Het leek lange tijd een ver-van-uw-bed-show. Aan de rand van het zwembad of achter de barbecue kwamen de waarschuwingen voor een wereldwijde pandemie niet echt binnen. Nu de herfst zijn intrede doet, en het aantal griepgevallen gestaag begint te stijgen, voelt dat net even anders.
Als de Mexicaanse griep daadwerkelijk 30 procent van de bevolking treft, dan zal ieder bedrijf dat aan den lijve voelen. Als telecomreseller hebt u echter een belangrijk wapen in handen om deze snelle verspreiding van het griepvirus tegen te gaan. Die remedie heet ‘thuiswerken’, en u kunt erin voorzien. Redder des vaderlands, stelt u zich eens voor…
Wij voerden een korte telefonische enquête uit onder tientallen bedrijven over de voorbereidingen die zij treffen om de griep het hoofd te bieden. Meer dan de helft geeft aan dat zij thuiswerken als een goede oplossing zien om de schade van uitval te beperken. Effectiever dan vaak je handen wassen en beter uitvoerbaar dan niet meer zoenen. Nu pretenderen we hiermee geen revolutionaire wetenschappelijke doorbraak, maar het geeft wel stof tot nadenken. Wanneer kwakkelende medewerkers de juiste middelen in handen krijgen om vanuit huis te werken, zijn zij in ieder geval deels productief, terwijl hun collega’s niet besmet raken.
Als dit najaar niet alleen de bladeren, maar ook de eerste griepslachtoffers gaan vallen, kunt u er dus maar beter klaar voor zijn. Er bestaat immers een reële kans dat een groeiend aantal klanten een beroep op u zal doen om versneld een volwaardige thuiswerkoplossing te creëren. Unified communications biedt daartoe alle mogelijkheden, maar dan moet u zulke oplossingen wel snel kunnen uitrollen. De griep grijpt in een rap tempo om zich heen en uw klanten willen die ontwikkeling het liefst vandaag nog voor zijn. De vraag is of uw organisatie daarop voorbereid is.
Die snelheid kan een lastig knelpunt zijn. Unified communications behelst immers heel wat meer dan het aansluiten van een traditionele telefoniecentrale. Het vergt kennis en kunde en een nieuwe kijk op werken. Als u zelf (nog) niet hebt geïnvesteerd in de technische knowhow die met dit innovatieve platform gepaard gaat, haalt u het virus nooit meer in. Wilt u uw klanten toch geen ‘nee’ verkopen, dan is het zinnig om nu al de alternatieven te onderzoeken. Er zijn bijvoorbeeld kant-en-klare uc-oplossingen op de markt die in minder dan een dag geïmplementeerd kunnen worden. Daarmee kunt u de griep én uw concurrentie een gevoelige slag toebrengen. Zelfs op halve kracht.
Lucas Wensing, Startready