In de jaren 1990 als startup begonnen heeft het Amerikaanse Informatica Corporation zich omhooggewerkt als specialist in data-integratiesoftware. Datakwaliteit is het stokpaardje van het bedrijf. Informatica stelt dat veel bedrijven in de problemen komen door vervuilde bestanden. Charles Race, directeur van de regio Noord-Europa, noemt de Nederlandse ziekenhuizen een risicogroep.
Een sprekend voorbeeld van de activiteiten van Informatica is een recente order van het ministerie van Defensie. Die zet Informatica Powercenter en Informatica Data Quality in om de data uit zo’n zeventig legacysystemen automatisch te schonen, te ontdubbelen en te verrijken. Deze bewerking is nodig om in de latere data-integratiefase met een SAP-oplossing de complexiteit te verminderen en tijd te besparen.
De gemeente Maastricht zet het data-integratieplatform van Informatica in om de kwaliteit van een aantal bronsystemen voor de basisregistraties te verhogen en het inzicht in de WMO-aanvragen te verbeteren (krijgen burgers de zorg waarvoor ze geïndiceerd zijn?). Volgens Charles Race, vice president Informatica voor de regio Noord-Europa, beschikken de beleidsmakers van de gemeente voortaan over accurate en actuele gegevens over burgers, gebouwen en aanvragen.
Schone databestanden
Race benadrukt het grote belang van schone databestanden. Natuurlijk, hij preekt voor eigen parochie, maar grote veranderingsprocessen, productlanceringen, megafusies, het afstoten van onderdelen (en het splitsen van de ict) of audittrajecten zijn haast niet te doen als de informatiehuishouding niet op orde is en data falen. Wie niet over goede data beschikt, raakt klanten kwijt of kan klanten niet goed ondersteunen. Hij wijst op het voorbeeld van een telecombedrijf dat volgens de databestanden meer klanten had dan het aantal inwoners in het land. Of financiële concerns die grote moeite om hun data te presteren met het oog op de Basel II-wetgeving en de roep om transparantie.
Ook noemt Race de Nederlandse ziekenhuizen. Die weten volgens hem weten vaak niet dat ze grote problemen op het gebied van datakwaliteit hebben, stelt Race. Die hebben zo’n driehonderd tot vierhonderd verschillende systemen in gebruik die samen miljoenen records hebben. ‘Koppelingen tussen de systemen zijn vaak handmatig aangelegd, en wanneer er in het ene systeem iets verandert worden de wijzigingen niet automatisch doorgevoerd in andere relevante systemen. Dat resulteert in niet-consistente, dubbele en gebrekkige informatie over patiënten.’
Vlaggenschip
De directeur Informatica Noord-Europa spreekt in dit verband liever van informatiemanagement dan van datamanagement. ‘Het gaat verder dan het beheren van gegevens. Het draait om de vraag hoe je de essentiële informatie uit een bulk gegevens haalt. Dan praat je niet alleen over de traditionele applicaties, maar ook om e-mailbestanden of on demand software. Databeheer met toegevoegde waarde, noem ik dat. En dat verkoopt.’
Klanten van Informatica komen met name uit de overheid, de gezondheidszorg, het financiële wezen, de nutssector en de telecom . Informatica PowerCenter is het vlaggenschip van het productaanbod. Met dit platformonafhankelijk data-integratiepakket kunnen gefragmenteerde gegevens uit diverse systemen bij elkaar worden verzameld, bewerkt, geanalyseerd en gepresenteerd. Het product bevat ook bi-functionaliteit, gridcomputing-ondersteuning en datamapping. Recent lanceerde Informatica een PowerCenter Cloud Edition die draait op Amazon EC2. De software stelt gebruikers in staat via een webbrowser data in de cloud of in ‘software as a service’-producten ophalen, integreren en bewerken en te beheren op Amazon EC2.
Charles Race
Charles Race studeerde computerwetenschappen aan de University of York (1990-1993). Daarna begon hij zijn loopbaan als software-ontwerper bij Rolls Royce Industrial Power. Vervolgens werkte hij bij Philips (projectmanager) en Hummingbird (business development). Begin 2005 stapte hij over naar Informatica. AcquisitiesTraditioneel heet deze softwareactiviteit ETL (Extraction, Transformation, Loading).Volgens Race heeft zijn bedrijf tegen dit product allerlei aanvullende producten en diensten aangehangen. De afgelopen jaren pleegde Informatica daarvoor allerlei acquisities voor ondermeer tools voor data-analyse (Influence Software, 1999), datakwaliteit (Similarity Systems, 2006) en identiteitsbeheer (Identity Systems, 2008). In 2009 staan er al drie overnames op het conto van het bedrijf: Applimation (oplossing voor ilm: information lifecycle management), Address Doctor (adresvalidatie-technology) en Agent Logic (beheersoftware voor complexe datastromen).
Race: ‘We willen niet slechts software leveren maar op een hoog niveau met klanten praten over data-integratie en -beheer en het belang van datakwaliteit. Dan moet je als leverancier wel een breed productenpallet kunnen bieden. Kijk, er zijn leveranciers die ook data-integratie-producten en -diensten leveren. Maar wij bieden het als een geïntegreerd geheel aan. Dát is wat we doen, maar als we het niet goed doen zijn we ook direct ‘out of business’. Hij zegt dat Informatica nog niet uitgekocht is. ‘Er zijn nog witte vlekken, bijvoorbeeld rond archivering.’
In de wielen
In 2001 opende Informatica een eigen vestiging in Nederland en België door zijn softwaredistributeur syn-T-sys over te nemen. ‘Een eigen kantoor wekt sneller het vertrouwen van klanten’, zegt Race. Toch komt circa de helft van de omzet binnen via een groot netwerk van partners (adviseurs, systeemintegratoren, infrastructuurdienstverleners). Onder leiding van topman Sohaib Abbasi (ex-Oracle) wil het bedrijf meer inkomsten buiten de de thuismarkt in de VS halen. Een van de acties dit jaar was de stroomlijning van de Europese organisatie, waarbij regio’s zijn samengevoegd om de verkoopkracht te bundelen. Sinds juni valt de Benelux binnen Informatica Noord-Europa en dus onder Race’s verantwoordelijkheid. Race: ‘Het doel van de herstructurering is om zelf meer software te verkopen zonder onze partners in de wielen te rijden.’
Cijfers
De Indiase ondernemers Gaurav Dhillon en Diaz Nesamoney, die elkaar kenden van Unisys, richtten in 1993 Informatica op, een periode waarin de ict-sector langzaam herstelde van een beursdip. Het (in het begin) aanbieden van ondersteunend software voor datawarehouses sloeg aan. Inmiddels bedient het softwarebedrijf 3700 klanten met 1600 medewerkers. Het hoofdkwartier bevindt zich in Silicon Valley (Redwood City, California). Informatica boekte in 2008 een omzet van 455,7 miljoen dollar
In Nederland bevindt het kantoor zich in Nieuwegein. Deze vestiging fungeert tevens als Europees hoofdkantoor. Uit gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt dat Informatica Nederland in 2007 een omzet van 64 miljoen euro realilseerde met een winst van 1,8 miljoen (met zo’n twintig medewerkers). Er zijn zo’n honderdtwintig lokale klanten, waaronder KPN, Rabobank, Ahold, Schuitema, ING en IB Groep.