score in de lijst van vernieuwende bedrijven levert dan ook een aanzienlijke bijdrage aan het totale resultaat van het bedrijf in de eindlijst. Ook al trekt de pc-markt waarschijnlijk licht aan, ook Intel heeft vanzelfsprekend last van de economische crisis. Benson: "Het noodzaakt bedrijven tot het aanpassen van de strategie. Wij hadden vóór de economisch ongunstige tijden net een efficiëntieslag gemaakt. Door op de recessie te anticiperen zitten we nu in een vrij gezonde situatie." Benson ziet gunstige ontwikkelingen bij alle groepen gebruikers. "Consumenten kopen meer mobiele apparaten en gaan op alle mogelijke manieren social media gebruiken. De publieke sector blijft sterk, bijvoorbeeld door stimulering van de overheid. Ook wat betreft het bedrijfsleven ben ik optimistisch. Een jaar geleden hielden CIO's echt op met geld uitgeven, maar bij vervanging van hardware is uitstel op den duur niet langer mogelijk." Intel haalde over het tweede kwartaal van 2009 betere cijfers dan verwacht. Het bedrijf wil zichtbaarder worden voor klanten en zal zich de komende tijd meer profileren, onder andere op social media. Een voorzichtig voorbeeld is IT Galaxy, waar experts van het bedrijf onder andere weblogbijdragen schrijven.
31 – NetApp
Terwijl we Intel in eerdere jaren al in de Computable 100 tegenkwamen, is NetApp helemaal nieuw. De fabrikant van oplossingen voor gegevensopslag scoort op alle onderdelen van de Computable 100 direct goed. Het bedrijf haalt de 25e plaats in de eindlijst van de imagoscores, wat betekent dat het onder ict-professionals een bekende speler is. Vooral de 17e plaats in de lijst van meest innovatieve bedrijven valt op.
Daarnaast zijn de financiële resultaten ook goed. De markt voor opslagsoftware liet in het tweede kwartaal van 2009 nog een flinke daling zien. Toch ziet onderzoeksbureau IDC aanwijzingen dat de markt op korte termijn herstelt. Erg opvallend is dat in de slechte tijden NetApp de enige grote leverancier was die marktaandeel wist te winnen. Wereldwijd is het bedrijf de nummer vier, achter Symantec, EMC en IBM. Op het gebied van replicatiesoftware is het wereldwijd al marktleider. Met al deze gunstige resultaten is Theo van Teylingen, Country Director Benelux van NetApp dan ook niet verbaasd dat zijn bedrijf de Computable 100 binnenkomt. ‘Ons marktaandeel is gestegen in een krimpende markt, die waarschijnlijk al vrij snel herstel laat zien. In Nederland zijn we inmiddels al de op één na grootste speler in de markt.' Het succes is volgens de directeur te verklaren door de consistente wijze waarop zijn bedrijf zich op één gebied toelegt. Hij gelooft dat meer integratie ertoe kan leiden dat je de kern van de bedrijfsvoering van je klant uit het oog gaat verliezen.
Het bedrijf is in Nederland volgens Van Teylingen de afgelopen tijd wel zichtbaarder geworden. ‘We hebben nieuwe klanten gewonnen, maar de klanten van het eerste uur behouden. De grootste transacties van het afgelopen jaar vonden plaats bij één van onze eerste opdrachtgevers in Nederland. We geven onze klanten het gevoel dat we ons verantwoordelijk stellen voor hun succes.'
46 – Avanade
Al vijf jaar actief in Nederland, maar dit jaar pas voor het eerst in de Computable 100. Avanade zien we wel direct terug in het linkerrijtje, op de 46e plaats. Prima financiële resultaten en steeds meer bekendheid zijn daar debet aan. Wat betreft het imago valt nog wel winst te behalen: Avanade staat op de 58e plaats in de lijst over de drie imago-onderdelen.
Avanade werd in 2000 opgericht door Accenture en Microsoft. Het internationale consultancybureau biedt klanten oplossingen op basis van Microsoft-technologie. Sinds 2004 doet het bedrijf ook zaken in Nederland.
