De werkgroep ict Van de Tweede Kamer wil dat de volksvertegenwoordiging een adviseur krijgt op het gebied van ict. Dat schrijft de werkgroep in zijn eindrapportage. 'De Tweede Kamer heeft bijvoorbeeld een juridische afdeling die helpt bij het maken van wetsvoorstellen. Een ict-adviseur kan de Tweede Kamer helpen bij het beantwoorden van vragen over ict', zegt lid van de werkgroep Hero Brinkman.
De werkgroep denkt aan functie van veertig uur in de week. De werknemer krijgt twee taken: het screenen van kabinetsvoorstellen op ict-componenten en gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen. 'De adviseur kan bijvoorbeeld kijken naar aanbestedingen', zegt Brinkman.
Hij erkent dat veel leden van de Tweede Kamer weinig kennis hebben van ict. De politicus vindt dat ook niet noodzakelijk. 'Een lid van de Tweede Kamer moet veel weten op hoofdlijnen. Hij hoeft niet de diepte in te gaan. Als ik informatie nodig heb op het gebied van ict, dan heb ik een netwerk van deskundigen aan wie ik vragen kan stellen.' Een adviseur zou, volgens Brinkman, die rol kunnen vervullen voor Kamerleden zonder netwerk in de ict.
Aanbevelingen
De werkgroep deed meer aanbevelingen. Zo vinden zij dat ict-projecten getoetst moeten worden met de Gateway-methode. Ook moet de rapportage over ict-projecten die de minister van Binnenlandse Zaken naar de Tweede Kamer stuurt worden uitgebreid. Daarnaast vinden zij dat minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken verantwoordelijk moet worden voor de ict-projecten bij de overheid.
Waar kan ik solliciteren?
Screenen van ICT-voorstellen – reactie: Er is een groot verschil tussen een wet en ICT. Een wetsvoorstel is zodra de Staten Generaal het voorstel bekrachtigd materie op zich. Screening heeft zin omdat daarmee juridische onvolkomenheden kunnen worden voorkomen (b.v. strijdigheden met andere beginselen, wetten, verdragen, etc.), en de Kamer zeker weet wat de impact /interpretatieruimte van een wet is. Een voorstel tot ICT is nog geen materie op zich. Het is slechts het voorstel om iets (complexs) te gaan maken. Het voorstel screenen heeft beperkte nut, en het gevaar loert van (heel veel) papiervorming, c.q. gevoelsmatig in control, inhoudelijk een wasseneus. Beter kan de Kamer zich vooraf laten informeren over de te realiseren (tussen-)resultaten, en tot welke effecten deze tussenresultaten leiden, en tussentijds zich laten informeren dan wel de minister erom bevragen of al dan niet sprake is van het tijdig opleveren van de (tussen-)resultaten, en het al dan niet optreden van de beoogde effecten.
? Kamerlid hoeft niets te weten van ICT want hij/zij moet veel weten op hoofdlijnen ? reactie: met deze stellingsname plaats de Kamerlid zichzelf buiten spel. Eens dat Kamerlid op hoofdlijnen zaken moet weten, maar zodra het over ICT gaat moet hij organiseren dat hij op hoofdlijnen ge?nformeerd is over ICT.
? Gateway verplicht stellen – reactie: deze methode wordt succesvol geacht vanwege het vrijwillige / informele karakter, zodra het verplicht wordt gesteld is de kans dat het kind met het badwater wordt weggegooid.
Bottomline ? ICT vergt niet alleen aandacht bij het behandelen van het voorstel, maar ook veel aandacht tussentijds. De adviseur zou zich vooraf moet bezigen met de vraag of de tussenresultaten en de effecten helder beschreven zijn en of de getoonde ambitie enigszins re?el mag worden verondersteld , en hij zou tijdens het ICT-traject zijn vinger aan de pols moeten houden of hetgeen wat werd voorgespiegeld bij het voorstel ook wordt gerealiseerd. Bij gerede twijfel moet de adviseur het onderwerp op de politieke agenda kunnen (laten) plaatsen.