Acer heeft de EMEA-regio onderverdeeld in zeven regio’s die beheerd worden door Regional Directors die rapporteren aan Walter Deppeler, Vicer-President van Acer Emea.
Het is niet eenvoudig geweest voor bedrijven – en nog altijd is het niet eenvoudig – om hun concurrentievoordeel te behouden in een context van een economische/financiële crisis die als een donkere wolk boven de internationale markten blijft hangen.
Ten einde het hoofd te bieden aan zulke moeilijke perioden, dienen de bedrijven resolute acties te ondernemen die gesteund worden door een sterke winnermentaliteit: het behouden van aanzienlijke investeringen in het onderzoek en de ontwikkeling van vernieuwende producten die werkelijk functioneel zijn inzake het voldoen aan de gebruikersbehoeften. Het optimaliseren van interne processen, het elimineren van dubbele, of te complexe procedures en het vereenvoudigen van communicaties met de klanten zijn een aantal van de prioriteiten die overwogen dienen te worden.
Doelstelling: het behouden en verbeteren van de groeitempo’s van de omzet en het marktaandeel en het verbeteren van de procesdoeltreffendheid.
Focus: vereenvoudigen van procedures ten behoeve van de klanten.
Deze twee eenvoudige en toch fundamentele elementen lagen aan de basis van sommige veranderingen in de EMEA-structuur (Europa, Midden-Oosten & Afrika) van Acer dat altijd het stroomlijnen en de doeltreffendheid van haar eigen organisatie nastreefde. Prioriteiten gaven aan een geografische en channel strategische aanpak veeleer dan een segmentatie door productgerichte afdelingen.
Acer heeft daarom de EMEA-regio onderverdeeld in zeven regio’s die beheerd worden door Regional Directors die rapporteren aan Walter Deppeler, Vicer-President van Acer Emea.
"Acer bewijst nogmaals dat het geen bedrijf is dat verankerd is in onbuigzame procedures en processen: in tegendeel, we zijn altijd in staat om te gaan met een reeks scenario’s dankzij onze flexibiliteit. Deze nieuwe organisatie structuur zal klanten en dus onze eindgebruikers introduceren in een receptieve en sensitieve omgeving", verklaart Walter Deppeler.
Frankrijk, Spanje, en Portugal zullen Pieter Ickx aan het roer hebben. Gevraagd om markten te beheren die op bepaalde manieren zeer verscheiden zijn. Ickx heeft een aanzienlijke internationale ervaring opgebouwd op de IT-markt en in het bijzonder in de EMEA-regio in de loop van zijn carrière en zijn vakkennis bevestigt inzake het coördineren van belangrijke merknamen. Frankrijk, in het bijzonder, is nu onder Daniel Trachino die de positie van Country Manager bekleedt.
Benelux, Italië en Griekenland vallen onder het beheer van Luca Rossi, wiens recente ervaringen met IT-leiders zijn veelzijdige beheerkennis gedemonstreerd hebben op markten met verschillende channel structuren en diversen gebruikersbehoeften.
GB en de Noord-Europese regio’s zijn in de bekwame handen van Semmy Levit die na zijn initiële periode in de Italiaanse afdeling en 3 jaar in de Londense afdeling als Country Manager, gevraagd werd om deze belangrijke internationale rol te vervullen. Alessio Villa, die al lang in dienst is en een uitgebreide ervaring bezit op het vlak van internationale markten, wordt de Country Manager van Zweden.
Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Tsjechië en Hongarije zullen onder de leiding blijven van Stefan Engel die aan het hoofd van het bedrijf staat sinds 2003 en belangrijke successen boekte en leidende posities bekleedde in tal van landen in deze regio.
Rusland, de Oekraïne en de landen van de voormalige USSR, worden geleid door Gleb Mishin, een jonge manager met veel talent die Acer naar de top van een enorme markt zoals Rusland kan voeren.
Turkije en Polen werden geïdentificeerd als de meest veelbelovende opkomende markten en werden toevertrouwd aan Giuseppe Mastandrea, een oudgediende bij Acer met ervaring op het vlak van de internationale sectoren die een diep inzicht kan bieden inzake het beheer van opkomende markten.
Het Midden-Oosten en Zuid-Afrika zullen verder geleid blijven door Krishna Murthy om de continuïteit te verzekeren van de uitstekende resultaten die tot nu toe behaald werden.
***
Maar als het geografische aspect zo belangrijk is om een bedrijf efficiënt te beheren, dan is het tevens belangrijk om te weten hoe om te gaan met de verschillende types channel die voor Acer altijd de exclusieve marketingmethode van haar eigen producten is geweest.
Acer heeft vier markt segmenten geïdentificeerd: retail, distributie, het opkomend fenomeen van winkels geassocieerd met Telco en de educatieve sector die in alle landen steeds belangrijker wordt.
In deze context zal Simon Turner zijn uitgebreide ervaring in de retail markt inbrengen, Semmy Levit zal zijn rol als Regional Director combineren met deze van Distribution Manager, Emanuele Accolla zal de Educatieve sector voor zijn rekening nemen en Massimo D’Angelo zal verantwoordelijk zijn voor de regionale Telco-markt.
De identificatie van dit nieuwe segment, de Telco-bedrijven, geeft aan hoe sterk Acer gericht is op het ontwikkelen van geïntegreerde mobiele oplossingen waarop gebruikers meer en meer vertrouwen om technologie altijd en overal te benutten.
"Een globaal bedrijf zijn, betekent vooral een organisatorische structuur bezitten die gelijke tred kan behouden met het groeiende marktconcurrentievermogen en altijd de behoeften van de steeds meer veeleisende gebruikers kan invullen" besluit Deppeler."We moeten dus in staat zijn om te rekenen op een dynamische structuur die gestroomlijnd, flexibel en doeltreffend is en bestaat uit veelzijdige personen met een uitgebreide ervaring.