Ik wilde vroeger altijd bij ‘Kinderen voor Kinderen'. Niet omdat ik van zingen hield, maar omdat ik ook zo graag rijke ouders wou hebben. Dat kwam door het zinnetje: Kinderen voor kinderen, een kind is hier zo rijk. En dat klopte, want het waren voornamelijk Gooise kinderen die dat zongen.
Ik moest hier aan denken toen ik afgelopen week het programma Nova College Tour zag met daarin als gast Steve Ballmer van Microsoft. Ze lieten hier een filmpje zien waar hij tijdens een bijeenkomst al schreeuwend roept: I love this company! Als ik een geschat vermogen van 11 miljard had dan zou ik dat ook roepen. Maar wat een dwaas zoals hij daar op het podium tekeer ging. Een beetje eng zelfs. Zodra hij een snorretje laat groeien moeten ze ‘m uit voorzorg oppakken, vind ik.
Ik vroeg me ook af, als je vader elf miljard dollar op de bankrekening heeft, hoeveel zakgeld zou je dan krijgen? Hoeveel zakgeld zijn kinderen kregen vertelde Ballmer niet in de uitzending, maar hij vertelde wel dat zijn kinderen het niet in hun hoofd moesten halen om voor hun zakgeld een iPod of iets van Google te kopen. Overigens heeft Steve Ballmer ook liever niet dat wij iets van Apple en Google kopen. En de mensen van Apple en Google hebben op hun beurt weer liever niet dat wij iets van Microsoft kopen.
iPod
In de uitzending werd aan het publiek gevraagd wie een iPod had. Bijna iedereen in het publiek stak zijn hand op. Waarop Steve Ballmer vroeg en wie gebruikt Windows? Dezelfde handen gingen omhoog. Oftewel de klanten van deze bedrijven gebruiken de producten van deze leveranciers gewoon door elkaar.
Wij gaan voor de klant, zei Steve Ballmer. Nee Steve, jij gaat voor marktaandeel dat is heel iets anders!
Wat is het toch dat grote bedrijven vooral gaan voor marktaandeel? Maak producten voor klanten waar ze iets aan hebben en gooi de boel open.
Overigens krijgt mijn oudste dochter ook al zakgeld en daar koopt ze gewoon snoep voor. Wat moet een kind van vier ook met Windows 7.
Apple doet het om de werleld beter te maken?
Snoep verstandig, eet een apple.
“Zodra hij een snorretje laat groeien moeten ze hem uit voorzorg oppakken, vind ik.”
??
Zou het niet eerder andersom zijn denk je? Dat Ballmer door zn onuitputtelijke enthousiasme en inzet (‘I love this company!’) het tot CEO van Microsoft en de daarbij behorende dikke bankrekening heeft geschopt?
Deze bedoel je?
http://www.youtube.com/watch?v=c3XdOl5YtLg&feature=related
Als je geen producten of diensten levert waar klanten om zitten te springen, denk ik dat je het niet eens redt tot 1% van wat Steve naar schatting bezit.
Steve begon met Windows 1.0: http://www.youtube.com/watch?v=tGvHNNOLnCk
en van daaruit is hij verder gegaan.
Fantastisch wat iemand met het evangeliseren van het geloof in zijn eigen product uiteindelijk kunt bereiken, en dat al zo lang!
Wat mij verontrust, is dat er communicatie, marketing en sales specialisten zijn zonder snorretje die dit niet zien, eng voor de bedrijven waar ze werken.