Voor de dagelijkse gang van zaken zijn veel bedrijven en ondernemers in het mkb-segment afhankelijk van een goed functionerend netwerk en internetverbinding. Op het gebied van disaster recovery-planning komt het netwerk er vaak maar karig vanaf. Naar mijn mening hoort iedere ondernemer te beschikken over een netwerk disaster recovery-plan, zodat hij of zij in ieder geval weet welke risico's men loopt en welke maatregelen er genomen zijn.
Bij het aanschaffen van servers wordt er nog wel gedacht aan een vorm van continuïteitsgarantie door middel van back-up en redundantie (raid 5 en dergelijke). Zaken als een dubbele voeding in een switch, redundante switches, reserveapparatuur op de plank of een back-upinternetverbinding kom je (zeker in het mkb) maar zelden tegen.
Maar ook zonder extra apparatuur moet naar mijn mening elk netwerk gedekt worden door een netwerk disaster recovery-plan. In een netwerk disaster recovery-plan moet beschreven staan welke risico's er zijn en maatregelen er genomen zijn om ervoor te zorgen dat de ondernemer zo snel mogelijk door kan werken als er zich een kleine of grote netwerkramp voordoet. De grootte van dit plan moet uiteraard in verhouding staan tot de grootte van het netwerk.
Een netwerk disaster recovery-plan beschrijft verschillende onderdelen: algemene informatie, lan, wan, netwerktoepassingen en procedures. In zijn meeste basale vorm bevat dit plan een netwerktekening, een lijst met kritische componenten, configuratie van deze componenten en contactgegevens van de leveranciers, zoals de internetprovider.
In de procedures moet beschreven worden hoe gehandeld moet worden als er zich een probleem voordoet. Dit is uiteraard afhankelijk van de specifieke situatie. Stel dat er vervangende apparatuur aanwezig is of snel leverbaar. Hiervan moet dan beschreven worden hoe deze ingezet moet worden. Denk hierbij aan de benodigde aanpassingen aan configuraties en mogelijk verlies aan functionaliteit of capaciteit op het netwerk. Ook het weer terugbrengen van het netwerk in de oorspronkelijke staat is het beschrijven waard.
Implementeer ook een proces waarin het plan wordt bijgewerkt als er nieuwe apparatuur wordt geplaatst of als de configuratie van apparatuur gewijzigd wordt. Daarmee voorkom je dat een kleine ramp uitdraait op een grote ramp. Niemand wil dat het plaatsen van de reservefirewall ervoor zorgt dat het alle pc's besmet worden met virussen.
Uiteraard valt er over dit onderwerp nog veel meer te zeggen (schrijven), dus ik hoop hiermee een discussie aan te wakkeren.
En zorg voor een hard-copy van dat plan, en niet enkel een e-copy 😉
Als beheerder loop ik eerder tegen het probleem aan dan alles wat bedacht wordt als recovery of rampenbestrijding geld kost.
In het het MKB mag ICT geen geld kosten totdat er een probleem zich voordoet. Reserve onderdelen zoals voedingen, netwerk- en VGA kaarten, muizen en toetsenborden is een must. Binnen een kwartier de meeste problemen opgelost. Echter meer wordt er niet uitgegeven aan rampenbestrijding. Soms een NAS server in het netwerk maar meer ook niet. De beheerders willen wel, maar de Directie niet.
De meeste beheerders hebben binnen het middelgrote MKB bedrijf een dubbelfunctie die het beheer naast hun dagelijkse functie hebben. Ze mogen niet te veel tijd spenderen aan het beheer. Er moet geld verdiend worden aan de handel.
Men cre?ert even een verbinding zodat bijv. een PC in het netwerk opgenomen kan worden en noteert dit niet.
Op een gegeven moment ontstaat er een kluwen aan netwerkkabels in een patchkast. Waarom noteren, het werkt toch, is meestal het antwoord.
De meeste kleine MKB bedrijven hebben geen server (dus ook geen beheerder), maar een stel PC’s voorzien van eigen printer en soms met elkaar in een netwerk. Een SQL database geshared op ??n van de PC’s waarvan andere PC’s gebruik van maken.
Alle veranderingen op de PC’s worden meestal uitgevoerd door externe bedrijven zoals toeleveranciers van software of handige kennissen van de eigenaar.
Na verloop van tijd zie je een puinhoop aan verzamelde software in diverse locaties op de PC’s. Niemand weet waarom het zo gekomen is.
Omdat er geen documentatie bijgehouden wordt.