Bedrijven die op zoek zijn naar goede ict-professionals hebben het weer voor het uitzoeken. Tijdens de crisis proberen veel organisaties intern in die behoefte te voorzien. Goede ict'ers kijken evengoed kritisch naar hun werkgever en naar andere mogelijke werkplekken. Google is het meest geliefd, gevolgd door Microsoft, Apple en Cisco.
Gaan er snel betere tijden aanbreken, of zullen de komende tijd juist nog massaontslagen vallen? Niemand die die vraag met zekerheid kan beantwoorden. Zeker is dat het fenomeen bankzitter weer terug is van weggeweest en dat veel ict-bedrijven mensen hebben moeten ontslaan. Blijven zitten waar je zit, is dan misschien de beste strategie voor ict'ers. Misschien doen zich juist intern in de organisatie kansen voor.
Toch kan het nooit kwaad kritisch naar de eigen of naar andere organisaties te kijken. Waar willen ict-professionals het liefst werken? Net als vorig jaar staat Google op de eerste plaats in de lijst van favoriete werkgevers. IBM en Microsoft wisselen van plaats al liggen hun scores dicht bij elkaar. Het softwarebedrijf staat op nummer twee. De bedrijven in de top drie scoren nog vrij goed ten opzichte van Google, de nummer vier haalt maar net 35 procent van de score van de nummer één.
Flinke dalers
Die nummer vier is Apple. Vorig jaar steeg het bedrijf al flink in dit lijstje, dit jaar gaat het bedrijf dat naar Amsterdam verhuist weer vier plaatsen de goede kant op. Ook Cisco en Accenture stijgen flink in de lijst. Spectaculaire binnenkomers zien we hier niet: Siemens staat dit jaar op achttien, Surfnet op twintig.
De grootste daler bij de twintig beste werkgevers is Ordina, dat nog net de top twintig haalt. Ook HP boekt matige resultaten en staat nog maar krap in de top tien. De directe concurrenten van Ordina doen het ook minder goed dan vorig jaar: Capgemini zakt een plaats en staat op vijf. Atos Origin daalt van tien naar dertien en ook Logica moet drie plaatsen inleveren.
Google neemt nog mensen aan
Bij Google Nederland zijn een kleine honderd mensen werkzaam, vooral op het gebied van consultancy, sales en marketing. Twee jaar geleden gaf toenmalig directeur Benelux Marc Duindam al aan dat er wat hem betreft meer engineers in Nederland zouden moeten werken. Is daar inmiddels sprake van? ‘Er zijn er maar een paar meer dan in 2007. We zijn uiteindelijk in Nederland een sales-organisatie, maar we zouden er op den duur nog steeds graag meer aannemen', zegt Eric de Muinck Keizer van Google. ‘De ontwikkelaars zitten vooral in Mountain View, Australië en Zwitserland.' Google Nederland specialiseert zich wel steeds meer in verticals, dus bijvoorbeeld de reiswereld of de retail.'
Het innovatieve aspect komt volgens De Muinck Keizer nog steeds goed naar voren bij Google als werkgever. ‘Goed met mensen omgaan en creativiteit staan nog altijd hoog in het vaandel. En het goede nieuws is dat we nog steeds mensen aannemen en in de laatste moeilijke maanden geen mensen hoefden te laten gaan. Vooral met de Enterprise-organisatie willen we groeien. Dat onderdeel is wereldwijd nog niet zo groot, maar groeit wel sterk. Het karakter van de Nederlandse organisatie is niet veranderd en ik verwacht ook niet dat dat zal gebeuren.'
Ook in Nederland geldt nog altijd de regel dat werknemers zo'n twintig procent van hun tijd aan andere zaken dan hun specifieke functieomschrijving kunnen werken. ‘Soms gaan mensen van het Adwords-team kijken bij het onderdeel Enterprise en andersom. Dat leidt tot een frisse wind binnen de organisatie. Wanneer je eens bij een ander team aan de slag wilt, geef je dat aan bij je manager. Je wordt door je manager en de rest van de organisatie zo goed mogelijk ondersteund en tussentijds beoordeeld.'
