HP Enterprise Services (het voormalig EDS) is niet verantwoordelijk voor de storing in Telforts facturatiesysteem, zo laat de mobiele provider weten. ‘De storing treft onze eigen, interne systemen. EDS/ HP is hier niet bij betrokken’, aldus de woordvoerder. Dienstverlener HP beheert sinds eind augustus alle operationele ict-activiteiten van Telfort. Ook de ontwikkeling van nieuwe applicaties en infrastructuur is naar deze dienstverlener overgeheveld.
HP leidt ook de overstap naar een nieuw ict-systeem van Huawei. ‘Het nieuwe platform dat Huawei gaat leveren is een geïntegreerd systeem waarin zowel de klantenservice als de facturatie op het gebied van mobiele, vaste telefonie en internetdiensten kunnen worden beheerd.'
De storing van vorige week is echter niet opgetreden in het nieuwe systeem, zo laat de woordvoerder weten. ‘Het nieuwe ict-systeem van Huawei is nog niet in plaats, dat wordt nu gebouwd. De uitrol hiervan vindt gefaseerd plaats volgend jaar.' In maart tekende Telfort een tienjarige samenwerkingsovereenkomst met het Chinese Huawei voor de bouw van dit ict-platform. Telfort zei toen dat de eerste delen van het nieuwe systeem nog in 2009 live zouden gaan.
De woordvoerder was nog niet in staat te melden welk nieuw facturatiesysteem dan wel in juni is ingevoerd. Een weblog van medewerkers van het Telfort Service Team meldt op 26 augustus onder andere: ‘Sinds half juni maken we gebruik van andere software voor het verwerken van de betalingen. […] Zoals bijna altijd gaat het overstappen naar andere software gepaard met overstapproblemen en kinderziektes.'
‘Kinderziektes’
Na de overgang ‘op een nieuw betalingssysteem in juni' konden medewerkers van de klantenservice van Telfort bepaalde betalingen niet meer terugvinden, zo valt te lezen op het weblog.
In september verergerde de situatie. Het systeem had moeite om facturen te verwerken, en het ‘kostte ons steeds meer tijd om facturen goed te versturen'.
Volgens de woordvoerder van Telfort heeft de storing in het nieuwe facturatiesysteem in juni echter niets te maken met de storing in het facturatiesysteem in september. De storing van september ‘heeft zijn oorzaak in een databaseprobleem, waardoor ons facturatiesysteem vertraging opliep intern.'
Nieuw datacentrum
Wel meldt de woordvoerder dat Telfort dit weekend overstapt op een nieuw datacentrum. ‘Aankomend weekend voeren wij aangekondigde noodzakelijke onderhouds-werkzaamheden uit die de stap naar dit geïntegreerde ict-platform zal vergemakkelijken. Wij stappen dan met onze huidige administratiesystemen over op nieuwe hardware, in een nieuw datacentrum.'
Jammer dat er geen informatie is wanneer klanten weer wel kunnen inloggen op ‘Mijn Telfort’.