Logica-ceo Wilbert Kieboom heeft zijn Computable Award voor CEO van het jaar opgedragen aan alle mensen in de ict-branche die geraakt worden door de crisis. De hoogste manager van Logica Nederland wilde de prijs niet persoonlijk opeisen. Hij vindt het gezien de huidige roerige tijden niet gepast om zijn naam te verbinden aan de prijs voor Ceo van het jaar. De dienstverlener ontsloeg de afgelopen periode honderden medewerkers.
Kieboom kon door familieomstandigheden niet aanwezig zijn bij de uitreiking van de prijs tijdens de Computable Awards. Joost Rueck, managing director strategic marketing en sales nam de award in ontvangst. Rueck las een door Kieboom geschreven speech voor. Daarin zei de ceo: ‘Ik wil deze award niet persoonlijk opeisen. Sterker nog, ik ben van mening dat deze award mij niet persoonlijk toekomt. In deze roerige tijden vind ik het ongepast dat één persoon in aanmerking komt voor een award die juist moet toekomen aan iedereen die de afgelopen jaren keihard heeft gewerkt om deze industrietak overeind te houden.'
Kieboom richtte zich indirect ook tot ontslagen medewerkers: ‘De omzetten staan zwaar onder druk en daarom heeft onze branche helaas duizenden mensen moeten ontslaan. Duizenden mensen, met evenveel gezinnen, die ondanks hun inzet en passie voor het vak de dupe zijn geworden van deze tijd. Gelukkig vinden sommigen ergens anders een nieuwe baan, maar dat gaat niet voor iedereen op.'
Kieboom droeg de prijs ook op aan zijn collega ceo's die in roerige tijden moeilijke beslissingen moeten nemen.
Ontslagen Logica
Logica Nederland schrapte deze zomer drienhonderd banen na tegenvallende resultaten. Ook ontsloeg het bedrijf een onbekend aantal medewerkers in hun proeftijd. Kieboom zei kort na zijn aantreden bij Logica dat hij niet benoemd is om een sanering door te voeren en geen mensen zou ontslaan.
Veel werknemers die langere tijd bij een klant welliswaar goed werk verrichten, hebben geen hele hechte band met Logica. De term “one Logica” is voor hen in dat geval ook weinigzeggend, op de werkvloer gaat het uiteindelijk om het individu.
Het beeld wat je vervolgens als ingezette werknemer van Logica krijgt is verwarrend. Ondanks dat open en transparant handelen een van de speerpunten zou moeten zijn van de organisatie, moeten eigen werknemers via de media vernemen dat collega’s in de proeftijd geen verlenging krijgen aangeboden.
Cursussen worden stopgezet, salarissen worden bevroren, door reorganisaties krijgen managers grotere teams, met als gevolg dat het directe contact met het bedrijf nog verder afneemt.
Doordat het aanbod beperkt is, kunnen mensen niet altijd ingezet worden op opdrachten die goed matchen.
In plaats van te innoveren en visie te tonen in een periode van tegenwind, schiet het beleid in een saneringsreflex.
Voor mijzelf heeft dit uiteindelijk de doorslag gegeven om over te stappen na er overigens een lange tijd met plezier gewerkt te hebben.
Ik ben ook zo’n crisisslachtoffer van Logica. Maar dan wel uit Belgie. Het gaat er daar helemaal hetzelfde aan toe als in Nederland, als ik het zo zie. Ben in de maand mei ontslagen en ben nog steeds aan het onderhandelen over de ontslagvergoeding waarbij ik sowieso de verliezer ben. We zijn met tien tegelijk ontslagen. We hadden bijna allemaal meer dan tien jaren dienst. ’t Is dan toch niet dat ze niet genoeg aan ons verdienden, he.