Microsoft: flexplekken
Al jaren eindigt Microsoft hoog in lijsten van de populairste werkgevers. Ook in de Computable-imagolijst doet het softwarebedrijf het goed. Twee jaar geleden behaalde Microsoft de eerste plaats in de lijst van meest geliefde werkgevers, om vorig jaar twee plaatsen te dalen. Dit jaar is de opmars naar boven weer ingezet en staat Microsoft tweede, achter Google. ‘Misschien is er sprake van een trend', zegt Ineke Hoekman-Van Hassel, directeur HR bij Microsoft Nederland. ‘We scoren ook al jaren goed in de lijst van Great Places To Work, waar we dit jaar voor het eerst op nummer één staan.' Het verschil met laatstgenoemde lijst is dat daarin werknemers uitsluitend hun eigen werkgever beoordelen. ‘Dat ook mensen buiten Microsoft het bedrijf als potentiële werknemer waarderen, is mooi. Meer dan dertigduizend mensen zijn al komen kijken in het nieuwe kantoor. Het nieuwe werken wordt hier gefaciliteerd door de techniek, die ook overal aanwezig is, maar het zijn de mensen die centraal staan. Het belangrijkste daarbij is niet dat het flexplek-concept, maar dat we zijn ingericht naar activiteit. Zo kun je in een concentratieruimte een telefoongesprek voeren, in een vergaderruimte meetings houden en zijn er natuurlijk gewone werkplekken. Zelfs de directie heeft geen eigen werkplek. Wel wordt iedereen voorzien van de technische hulpmiddelen: een laptop met webcam en een smartphone, zodat iedereen kan werken waar en wanneer hij wil. Daarmee kunnen we op alle fronten effectiever werken, en daar leren we zelf ook nog dagelijks van. De targets en de werkdruk zijn niet minder geworden, maar voor de geboden flexibiliteit is wel veel waardering.'
Voor Microsoft geldt, net als voor veel andere grote ict-bedrijven, dat het een platte organisatie is. ‘Dat betekent dat persoonlijke groei voorop staat en dat carrièreontwikkeling niet per se omhoog gericht is, maar dat ook verbreding tal van doorgroeimogelijkheden biedt.'
De vestiging in Nederland heeft relatief weinig last gehad van het verlies aan arbeidsplaatsen. Ineke Hoekman-Van Hassel: ‘Ook onze klanten hebben het moeilijk, dus moeten we harder werken om hen te helpen. Ook moeten we twee keer naar de budgetten kijken, maar dat proces zie ik vooral als gezond en natuurlijk. Wat betreft groei zijn we stabiel gebleven. Dat wil niet zeggen dat er geen uitdagingen meer zijn. De participatie van vrouwen in de ict en dus ook bij ons is nog erg laag. Als straks weer een tekort aan goede werknemers dreigt, is dat een serieus probleem. Juist de ict-branche kan de flexibiliteit waar veel vrouwen om vragen bieden, zoals wij doen.'
Cisco vraagt feedback
In de Computable 100 stijgt Cisco dit jaar van de tiende naar de vierde plaats. Ook in de imagolijsten doet de netwerkleverancier het goed. Het bedrijf is de op vijf na meest geliefde werkgever, terwijl het vorig jaar in deze lijst met een twaalfde plaats genoegen moest nemen. De grotere zichtbaarheid van het bedrijf kan volgens Marc Nan, HR-manager van Cisco Nederland zeker hebben bijgedragen aan het imago als werkgever. Verder telt volgens hem het feit dat Cisco een breed portfolio aan producten en diensten heeft, dat niet vergelijkbaar is met dat van de concurrenten. Daarnaast weten medewerkers van Cisco dat ze serieus worden genomen. ‘We geven hen waardering voor hun werk en het vertrouwen dat we met ons bedrijf de goede richting op gaan. Zo zijn we heel open in onze communicatie over maatregelen die we moeten nemen vanwege de economisch zware tijden. Daarbij hebben we laten weten dat snijden in arbeidsplaatsen en salarissen het laatste is wat we zullen doen. Garanties kunnen we niet geven, maar we kunnen wel transparantie bieden. We kiezen voor andere oplossingen om kosten te besparen, zoals het niet langer gratis aanbieden van fruit en frisdrank. Dat lijken kleine zaken, maar ze zijn heel zichtbaar, zeker als dit op grote schaal wordt doorgevoerd.'
