Het college van Burgemeester en Wethouders en de ambtelijke top van Rotterdam heeft geen grip op de ict van de gemeente. Zij hebben geen zicht op de samenhang tussen ict-projecten en de realisatie ervan binnen planning en het budget van 54 miljoen euro. Dit stelt de Rekenkamer Rotterdam in het rapport 'Foutmelding in beeld'. De rekenkamer concludeert verder dat het aanstellen van een chief information officer vooralsnog een wassen neus is. De cio – de in september aangestelde Hans Nijman – heeft te weinig bevoegdheden om beleid af te dwingen. Het college herkent zich niet in deze conclusies.
De Rotterdamse Rekenkamer stelt vast dat het college en de ambtelijke top de afgelopen jaren aan de zijlijn stonden van de ict-ontwikkelingen. Een van de belangrijkste conclusies uit het rapport ‘Foutmelding in beeld' is dat zij geen waarborgen hebben ingebouwd om grote gemeentebrede projecten binnen budget en planning af te ronden. Rollen en verantwoordelijkheden zijn niet duidelijk en er vindt geen goede aansturing van de projecten plaats. Het college houdt geen grip op de samenhang tussen de verschillende projecten en op de relatie met de strategische doelstellingen van de gemeente. Onafhankelijk toezicht op de uitvoering van ict-beleid en -projecten ontbreekt en de betrouwbaarheid van informatie wordt niet getoetst.
De rekenkamer concludeert verder dat de uitvoering van de ict-projecten niet vlekkeloos verloopt. Bij de start ervan ontbreekt het vaak aan informatie over risico's, verwachte kosten en baten en alternatieven. Ook beschikt de projectorganisatie vaak niet over de nodige kennis of beheersinstrumenten. Mogelijke gevolgen, aldus de gemeentelijke waakhond, zijn een grote mate van afhankelijkheid van automatiseringsbedrijven, het overschrijden van planningen en/of kosten van projecten en het opleveren van matige systemen.
IT-directeur
De gemeente erkent de tekortkomingen en is een verbetertraject gestart met als belangrijkste verbetering het aanstellen van een chief information officer (CIO). Afgelopen september benoemde zij Hans Nijman, werkzaam als ict-manager bij de Gemeentewerken Rotterdam, tot cio. Nijman is op directieniveau verantwoordelijk voor informatiemanagement en het opdrachtgeverschap voor alle gemeentebrede ict. Hij krijgt daarbij de beschikking over een nieuw in te richten programmabureau
Dit traject is volgens de Rotterdamse Rekenkamer echter niet toereikend. Nog steeds worden college en ambtelijke top niet actief betrokken bij automatiseringszaken. Ook de knelpunten in de projectuitvoering worden nog niet aangepakt. De cio kan heeft te weinig beslissingsbevoegdheden om hun betrokkenheid af te dwingen, laat staan dat zijn positie garanties biedt voor het gemeentebreed opleggen van ict-beleidspunten. De beheersing van kosten en kwaliteit van ict projecten is hierdoor nog niet gewaarborgd, vindt de rekenkamer. Het college zegt zich niet te herkennen in de conclusie dat zij en de ambtelijke top het grote belang van ict niet onderkennen en dat het ingezette verbetertraject te smal is. Zij belooft wel de aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen.
Overschrijdingen
Volgens het rapport van Rotterdamse Rekenkamer zou de gemeente over een ict-budget van 54 miljoen euro beschikken. Vorig jaar besteedde Rotterdam echter 86 miljoen euro aan ict en in 2007 76 miljoen. De Socialistische Partij in Rotterdam gelooft dat open source software een oplossing is voor de talloze budgetoverschrijdingen. De SP maakt zich kwaad over een project waarbij de afdelingen personeelszaken en financiën standaard Oracle-software gaan gebruiken. Deze invoering zou de gemeente 26 miljoen euro kosten.
Onderzoek
De gemeenteraad van Rotterdam vroeg de gemeentelijke rekenkamer in juli 2008 onderzoek te doen naar de ict-bestedingen en de wijze waarop de gemeente de politieke en ambtelijke aansturing en beheersing van gemeentebrede ict-projecten heeft geregeld. De Rotterdamse Rekenkamer maakte hierbij gebruik van de governance-methodiek die de Algemene Rekenkamer in 2006 voor de rijksoverheid heeft ontwikkeld en van het ict-inrichtingsraamwerk Cobit (Control Objectives for Information and related Technology).
Het onderzoek van de Rotterdamse Rekenkamer legt de huishouding van ict-projecten van de gemeente Rotterdam bloot.
Ik zou graag eens een onderzoek willen tegenkomen waarin van zowel de top25 overheidsorganisaties en bedrijven de stand-van-zaken rondom ict-projecten objectief wordt weergegeven.
Ik durf een gokje te wagen dat er in vrijwel elke van deze organisaties wat hapert aan hun huishouding van ict-projecten. Dit gegeven te weten kan ertoe leiden dat er initiatieven worden ontplooid om dergelijke problemen met ict-projecten afdoende te verhelpen.
Dergelijke onderzoeken zouden o.a. door vakverenigingen als PMI en IPMA.NL opgepakt kunnen worden en zodoende zou de uitkomst er toe kunnen leiden dat enerzijds de PM-Methoden dan wel de Body-of-Knowledge worden verbeterd.
