De videowebsite YouTube speelt ruim een miljard filmpjes per dag af. Dat heeft Chad Hurley, de ceo van het dochterbedrijf van Google, geblogd.
Volgens eigen statistieken spelen er per uur 42 miljoen filmpjes, wat neerkomt op 700.000 per minuut. De vraag naar langere en onverkorte content, betekent dat YouTube meer films en tv-producties vertoont en werk maakt van hogere beeldkwaliteit en meer tools voor inhoud- en reclameleveranciers. "Meer gebruikers die video’s posten willen van hun hobby ook een echte zakelijke activiteit maken", aldus Hurley.
Google kocht YouTube drie jaar geleden voor 1,65 miljard dollar. Toen zorgde de site dagelijks voor zo’n 100 miljoen streams. Maar de internetreus werkt vandaag nog altijd aan de rendabiliteit van YouTube. Analisten schreven eerder dit jaar dat Google bijna een half miljard dollar verlies zou lijden. Google zegt zelf dat de kosten helemaal niet zo hoog liggen en dat YouTube ‘binnenkort’ winst zal maken. Google-ceo Eric Schmidt gaf onlangs wel toe dat zijn bedrijf eigen een miljard dollar teveel betaalde voor de videowebsite. Ook is er nog altijd de rechtszaak tegen mediaconcern Viacom, dat een miljard dollar blijft eisen van Google voor het grootschalige schenden van de auteursrechten.