Dagelijks kunnen we weer lezen over geplande en mislukt fusies en overnames. De verkoop van een stukje ABN Amro ging begin oktober niet door omdat het niet los te knippen was. Sperwer aast op Super de Boer en verkoopt bij succes direct een flink aantal winkels door. Architecten moeten af van het idee dat bedrijven eenheden zijn die aan elkaar gekoppeld blijven voor de eeuwigheid. Ze moeten architecturen gaan onwikkelen die bijdragen aan de verkoopbaarheid en integreerbaarheid van bedrijfsonderdelen.
Elke dag hebben we een nieuwe aflevering van de nieuwste Nederlandse soap, wat gebeurt er met Super de Boer? Voor wie het boek 'De Prooi' over de ondergang van ABN Amro heeft gelezen is duidelijk dat overnames vooral gaan over de vraag 'wie wordt de baas van de raad van bestuur en wie van de raad van commissarisen?'. Verder gaat het natuurlijk over het verregaand negeren van ict. Nou, dat is niet helemaal waar, ict moet wel even een kleine 50 procent van de baten laten zien.
Als je dan even nadenkt, over hoe dat gaat dat nou met die winkels, dan slaat je de schrik om het lijf. Eerst ben je als winkel aangesloten op de logistieke keten van Super de Boer, 's avonds ga je dicht en de volgende dag wordt je bevoorraad door Sperwer of Albert Heijn. Of je verliest een dag omzet, wat in de centjesbusiness die retail nu eenmaal is, echt niet kan. Je kassa-informatie gaat niet meer naar de oude eigenaar maar naar de nieuwe en dat gaat allemaal vlekkeloos, zonder lege schappen, zonder lege geldlades en met behoud van tevreden klanten.
Laten we maar hopen dat de architecten bij Super de Boer hun werk goed gedaan hebben. Die hebben vast heel goede op industriestandaarden gebaseerde koppelingen tussen POS (de kassa) en de back-officesystemen gemaakt. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Albert Heijn die hetzelfde huzarenstukje heeft verricht voor hun logistiek en hun financiële verslaglegging. Het lospluggen en aanpluggen is dan inderdaad een fluitje van een cent.
Het bedrag dat Super de Boer moet opbrengen stijgt elke dag. Dus blijkbaar kan de nieuwe eigenaar heel snel geld gaan verdienen met zijn nieuwe winkels. Blijkbaar werken de knapste architecten en ict'ers van Nederland bij Super de Boer, Sperwer en Albert Heijn zodat deze operatie inderdaad zonder enig omzetverlies kan plaats vinden. Dit is werkelijk een heel mooi voorbeeld van Smart IT. Wellicht wil een ict-dienstverlener zich in de overname strijd mengen? Een bedrijf waar zulke briljante architecten werken is zeker de moeite van het overnemen waard en wellicht brengt het dan nog wel meer op. Kom op ict-dienstverleners, Smart IT ligt voor het oprapen.
Daar waar het mogelijk is om te werken volgens industriele standaarden moet je dat altijd doen, maar om nu als uitgangspunt te nemen dat je ooit verkocht kunt worden, en je daarom aan bepaalde standaarden te conformeren gaat me nogal ver
alsof nokia de software gaat aanpassen voor zijn smartphones voor het geval ze over genomen zouden worden door sony-ericsson
alsof microsoft zijn software aan zou passen mochten ze overgenomen worden door apple
beetje kortzichtige stelling in mijn ogen
Deze ‘Expert’ heeft duidelijk geen idee waar
hij over praat.
Als Albert Heijn een winkel overneemt, dan
wordt deze volledig gestript van alles wat
aan de vorige eigenaar herinnert, inclusief
alle IT systemen. Na deze operatie gaat de
winkel gewoon weer open als een ‘normale’
Albert Heijn.
Er is dus (wat dat betreft) helemaal geen
sprake van enige koppeling of integratie van
IT systemen.
Beetje meer research zou geen kwaad doen…
Ik denk dat deze expert bedoelt, mocht er een fusie plaatsvinden en geen overname. Met een fusie bedoelt hij grote bedrijven. Bv. Als C1000 met AH wilt fussionneren, zullen ze de IT systemen integreren en rustig aan aanpassen. Het zijn teveel winkels om ineens leeg te strippen, duurt te lang en kost teveel.