Kortom, zo’n onderzoeksrapport kan vertaald worden naar algemeen belang voor vele organisaties en bedrijven die zich met ict-projecten zullen bezighouden.
@Johny: PMI en IPMA gaan hier niets aan bijdragen. Als de middelen niet gebruikt worden, dan gaan deze instanties geen toegevoegde waarde leveren.
De mensen die deelnemen in projecten (incl. projectmanagers) moeten deze middelen gebruiken om het proces te controleren en te sturen. Deze punten liggen ten grondslag aan het huidige falen projecten binnen de Gemeente Rotterdam.
Overigens jou bijdrage aan de Gemeente Rotterdam heeft dus ook niet geholpen om het probleem te verhelpen, dus bespaar me je adviezen.
Het probleem ligt bij de mensen en niet bij de middelen.
@JustPassingBy
Voor het eerst kom ik een levend persoon tegen met zo’n naam. Veelal zijn het mensen die omwille van een verborgen agenda hun werkelijke identiteit schuilhouden. En, daar heb ik nu echt genoeg van en wordt er zelf misselijk van.
Mijn advies aan jou is als volgt: de adviezen zijn niet aan jou gericht, maar aan professionals die weten waarover ze het hebben in ons vakgebied. Bespaar me de moeite, en reageer voortaan niet op zaken die je geenszins aangaan. Het staat je niet want je maakt je gewoon belachelijk voor een openbaar publiek.
@Johny
Op de inhoud wil ik even niet ingaan. Dit omdat volgens mij het van een dergelijke afstand zeer moeilijk te bepalen is wat de problematiek is. Maar gezien je wijze van adviseren en andere meningen van commentaar voorzien vrees, ik dat jij niet degene bent die het probleem op kan lossen. Met een dergelijk houding kun je nooit voldoende middelen of gemotiveerde mensen mobiliseren om welk probleem dan ook op te lossen. Dus probeer dat vooral niet in mijn stad!!
@Allen die zich anoniem op deze nieuwssite in dit bericht manifesteren.
Dit is mijn allerlaatste bericht, want het heeft geen zin met anonieme deelnemers van gedachten te wisselen. De grondbeginselen van deugdelijk en beschaafd argumenteren en discussieren worden in grote mate geschonden.
Daarentegen is het mij veel aan gelegen voor overheidsorganisaties, zoals de gemeente Rotterdam, een rol van betekenis te vervullen, waar nodig en wederzijds gewenst. Dit, ongeacht de kleine minderheid van enkele dwarsliggers die zich hier manifesteren. De wereld van de gemeente Rotterdam is echter veel groter (20.000 FTE’s) en interessanter dan dit gedoe.
En in mijn zakelijke leven hou ik me altijd alleen met zinvolle en interessante zaken bezig. Niets meer en niets minder. Zo dat was het! Of, This is IT!
Johny, het gaat om de validiteit van de argumenten van de discussie m.b.t. het onderwerp, en niet om namen, niet om het aantal ingezonden woorden, niet om acquisitie of open sollicitatie en ook niet om beoordelingen van mensen die elkaar vaak alleen van elkaars reacties kennen.
@Johny
Ik hoef en wil niet overal mijn naam prijs geven, omdat ik ook wel eens gewoon anoniem ergens een reactie wil plaatsen. Van een dubbele agenda is in mijn geval geen sprake.
Ik geloof best dat jouw adviezen goed bedoeld zijn, maar gezien jouw historie bij het concern Rotterdam (bron: LinkedIN) komt het enigszins hypocriet over om hier adviezen te spuien terwijl jij daar 12 jaar op een positie hebt gezeten waar je de mogelijkheid hebt gehad om daar verandering in te brengen. Dat is je schijnbaar niet gelukt.
En FYI: ik ben een professional die weet waar hij het over heeft en zeker in het vakgebied projectmanagement.
JustPassingBy, Johny heeft als projectmedewerker en (applicatie)beheerder bij de gemeente echt geen kans gehad om jarenlang het Rotterdamse beleid te beinvloeden. Dit in tegenstelling tot Hans Nijman, die jarenlang het centrale beleid mocht bepalen en de concernbrede projecten mocht leiden.
@John: In die functies heb je inderdaad weinig mogelijkheden om iets te doen. Zijn profiel op LinkedIn doet echter anders vermoeden. Overigens heb ik niks tegen de persoon Johny, maar wel tegen personen die zo met zichzelf te koop lopen.
Over Hans: Misschien heeft Hans voor zijn tijd bij Gemeentewerken deze mogelijkheden gehad, maar bij Gemeentewerken is dit niet het geval geweest. Het beleid werd daar niet bepaald.
Ik hoop dat hij in zijn nieuwe rol deze mogelijkheden wel benut (als hij het mandaat krijgt). Ik denk namelijk dat hij wel de persoon is die zaken in beweging kan krijgen.
JustPassingBy, Hans Nijman heeft – met zijn team – op het stadhuis jarenlang het ICT-beleid voor het concern mogen ontwikkelen en centrale projecten geleid. Dat was voor zijn uitstapje naar Gemeentewerken.