Cisco Nederland heeft vacatures, maar niet meer in de aantallen die het gewend was in tijden van groei met tientallen procenten per jaar. ‘De bedrijvigheid blijft natuurlijk doorgaan, maar we kijken nu nadrukkelijk naar de interne mobiliteit. In de tijden van grote groei moesten we bijna kunstgrepen uithalen om het juiste talent binnen te halen, nu kunnen we meer quality time besteden aan onze interne mensen. .'
Ondanks dat de technologie van Cisco het nieuwe werken gemakkelijker maakt, is het Amsterdamse kantoor ruim bemeten. ‘Er zijn niet meer werknemers dan werkplekken. Wel zien we dat ongeveer de helft van de werknemers op een gemiddelde dag mobiel is en op andere plaatsen werkt. Een aantal is een paar dagen per week op kantoor, sommige alleen voor meetings. Mensen plannen hun eigen projecten en delen hun eigen tijd in. Bij ons zul je dus nooit iemand horen vragen of hij twee uur vrij mag voor een tandartsbezoek.'
Het nieuwe werken houdt volgens Nan ook in dat werknemers via web 2.0-toepassingen feedback over de organisatie kunnen geven. ‘Iedereen kan thema's aanleveren en reageren, bijvoorbeeld over de vraag hoe we groener kunnen werken. In Europees verband is het forum Innovation Europe gelanceerd. In ruim drie maanden tijd hebben zich 1.600 gebruikers geregistreerd, die 160 ideeën aandroegen. Daaruit is een top drie samengesteld met ideeën om nieuwe business te genereren, waar Cisco serieus mee aan de slag gaat.'
Logica: imagoverslechtering
Van alle detacheerders/dienstverleners doet Capgemini de beste zaken, ook al daalde het, net als zijn directe concurrenten. Een daarvan, Logica, schrapte eerder dit jaar driehonderd banen en zou een aantal mensen in hun proeftijd hebben ontslagen. Ook in 2008 verdwenen al honderd arbeidsplaatsen. De negatieve berichtgeving was niet goed voor het imago als werkgever: een daling van drie plaatsen is het gevolg.
Vooral in de Benelux daalde de omzet en de winst in het eerste halfjaar van 2009. Dit was vooral het gevolg van een grote reorganisatie. Dalende ict-uitgaven en andere besparingen bij Nederlandse klanten zouden de oorzaak voor dalende omzetten zijn.
SURFnet: ruimte voor jong talent
Voorzichtig komt SURFnet dit jaar in de top twintig van geliefde werknemers binnen. De organisatie is een buitenbeentje vergeleken met de veelal grote ict-bedrijven die deze lijst domineren. Die laatste categorie heeft gemiddeld natuurlijk meer last van economisch zware tijden dan een organisatie zonder winstdoelstelling. Toch zullen ook de activiteiten van SURFnet bijdragen aan het goede imago als werkgever. Met ongeveer zeventig werknemers werkt de organisatie aan de ontwikkeling en exploitatie van innovatieve diensten voor het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Een OV-jaarkaart eerste klas, 36 vakantiedagen en een dertiende maand behoren tot de interessante arbeidsvoorwaarden voor werknemers.
SURFnet biedt met het Jong Talent-programma startende hbo'ers en wo'ers de kans twee jaar werkervaring op te doen. Daarbij worden ze op diverse afdelingen ingezet zodat ze brede ervaring op kunnen doen. Daarnaast volgen ze een opleidings- en begeleidingstraject.