General Manager van Avanade Nederland André Huizing is niet verbaasd dat de twee moederbedrijven hoger scoren in de Computable 100 dan zijn eigen onderneming. Wel wordt in ons land veel energie besteed aan het neerzetten van het merk. ‘We zijn op diverse technische terreinen actief. Vooral op het gebied van naadloze communicatie en samenwerking op basis van document- en workflowmanagement, dat alles geïntegreerd met Office. Ook het ontwerp van infrastructuur en de bouw van applicaties behoort tot onze specialiteiten, maar ook in business intelligence, CRM en ERP hebben we veel te bieden.' Ongeveer de helft van de business wordt via Accenture binnengehaald. Dat moederbedrijf verzorgt hele palet aan dienstverlening en zit regelmatig met Avanade, dat zorg draagt voor de technische invulling, bij klanten. Overigens heeft het bedrijf niet alleen techneuten in dienst. De andere 50 procent van de opdrachten komt binnen via het eigen business development-team
‘Het is jammer dat we vooral vanwege de financiële resultaten scoren. Natuurlijk is dat de basis voor succes, maar we streven ernaar meer naam te maken in de markt. Dat lukt ook steeds beter, alleen is onze strategie gericht op langetermijnrelaties en op middelgrote en grote organisaties. Die markt bestaat nu eenmaal uit slechts een paar honderd bedrijven en daarin bouw je langzaam een klantrelatie op. Hoppen tussen klanten is dan ook geen optie. Mond-tot-mondreclame is voor ons erg belangrijk. Dat brengen we zelf op gang door klanten met elkaar te laten praten. Zo organiseren we fora rond het thema collaboration. Dat leidt niet direct tot commerciële resultaten, maar het is wel een van de manieren om de olievlek langzaam maar zeker te vergroten.'
47 – Metrixlab
Het Rotterdamse Metrixlab had in 2007 nog een te beperkte omzet om in de selectie van bedrijven voor de Computable 100 te worden opgenomen. Een hele prestatie dat het online onderzoeksbureau nu direct op de vijfde plaats binnenkomt in de lijst van financieel gezondste ondernemingen. Vooral die score heeft geleid tot een plek in de Computable 100. Het bedrijf speelt in het imago-onderzoek nog geen rol van betekenis.
Metrixlab levert wereldwijd online onderzoeksdiensten. Het bureau is gespecialiseerd in productontwikkeling, brand marketing, e-business-performance en klanttevredenheid. Het bedrijf is in tien jaar tijd sterk gegroeid en heeft naast kantoren in Rotterdam en Utrecht ook vestigingen in onder andere Londen, Hamburg en Madrid. Het behoort volgens eigen zeggen inmiddels tot de tien grootste online marktspecialisten in de wereld en de ambities wat betreft omzetstijging en het doen van overnames zijn nog altijd groot. Worden die ambities waargemaakt en weet het bedrijf de komende tijd meer naamsbekendheid te genereren, dan is een flinke stijging in de Computable 100 nog mogelijk.
50 – Transfer Solutions
Vijf bedrijven komen de Computable 100 binnen in de top 50. Het in Leerdam gevestigde Transfer Solutions is de laatste binnenkomer, op nummer 50. De dienstverlener op het gebied van Oracle- en Java-technologie bestaat sinds 1995, maar maakt nu pas zijn debuut in de lijst van krachtigste ict-bedrijven. Het bedrijf claimt een van de grootste onafhankelijke totaalaanbieders in Nederland te zijn op dit gebied.
Vanaf de oprichting groeide Transfer Solutions van vijf naar meer dan 150 medewerkers. Dit zijn specialisten op het gebied van Consulting, Managed Services en Education. Uit het onderzoek naar de financiële gezondheid van bedrijven blijkt dat het goede cijfers laat zien: het staat in deze lijst op de 28e plaats. Ook in de imagolijst van favoriete zakenpartners wordt al een aardige score behaald. De vraag is of er voor een gespecialiseerd bedrijf nog veel ruimte is om grote bekendheid en daarmee samenhangend een goede score op het imago-onderzoek te genereren.